Laikā, kad lielākā daļa piemājas dārziņu īpašnieku un entuziastu tomātus ziemai jau ir iekonservējuši, Db.lv viesojās Spilvas ražotnē Babītes novadā, kur aktīvākā ražošanas sezona ilgst no jūlija līdz septembrim. Db.lv augstāk galerijā piedāvā aplūkot, kā tiek ražota tomātu mērce.
Tomātu mērce viennozīmīgi ir Spilvas pārdotākais un attiecīgi visvairāk ražotais produkts. Kā Db.lv stāstīja ražošanas direktore Egita Bērziņa, kopumā tomātu mērce no visām 800 tonnām produktu, ko Spilva vidēji saražo ik mēnesi, aizņem vismaz 40%.
Patlaban Spilvas tomātu mērces Latvijā ir līderes un aizņem vairāk nekā 60% tirgus daļas, Db.lv uzzināja uzņēmumā. Kopumā Spilva tomātu mērču un kečupu kategorijā ražo 26 dažādus produktus, un tie tiek gatavoti no Spānijā pirkta tomātu biezeņa.
Uzņēmuma lielākie eksporta tirgi posmā no šā gada janvāra līdz augustam ir Krievija, Ukraina un Īrija. Kopumā eksporta apjoms šajā laika posmā gada griezumā ir audzis par 8%, savukārt straujākais eksporta apjomu pieaugums ir Lielbritānijā (+392,8%) un Baltkrievijā (+373,5%).
Eksporta pieaugums Lielbritānijā saistīts ar faktu, ka paaugstinājusies Spilvas produkcijas pieejamība šīs valsts tirgū. Starp jaunajiem sadarbības partneriem ir salīdzinoši liela un atpazīstama mazumtirdzniecības ķēde Lituanica UK, ar kuras palīdzību Lielbritānijā tiek pārdots vairāk nekā līdz šim, Db.lv stāstīja uzņēmuma pārstāvji. Savukārt eksporta izaugsmi Baltkrievijā nodrošināja Spilvas sadarbības partnera – piegādātāja aktivitāte, kā arī patērētāju intereses pieaugums. Spilvas produkcija patlaban ir nonākusi mazumtirdzniecības tīklu veikalu plauktos, tāpat Baltkrievijā tiek plānota sortimenta paplašināšana. Būtisks eksporta apjomu pieaugums 34,5% apjomā vērojams arī Ukrainas tirgū, arī tur plānots palielināt preču sortimentu.
Augļu un dārzeņu pārstrādes uzņēmuma Spilva apgrozījums 2012. gadā bija 12,9 miljoni latu (18,4 miljoni eiro), kas veido 7% pieaugumu, salīdzinot ar 2011. gadu. Uzņēmuma peļņa pārskata gadā bija 603 tūkstoši latu (858 tūkstoši eiro), kas ir par 26% vairāk nekā pirms gada.
2012. gadā uzņēmumu investīciju budžets veidoja 450 tūkstošus latu (640 tūkstošus eiro).
#1/42
«Spilvas» produkti «dzimst» Jaunu produktu laboratorijā. Šo posmu ir izgājis katrs Spilvas produkts, kas nonācis veikalu plauktos, stāsta ražošanas direktore Egita Bērziņa. Db.lv viesojās «Spilva» ražotnē, kad tika pildīta un pasterizēta Luksus tomātu mērce.
#2/42
Jaunu produktu laboratorijā darbs norit katru dienu. Tiek sagatavoti produktu paraugi, no kuriem labākie tiek iesniegti izvērtēšanai uzņēmuma vadībai. Ja saņemts pozitīvs vērtējums, tiek izgatavota testa partija, ko nodod degustācijai, gaida atsauksmes, un vēlāk iespējams sākt jauna produkta ražošanu.
#3/42
Izejvielu noliktavā glabājas produkti un garšvielas, kas tiek iepriktas no dažādām valstīm, tostarp no Dienvidamerikas, kā arī no pašu - Latvijas - ražotājiem. Tā, piemēram, mārrutiki, selerijas, burkāni, sīpoli tiek pirkti Latvijā, stāsta E. Bērziņa. Tiesa gan, garšvielas, kas tiek pievienotas tomātu mērcei, lielākoties tiek iegādātas Vācijā. Tie ir pipari, kas tiek malti uz vietas «Spilvā».
#5/42
Izejvielu svēršana notiek produktiem, kas tiks ražoti - vārīti un pildīti - nākamajā dienā. Tomātu mērces sastāvā ietilpst tomātu biezenis, kas tiek pirkts Spānijā, etiķis, sāls, cukurs, dažādā veida pipari, kas tiek malti uz vietas «Spilvā» un biezinātājciete. «Tomātu mērces ražošanai nepieciešamie tomāti tiek iepirkti tomātu biezeņa veidā no Eiropas reģioniem, kur tomāti aug ārpus siltumnīcām un ir garāka ražas sezona. Latvijā diemžēl šādu tomātu biezeni nav iespējams iepirkt,» skaidroja uzņēmuma pārstāvji.
#6/42
Produktu atlasīšana un svēršana. Garšvielas «Spilvai» tiek piegādātas no vairāk nekā 20 valstīm četros kontinentos. Piemēram, no Brazīlijas tiek vesti rozā pipari; no Vācijas – citronpipari, koriandra lapas, maurloki, karijs; no Indijas – diļļu sēklas, zaļie pipari, kurkuma; no Ēģiptes – baziliks, majorāns, sausie pētersīļi; no Meksikas – smaržīgie pipari; no Ķīnas – čili, paprika, ingvers utt.
#10/42
Kad sastāvdaļas nosvērtas, var sākties produkta masas pagatavošana. Attēlā gan redzama cita «Spilvas» produkta - sīrupa - vārīšana, tomēr šajos katlos tiek gatavota arī tomātu mērces masa.
#11/42
Viena vārīšanas konteinera ietilpība ir 2,5 - 3 tonnas, savukārt vārīšanas ilgums ir viena stunda.
#12/42
Kopumā «Spilvā» vienā mēnesī saražo 800 tonnas produkcijas. Tomātu mērce veido aptuveni 40% no visa saražotā.
#13/42
Pirms pildīšanas burciņās no vārīšanas katla tiek ņemts gatavās masas paraugs, kas tiek pārbaudīts laboratorijā. Pārbaudei jānotiek pirms tas tiek pildīts burciņās, uzsver E. Bērziņa.
#14/42
Tomātu mērces būtiskākie parametri ir PH, skābe, sāls, viskozitāte, sausna, Db.lv stāsta E. Bērziņa.
#15/42
Tiesa gan, tomātu mērce laboratorijā tiek pārbaudīta divas reizes - pirms tās pildīšanas burciņās, kā arī jau pēc iepildīšanas un pasterizācijas.
#16/42
Intensīvā dienā šajā laboratorijā tiek veiktas aptuveni divdesmit produktu pārbaudes.
#19/42
Pēc tam, kad laboratorija apstiprinājusi produkta atbilstību kvalitātes prasībām, produkts tiek pildīts burciņās un vākots. Iepakojumu - burciņas - «Spilva» pērk no ražotāja Igaunijā.
#24/42
Luksusa tomātu mērces pildīšana stikla burciņās un to vākošana ir automatizēta.
#25/42
Kopumā «Spilvā» strādā 132 darbinieki, bet ražošanā - aptuveni 50 darbinieki.
#27/42
«Spilvas» sortimentā tomātu mērču un kečupu kategorijā ir 26 dažādi produkti. Visvairāk pirktais produkts ir Klasiskā tomātu mērce.
#28/42
Aktīvākā ražošanas sezona «Spilvā» ir no jūlija līdz septembrim.
#31/42
Mazākajā autoklāvā var ietilpt trīs šādi konteineri tomātu mērces, bet lielākajā - pieci šādi konteineri.
#32/42
Konteineru ievietošana autoklāvos, kur tomātu mērce tiks pasterizēta pusotru stundu, kā arī atdzesēta.
#33/42
Konteineru ievietošana autoklāvos pasterizēšanai. Pateicoties tai, tomātu mērces derīguma termiņš sasniedz 24 mēnešus un tai nav nepieciešami konservanti. Termiskā apstrāde ir viens no svarīgākajiem ražošanas posmiem.
#34/42
Pēc tam, kad produkts pasterizēts un atdzesēts, var notikt etiķešu līmēšana. Tā gan notiek 1,5 stundu pēc procesa, ko redzat attēlā.
#35/42
Spilvas ražotnes platība ir vairāk nekā 4000 m2. Kopumā, lai saražotu tomātu mērci, nepieciešamas trīs dienas, un šajā laika posmā ietilpst arī karantīnas laiks - pēc saražošanas tiek gaidīti atkārtotu analīžu rezultāti.
#36/42
Kad laboratorija atkārtoti apstiprina produkta atbilstību kvalitātes prasībām pēc karantīnas laika, tomātu mērce nonāk Loģistikas centrā.
#41/42
«Spilvas» noliktavu kopējā platība ir 8,5 tūkstoši kvadrātmetru.