Ne tā, kā lielākā daļa no mums domā!
Ja gribi būt superbagāts, jābūt a) izcilam kādā jomā; b) nenogurdināmi čaklam; c) vienkārši izmanīgam? Un ar jēdzienu superbagātība nav domāts jauks sporta auto, vasaras māja Vidusjūras piekrastē un miljoni kontos. Nē, jārunā ir par helikopteriem, privātām salām un miljardiem kontos. Ar vārdu sakot – par to, kas pieejams vien 1862 pasaules miljardieriem un lielākai daļai no mums nav pat sapņos rādījies.
Tātad kādam ir cilvēkam jābūt, lai pie kā tāda tiktu? Uz šo miljardiem vērto jautājumu mēģinājis atbildēt Sems Vilkins grāmatā Wealth Secrets of One Percent. Tā nav gluži pašpalīdzības grāmata, jo atšķirībā no citiem pamācību izdevumu autoriem S.Vilkins ir ekonomists, turklāt viņa ikdienas darbs (vecākais padomnieks prognožu kompānijā Oxford Economics, kur Oksfordas Universitāte ir bijusi viena no dibinātājām, un ģeopolitisko analīžu kompānijā Oxford Analytica) ir saistīts ar ūberbagātajiem. Bagātības vēsturi viņš ir pētījis daudzus gadus un nu sakās zinām, kā tikt pie šādas neiedomājamas rocības.
Labā ziņa ir tāda, ka kļūt par tādu ir arvien vieglāk. Pērn žurnāla Forbes pasaules bagātnieku sarakstam bija 290 jaunpienācēji. Kā S.Vilkins norāda britu laikrakstam Telegraph, mūsdienās ir divi tā sauktie institucionālie faktori, kas tikšanu pie naudas padara arvien vienkāršāku (protams, relatīvi): finansiālā sektora attīstība un attīstības valstu tirgu straujā (?) izaugšana. Paviršajā secinājumā, ka miljardieris tātad ir baņķieris trešās pasaules valstī, ir tikai daļa taisnības – no visiem miljardieriem tikai 5% ir baņķieri, un, jā, tie nāk no attīstības valstīm.
Tomēr šie institucionālie faktori nav ne tuvu tie svarīgākie. Pat ieskatoties tālā, tālā vēsturē, ar to domājam Seno Romu, uzpeld viens ļoti būtisks vārds – konkurence. S. Vilkins to dēvē par pamata nosacījumu, ap kuru patiesībā griežas visas lielās bagātības: ja gribi būt superbagāts, nav jāšķiež spēki, cīnoties ar konkurentiem, bet gan tie ir vienkārši jānovāc.
Visu rakstu Kā kļūt par miljardieri? lasiet 15. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.