Jauna ritošā sastāva iegāde atkarīga no 2015. gada valsts budžeta; mainīs infrastruktūras apmaksas kārtību un vilcienu grafikus, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Tas, kad un vai vispār valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) iegādāsies jaunus elektrovilcienus, ātrākais varētu būt skaidrs īsi pirms Ziemassvētkiem, izriet no Satiksmes ministrijas (SM) un PV pārstāvju teiktā. Proti, uzņēmuma iespējas atjaunot ritošo sastāvu būs atkarīgas no nākamā gada valsts budžeta, kas, ņemot vērā līdzšinējo praksi, diezin vai tiks pieņemts ātrāk par decembra otro pusi. Valsts dotācijas gan tiešā veidā nav domātas jaunu vilcienu iegādei, turklāt jau 2015. gadā varētu mainīties kārtība, kādā PV darbība tiek dotēta. Līdzšinējā prakse gan rāda, ka, notiekot politiskajām pārbīdēm, līdz ar jaunu satiksmes ministra atnākšanu agri vai vēlu mainījusies PV vadība.
Optimisms izkūpējis
Patlaban vairs neizskan optimistiski apgalvojumi, kas līdzīgi SM vadības jūlijā izteiktajiem, ka līdz augusta beigām no jaunās valdes tiek sagaidīts konkrēts risinājums, lai jau 2016. g. Latvijā būtu pirmie jaunie elektrovilcieni. Turpretī tagad jau kādu laiku kā skaidrību ieviesošais un izšķirošais faktors tiek piesaukts nākamā gada valsts budžets. «Diskusiju par to, vai, cik un kādā veidā iegādāties jaunus vilcienus, sāksim tad, kad redzēsim, kāds ir nākamā gada valsts budžets, jo tad būs skaidrs, kādi līdzekļi ir paredzēti pasažieru pārvadājumiem, proti, tas, vai naudas ir vairāk vai mazāk nekā šogad,» saka PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns. Esot jābūt skaidrībai par nākotni un iepirkumu nevarot uzsākt, ja nav zināms, vai PV nākamgad maz pietiks naudas.
Uzņēmuma vadībai gan ir akūtākas vajadzības par nākamā gada budžetu, jo vēl nemaz nav aizlāpīts robs šā gada budžetā. DB jau rakstījis, ka vairākus gadus, plānojot valsts budžetu, apzināti tiek paredzēts mazāks līdzekļu apjoms, nekā nepieciešams, lai PV izpildītu valsts pasūtījumu pasažieru pārvadājumu jomā. Kādā brīnumainā veidā uz izmaksu samazināšanas un ieņēmumu palielināšanas rēķina jaunajai valdei pāris mēnešu laikā izdevies gada sākumā esošo 13 miljonu eiro iztrūkumu reducēt par 5,5 miljoniem eiro, sīkāk gan netiek paskaidrots. Brīnumi turpretī netiek gaidīti par atlikušo 7,5 miljonu eiro atrašanu. Ar ziņojumu par lielo robu budžetā PV vadība dosies uz Sabiedriskā transporta padomi, kā arī runās ar SM un Finanšu ministriju cerībā, ka jau šogad nepieciešamie līdzekļi no kādas valsts budžeta programmas varētu tikt piešķirti.
Tai pašā laikā PV vadība nesēžot, rokas klēpī salikusi, jau esot būts četru elektrovilcienu ražotāju rūpnīcās, un šajā nedēļā paredzēta vizīte pie poļu PESA. Šo apmeklējumu mērķis ir saprast, kā pēc iespējas lētāk dabūt to, kas ir piemērots Latvijas infrastruktūrai. Savukārt jautājums par to, vai tiks rīkots jauns konkurss vai būs sarunu procedūra, pagaidām neesot aktuāls.
Gaidiet pārmaiņas
Šobrīd PV vadība ne tikai strādā pie nākamā gada budžeta, bet arī veido jaunus vilcienu kustības sarakstus, lai ietaupītu līdzekļus un palielinātu pasažieru plūsmu. «Nākamgad centīsimies tuvināties intervālu grafikam,» skaidro A. Lubāns, proti, Pierīgas elektrificētajos virzienos, piemēram, uz Ogri vai Dubultiem vilcieni kursētu ik pēc 15–20 min. Tam būtu nepieciešams izmantot lielāku skaitu sastāvu, ko savukārt varētu panākt, samazinot vagonu skaitu no sešiem līdz četriem. Pasažieru skaita pieaugumu «sasniegsim uz intensitātes palielināšanas rēķina, piemēram, ieviešot 20 minūšu intervāla grafiku tajās vietās, kur vairāk pasažieru,» pirms gada pauda arī nu jau bijušajais PV vadītājs Artis Birkmanis.
Izmaksu samazinājums (mazāk kasieru un konduktoru) notikšot, vairāk iesaistot pasažierus biļešu iegades procesā, piemēram, ieviešot gan pašapkalpošanās biļešu automātus, gan mobilo telefonu aplikācijas.
Vēl viena pārmaiņa varētu būt biļetes cenas aprēķināšanas metodikas maiņa, pārejot uz 6–7 zonām. Tādā gadījumā samazinātos lielais biļešu cenu skaits, jo maksa par braucienu būtu atkarīga no pārvietošanās starp divām zonām. A. Lubāns pieļauj, ka iecerētā tarifu struktūra varētu mainīt arī atsevišķu biļešu cenas esošajos maršrutos.
Visu rakstu Vilcieni gaida vēlēšanu rezultātus lasiet 6. oktobra laikrakstā Dienas Bizness (6.lpp.).