Šajā piektdienā biznesa portāls db.lv viesojas Irlavā, kur uzņēmumā SIA «Immerman Woodworks» top ziemas braucamrīks WiU.
Db.lv vēroja koka braucamrīka tapšanas procesu.
WiU ir bērnu skrejriteņu ziemas versija – tam riteņu vietā ir slēpes. «Immerman Woodworks» ražo braucamrīkus, kas paredzēti vecuma grupām 2-4 un 4-6 gadiem. Tapšanas stadijā ir arī risinājums vecākiem bērniem, kurš izturēs pat pieauguša cilvēka svaru. Tāpat Artūrs Immermanis strādā pie «divi vienā» versijas – braucamrīka, kuram slēpes varēs nomainīt pret riteņiem. Vizuāli gan tas vēl ir noslēpums.
Sākotnēji, lai noskaidrotu cilvēku viedokli par produktu un saprastu, kas cilvēkiem patīk labāk – tīrs bērzs vai ozols, Artūrs devās uz Kalnciema ielas tirdziņu. Taču ar savu produktu tirdziņos vairs nepiedalās un Latvijā vienīgā WiU iegādes vieta, izņemot internetu, ir pati ražotne. Jautāts par dalību amatnieku tirdziņos, Artūrs saka: «Nejūtu īsti piederību amatniekiem, pats es arī nejūtos īsti ērti šajos tirdziņos. Pie tam Latvija ir tikai testa tirgus. Tagad, kad produkts ir pieslīpēts līdz ideālam un izmēģināts vietējā tirgū, esam gatavi būtiski palielināt ražošanas apjomus un sākt aktīvi strādāt uz eksportu,» viņš stāsta. Tādēļ šogad iecerēta globāla tirdzniecības aģentu tīkla un pārdošanas kanālu veidošana, kur arī plānots realizēt 90% saražotā.
«Lai arī Rīgā ir daudz lielāka iespēja, ka tu tiksi pamanīts, un tā noteikti ir laba vieta tirdzniecībai, es tomēr pieturos pie biznesa modeļa, ka ir jāražo ārpus Rīgas. Tādējādi iespējams ievērojami samazināt ražošanas izmaksas,» atzīst Artūrs.
Nesen panākta vienošanās par sadarbību ar SIA «Dižozols Plus». Lielražotājs piegādās līmētās formas un rāmja detaļas, tādējādi ne vien ļaujot samazināt produkta pašizmaksu, bet arī nodrošinās papildu laiku un resursus jaunu produktu dizaina izstrādei, jaunu eksporta tirgu apguvei un uzņēmuma attīstībai. Plānotā «divi vienā» versija gan ir krietni sarežģītāka un tā būs jāražo Irlavā paša idejas autora uzraudzībā. «Latvijā nav uzņēmumu, kas šāda veida rāmi varētu uzražot industriāli, līdz ar to man pašam tas būs jāapgūst un jāražo. Esmu metis tam izaicinājumu, bet tas man arī patīk, jo ir mazāka iespēja, ka to kāds nokopēs un lielāka, ka es būšu uztaisījis ko pasaulē neatkārtojamu,» cerīgi teic Artūrs.
Visus ražošanas apskatus meklē: http://www.db.lv/atslegvardi/ka-top
#1/30
Tālāk raksta galerijā skatāms, kā top koka braucamrīks WiU, kas tiek ražots SIA «Immerman Woodworks» Tukuma novada Irlavas pagastā. Attēlā - WiU idejas autors un realizētājs – Artūrs Immermanis.
#2/30
Braucamrīka slēpes sastāv no finierskaidām – virspusē ir ozola finiera kārta, kam seko vairākas kārtas bērza finierskaidu.
#3/30
Starpā liek līmi un ievieto formās, kur slēpēm tiek piespiests melns plastikāts.
#5/30
Melno plastikātu apfrēzē un sagatavo slēpi tālākai apstrādei.
#6/30
Vienā no telpām, kas vēl tiek iekārtota, veic līmēšanu, liekšanu un montāžu. WiU tapšanas procesā ir ļoti daudz roku darba.
#8/30
Rāmis top ļoti līdzīgi, tikai finierskaidas ir daudz lielākas un garākas. Šādi tiek iegūta rāmja forma. Tas sastāv no 17 bērza un vēl 2 ozola finierskaidu plāksnēm, kopā veidojot 19 kārtas.
#9/30
Sagatavotie rāmji, kuriem jālīmē pildītie vidiņi, kam seko urbums un frēzējums.
#11/30
Ar pašreizējo iekārtu nav iespējams saražot lielu skaitu rāmju, tāpēc Artūrs sadarbosies ar SIA «Dižozols Plus», kas turpmāk piegādās sagataves. Tas samazinās arī izmaksas.
#12/30
SIA «Dižozols Plus» piegādās sagataves – liekti līmētas rāmja detaļas. Apstrādi un citus nepieciešamos darbus gan turpinās veikt Irlavā.
#13/30
Pati galvenā un spējīgākā iekārta darbnīcā ir CNC, kas ar datorvadīšanas programmas palīdzību izfrēzē nepieciešamo formu.
#14/30
Ar CNC iekārtu tiek izfrēzētas stūres daļas. Vienas dienas laikā var izfrēzēt lielu skaitu precīzu un kvalitatīvu detaļu. To grūti aizstāt ar cilvēku roku darbu - stūri var izfrēzēt 2-3 minūšu laikā.
#15/30
Sēdes daļas tiek izgatavotas no diviem saplākšņiem un izliektas. Sēdes daļa tiek mīkstināta ar merino vilnas filcīti, kas ir 100% dabīgs.
#16/30
Bērni strauji aug, un, lai tomēr kādu laiciņu braucamais augtu līdzi, sēdes daļu ir iespēja regulēt trīs līmeņos. Augstumu regulējošā sadaļa tiek izfrēzēta no ozola.
#17/30
Noslēguma daļā WiU tiek arī eļļoti, kam lieti noderēs bezputekļu krāsošanas cehs, kas patlaban darbnīcā ir tapšanas stadijā.
#19/30
Pašlaik tirgū pieejami slēpjriteņi diviem vecuma posmiem – aptuveni 2-4 un 4-6 gadus veciem bērniem, bet tiek strādāts pie vēl lielākas versijas, tāpat padomā ir arī versija «Divi vienā», kurai slēpes varēs nomainīt pret riteņiem, kas vizuāli gan vēl pagaidām ir noslēpums. «Tas ir sarežģīts produktu veids, lai savienotu divas ģeometrijas vienā. Vēlējos izteiktu dizaina produktu ar kvalitatīvu slēpju un riteņu nomaiņu,» stāsta Artūrs.
#20/30
Jaunā braucamrīka versija būs piemērota bērniem vecumā līdz pat 8-9 gadiem, un spēs izturēt pieauguša cilvēka svaru.
#21/30
Lielākajai versijai ir jāpārtaisa konstrukcijas, jo ir pavisam citas slodzes. Lielais bērns rīku izmanto citādāk - dauzoties mēģina arī palauzt, tāpēc ir nepieciešama pavisam cita izturība. Tiem ir arī garāka izmēra slēpes – lielāks bērns, lielāks laukums slēpēm.
#22/30
Pati pirmā WiU versija. «Šis ir tas, ar ko viss sākās, kas pierādīja, ka tā lieta darbojas. Tas ir pats sākums, kā es biju šo lietu iztēlojies,» saka Artūrs.
#25/30
4-6 gadus veciem bērniem paredzētajam šļūcamrīkam ir arī kāju balsti.
#26/30
SIA «Immerman Woodworks» top arī virtuves rīku kolekcija. Zinot koksnes īpašības, dabīgā veidā iespējams iegūt melno krāsu. Mīklas ruļļi melnā krāsā sākotnēji kalpojuši kā oriģināla dāvana, pašiem dodoties ciemos.
#28/30
Palēnām veidojas virtuves dizaina produktu līnija – lāpstiņas, dēlīši, mīklas ruļļi utml.
#29/30
SIA «Immerman Woodworks» sniedz ražošanas pakalpojumus arī citiem uzņēmumiem.