Daudzi jau savlaicīgi ieplānojuši un iegādājušies kādu ceļojumu, un ar nepacietību gaida skaistiem mirkļiem bagātu atvaļinājumu, kamēr citi to tikai plāno. Ikviens no mums dzirdējis stāstus par atceltiem ceļojumiem un zaudēto naudu, bet ko darīt, lai tas nenotiktu arī ar jums?
Visbiežāk ceļojumu iegāde notiek, izvērtējot atsauksmes un sūdzības, kas ir ātri un ērti – pāris zvani draugiem un internetā pieejamās informācijas izskatīšana. Uz to vien nevar paļauties, tāpēc Latvijas Apdrošinātāju asociācija apkopojusi ieteikumus, kuri noderēs ceļotājiem pirms pirkuma vai rezervācijas izdarīšanas.
Izvērtējot piedāvājumu, pārliecinies:
- vai pakalpojuma sniedzējs ir oficiāli reģistrēts LR Uzņēmumu reģistrā. Šo informāciju bez maksas var iegūt www.lursoft.lv
- vai pakalpojuma sniedzējs ir iekļauts Tūrisma aģentu un operatoru datu bāzē un apdrošinājis klientu iemaksāto naudu: http://tato.em.gov.lv
- vai pakalpojuma sniedzējs ir arī kādas starptautiskās tūrisma organizācijas un vietējās profesionālās apvienības biedrs, ko apliecina izsniegtie sertifikāti. Tā nav obligāta prasība, tomēr liecina par uzņēmuma reputāciju nozarē.
Citi ieteikumi:
- ar īpašu piesardzību izvērtē neticami lētos piedāvājumu, jo visticamāk cenā nav iekļauts kāds no pamatpakalpojumiem, piemēram, viesnīca;
- pajautā pašam tūrisma operatoram, vai viņu klientu iemaksātā nauda ir apdrošināta;
- rūpīgi izlasi līgumu, pievēršot uzmanību visiem nosacījumiem, arī ar sīkajiem burtiem uzrakstītajiem;
- noskaidro visas ceļojuma detaļas! Ar kādām papildu izmaksām jārēķinās?
- drošāk norēķināties ar kredītkartēm, izmantojot POS terminālu, jo ar kredītkartēm veikti pirkumi bieži ir apdrošināti;
- noskaidro, ko sedz tev ieteiktā vai paša izvēlētā ceļojumu apdrošināšana.
Ja iegādātais ceļojums tomēr tiek atcelts, jādodas uz tūrisma kompāniju un jānoskaidro, kādas ir iespējas atgūt naudu. Gadījumos, kad kompānija nonākusi finansiālās grūtībās un nespēj veikt atmaksu, taču ir apdrošinājusi klientu iemaksas, jāvēršas pie konkrētā apdrošinātāja, rakstot atlīdzības pieteikumu.
Ja neizdodas vienoties ar tūrisma kompāniju, un tā nav apdrošinājusies, tad vienīgā iespēja atgūt iemaksātos līdzekļus ir civiltiesiskā ceļā jeb vēršoties tiesā.
Uzziņai
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem tūrisma pakalpojuma sniedzējam ir pienākums apdrošināt savu klientu iemaksāto naudu tādā apmērā, lai nodrošinātu tās atmaksāšanu, bet ne mazākā par 28 457,44 eiro. Par vairāk nekā 30 % tūrisma uzņēmumu nav pieejama informācija, vai tie vispār apdrošinājuši klientu iemaksas, savukārt vairāk nekā 60% uzņēmumu ir apdrošinājušies par šo minimālo drošības garantiju summu, kas ne vienmēr sedz kopējās saistības, iestājoties finanšu grūtībām. Piemēram, bankrotējot SIA Relaks tūre šā gada aprīlī, klientiem nodarīto zaudējumu apmērs vairākkārt pārsniedza 28 457,44 eiro, un zaudējumi tika segti tikai 4 klientiem, jo pirmie nenotikušie ceļojumi bija iegādāti uz tālajām ārvalstīm, veidojot ievērojamas summas. Pārējiem par zaudējumu atlīdzināšanu būs jācīnās, vēršoties pret SIA Relaks tūre īpašniekiem tiesā.