Stenfordas Universitāte pētījumi liecina, ja ārā gaisa temperatūra ir 33°C, tad automašīnā, kas novietota stāvēšanai, tā pēc 20 minūtēm jau sasniedz 50°C, bet pēc 40 minūtēm – gandrīz 60°C. Pat tad, ja ārā temperatūra ir tikai 21°C, tiešos saules staros atstāta automašīna var uzkarst tik ļoti, ka rada draudus veselībai un dzīvībai.
Tieši tāpēc bērnu vai mājdzīvnieku atstāšana automašīnā bez uzraudzības var izraisīt nopietnus draudus viņu veselībai, pat nāvi. Augstai temperatūrai automašīnas salonā ir negatīva ietekme uz autovadītāja koncentrācijas spējām un fizisko pašsajūtu, kas, savukārt, palielina satiksmes negadījumu risku.
Saule var uzsildīt auto salonu līdz dzīvībai bīstamai temperatūrai nieka 30 minūšu laikā, turklāt pat samērā vēsā dienā. Tas skaidrojams ar to, ka temperatūra automašīnas salonā ir atkarīga no saules gaismas daudzuma, nevis temperatūras ārpusē. “Pat ja ārā gaisa temperatūra nav tik augsta, automašīnas salonā, pateicoties saules gaismai, tā pieaug. Loga atvēršana ne vienmēr būtiski samazina temperatūru, jo gaisa apmaiņa, automašīnai stāvot, notiek ļoti lēni. Turklāt atvērta loga atstāšana automašīnā, kas novietota stāvēšanai, ir bīstama,” skaidro Renault Braukšanas Skolas direktors.
Mazi bērni, it īpaši zīdaiņi, ir īpaši jūtīgi pret temperatūras svārstībām un daudz sliktāk pārcieš karstumu – viens no galvenajiem iemesliem tam ir, ka, ņemot vērā izmēru proporcijas, zīdaiņi karstumā zaudē visvairāk ūdens. Tāpēc zīdaiņu atstāšana automašīnā, kas novietota saulē, pat uz īsu mirkli ir nepieļaujama un var kļūt par traģēdijas cēloni.
Ja iespējams, novietojiet automašīnu stāvēšanai ēnā. Pēc iekāpšanas sakarsušā automašīnā, pirmkārt, jāatver visi logi un durvis un jāuzgaida dažas minūtes, kamēr temperatūra salonā samazinās.
Karstā laikā arī gājējiem vajadzētu pievērst papildu uzmanību automašīnā atstātiem bērniem vai mājdzīvniekiem. Ja pamanāt, ka automašīnā atstāts bērns bez uzraudzības, brīdiniet policiju vai sabiedriskās kārtības sargus. Nekādos apstākļos šādu situāciju ignorēt nedrīkst.
«Vasaras laikā salonā saglabājas samērā augsta temperatūra arī braucot. Autovadītājiem vajadzētu atcerēties pirms braukšanas uzsākšanas atdzesēt automašīnas salonu, jo karstums ietekmē ne tikai komfortu, bet arī drošību. Autovadītājs, kura auto salonā būs augsta temperatūra, nogurs daudz ātrāk, turklāt ievērojami samazināsies arī koncentrēšanās spējas,» brīdina Renault Braukšanas Skolas instruktori.
Ja automašīna aprīkota ar gaisa kondicionieri, ieteicams to izmantot braukšanas laikā, noregulējot temperatūru tā, lai tā ir par dažiem grādiem zemāka kā ārā. Jāņem vērā, ka temperatūras atšķirības nedrīkst būt pārāk lielas, citādi iespējams saaukstēties. Automašīnās bez gaisa kondicioniera ieteicams izmantot ventilāciju vai atvērt logus.