Mobilo sakaru pakalpojumu tirgus apgrozījums 10 gadu laikā ir samazinājies par 8%, informē konsultāciju un biznesa datu analīzes kompānijas Civitta analītikas un vadības konsultāciju uzņēmumu grupas partneris Mārtiņš Bajārs.
Īss atskats uz Latvijas mobilo sakaru pakalpojumu tirgūu 2005. gadā
2005. gads: iPhone vēl nav pieejams. Nokia nesen izlaida Nokia N70/N90 – jaunu un modernu viedtālruni; tam gan nav skārienjūtīgā ekrāna. LMT ievieš EDGE GPRS tehnoloģiju, kas nodrošina ātrumu 236 kilobiti sekundē. Tikmēr Tele2 pirmie Latvijā piedāvā sakaru pārraidi, izmantojot 3G bāzes stacijas. LMT ir tikko ieviesuši pakalpojumu Mobilais TV, kā arī jaunu pieslēguma veidu: Formula, ar pazeminātiem tarifiem zvaniem LMT tīklā, bez abonēšanas un savienojuma maksas. Latvijas mobilo sakaru pakalpojumu tirgū ienāk Bite, tādēļ divu operatoru vietā ir trīs.
Kā mainījies klientu skaits?
Kopējais mobilo operatoru klientu skaits 2005. gadā ir ap diviem miljoniem. Patlaban to ir ap 2,6 miljoniem. Tajā pat laikā kopējais tirgus apgrozījums 10 gadu laikā ir samazinājies no 377 miljoniem eiro līdz 347 miljoniem eiro – par 8%. Lielākā šī krituma daļa ir vērojama tieši pēdējo 5 gadu laikā. Attiecīgi tirgū ir lielāks skaits klientu, tie saņem augstākas kvalitātes pakalpojumus, un par to maksā ievērojami mazāk. Tātad klienti noteikti ir ieguvēji.
Kā mainījušies operatoru rezultāti?
Atbilstoši jaunākajiem operatoru sniegtajiem rezultātiem un prognozēm, 2015. gadā Latvijas mobilo telekomunikāciju operatoriem ir izdevies apstādināt apgrozījuma kritumu – pirmo reizi kopš 2007. gada tirgū visi operatori lepni ziņo par apgrozījuma pieaugumiem. Skatoties uz rezultātiem detalizētāk redzams, ka Tele2 pieaugums ir bijis niecīgs, bet LMT un Bite uzrādījuši stabilu izaugsmi. Līdzīga situācija ir vērojama arī ar operatoru EBITDA peļņu – tā ir augusi gan LMT, gan Bitei, bet Tele2 tā ir palikusi nemainīga.
Kāda ir klientu dinamika operatoru līmenī kopš 2005. gada?
Bite ir līderis klientu skaita pieauguma ziņā: sākot savu darbību 2005. gadā un augot no 0 līdz 300 tūkstošiem 2010. gadā, kā arī pārsniedzot pusmiljonu 2015. gadā: stabila izaugsme. Tāpat arī LMT uzrāda stabilu izaugsmi, katrā 5 gadu periodā pievienojot savam klientu lokam aptuveni 100 000 klientu. Tajā pat laikā Tele2 2005. gadā lepojās ar klientu bāzi, kas ir lielāka par 1 miljonu, 2010. gadā tā vēl joprojām bija virs miljona, tomēr 2015. gadā klientu bāzes apjoms ir nokritis zem miljona.
Kas 10 gadu laikā ir noticis ar uzņēmumu apgrozījumu?
Šeit līderis ir Bite ar ļoti stabilu apgrozījuma pieaugumu: augot no 1 miljona eiro 2005. gadā līdz 39 miljoniem eiro 2010. gadā un 68 miljoniem eiro 2015. gadā. Tajā pašā laikā LMT apgrozījums ir stabili krities par 17% un 11% abos periodos. Tele2 ir izdevies kāpināt apgrozījumu laika posmā starp 2010. un 2005. gadu, tomēr pēdējos piecos gados Tele2 apgrozījums ir krities, kopumā par 29%.
Attiecīgi var secināt, ka no operatoriem vislielāko labumu gan pēdējo 10, gan 5 gadu laikā guva izmaiņu nesējs – Bite. LMT ir ieguvis klientu skaita ziņā, tomēr ir cietuši tā finanšu rādītāji. Tikmēr Tele2 ir zaudējusi gan finanšu rādītāju ziņā, gan klientu skaita ziņā, norāda eksperts.
Galerijā augstāk iespējams aplūkot apkopojumu par mobilo pakalpojumu operatoru finanšu un klientu rādītājiem 2005., 2010. un 2015. gados
#1/8
Kopējais mobilo pakalpojumu tirgus klientu skaits
2005. gadā: aptuveni 2 miljoni
2010.gadā: aptuveni 2,3 miljoni
Izmaiņas, salīdzinot ar 2005.gadu: +15%
2015.gadā: aptuveni 2,6 miljoni
Izmaiņas, salīdzinot ar 2010.gadu: +13%
#2/8
LMT klientu skaits
2005. gadā: virs 0,9 miljoniem
2010.gadā: virs 1 miljona
Izmaiņas, salīdzinot ar 2005.gadu: +11%
2015.gadā: virs 1,1 miljona
Izmaiņas, salīdzinot ar 2010.gadu: +10%
#3/8
Tele2 klientu skaits
2005. gadā: virs 1 miljona
2010.gadā: ap 1 miljonu
Izmaiņas, salīdzinot ar 2005.gadu: gandrīz nav izmaiņu
2015.gadā: zem 1 miljona
Izmaiņas, salīdzinot ar 2010.gadu: -3%
#4/8
Bite LV klientu skaits
2005. gadā: zem 0,1 miljona
2010.gadā: ap 0,3 miljoniem
Izmaiņas, salīdzinot ar 2005.gadu: +500%
2015.gadā: virs 0,5 miljoniem
Izmaiņas, salīdzinot ar 2010.gadu: +83%
#5/8
Kopējais mobilo pakalpojumu tirgus apgrozījums
2005. gadā: 377 miljoni eiro
2010.gadā: 379 miljoni eiro
Izmaiņas, salīdzinot ar 2005.gadu: +1%
2015.gadā: 347 miljoni eiro
Izmaiņas, salīdzinot ar 2010.gadu: -8%
#6/8
LMT apgrozījums
2005. gadā: 242 miljoni eiro
2010.gadā: 200 miljoni eiro
Izmaiņas, salīdzinot ar 2005.gadu: -17%
2015.gadā: 179 miljoni eiro
Izmaiņas, salīdzinot ar 2010.gadu: -11%
#7/8
Tele2 apgrozījums
2005. gadā: 134 miljoni eiro
2010.gadā: 140 miljoni eiro
Izmaiņas, salīdzinot ar 2005.gadu: +4%
2015.gadā: 100 miljoni eiro
Izmaiņas, salīdzinot ar 2010.gadu: -29%