Oktobrī ir sasniegts jauns krituma rekords un jaunu vieglo pasažieru auto reģistrācijas samazinājušās par 21% pret 2020. gada oktobri, liecina Latvijas Auto asociācijas apkopotie dati.
Kritumu nedaudz kompensē pieaugums vieglā kravas transporta segments, kas oktobrī uzrādījis 8% pieaugumu, pret šo pašu mēnesi pērn. Tas kopumā nozīmē 17% kritumu vieglo auto segmentā (1300 pret 1078 vienībām). Tiesa, pavasara uzrāviens joprojām nodrošina 10% kopējo gada pieaugumu pret šo pašu gada periodu 2020. gadā.
Līderu topā oktobra mēnesis nav nesis būtiskas izmaiņas, joprojām ar 16,7% līderis ir TOYOTA, kurai seko VW un ŠKODA ar attiecīgi 11,7% un 11,3% tirgus. Tiesa, visi līderi ir piedzīvojuši visai būtisku pārdošanas apjomu kritumu, kamēr sekotāji būtiski to palielinājuši.
Piemēram HYUNDAI izrādījis 118% pieaugumu pret pagājušā gada oktobri. HUYNDAI panākumos nopelns ir arī tā jaunajam elektroauto IONIQ, kas ar 9 vienībām ir Oktobra populārākais jaunais elektroauto. Tam seko MAZDA, NISSAN un ŠKODA, katra ar 5 vienībām.
Kopumā elektroauto veido 3,9% no jauno auto apjoma. Turklāt, ja nodala premium auto segmentu, tad tajā elektroauto veido jau 12,6% no kopējā jauno auto skaita. Lai arī absolūtajos skaitļos elektroauto skaits joprojām ir niecīgs, taču tas gūst arvien lielāku popularitāti un 2021. gadā kopumā ir pārdots par 41.15% jaunu elektroauto vairāk, kā šajā pašā periodā pērn (343 pret 243).
Nedaudz nokrities ir lietotu elektroauto imports. Oktobrī ievesti 43 lietoti elektroauto, taču joprojām līderis starp tiem ir BMW i3 ar 18 vienībām. Tam seko TESLA un NISSAN Leaf ar attiecīgi 13 un 6 vienībām. Arī lietoto elektroauto tirgus gada griezumā aug strauji un šogad pārdotās 457 vienības ir par 129,65% vairāk, kā šajā pašā periodā 2020. gadā.
Tikmēr visai strauji aug lietoto auto imports. Oktobrī tas pieaudzis par 11,5% pret šo pašu mēnesi gadu iepriekš. Kopumā šajā gada periodā lietoto auto importa pieaugums sasniedz 21,1%. Šogad importēto lietoto auto vidējais vecums ir 11,66 gadi, kas ir gandrīz par gadu jaunāki, kā gadu iepriekš (12,47 gadi), kas varētu būt skaidrojams ar jaunu un mazlietotu auto deficītu Latvijas tirgū, jo veicina mazlietota auto importu.
Nedaudz pierimis arī pieaugums kravas transporta segmentā uzrādot vien 1% pieaugumu oktobra mēnesī. Nemainīgais pieaugums jau 13 mēnešu garumā ir nodrošinājis 2021. gada kopējo pieaugumu par 123%. Noslēdzoties reģionālo pārvadātāju iepirktajām piegādēm, norimis ir jaunu autobusu tirgus. Oktobrī reģistrēti vien 3 jauni autobusi. Lai arī oktobra griezumā kritums sastāda dramatiskus 72%, kopā šī gada periodā pieaugums ir 288%.
"Šogad importētā lieto auto parka vidējais vecums ir 11,66 gadi. Lai arī tas ir jaunāks, nekā šobrīd Latvijas vidējais, tas joprojām mūs katru mēnesi attālina no nospraustajiem klimata mērķiem. Tādēļ aicinu valdību nekavēties ar nodokļu politikas piemērošanu klimata politikai, kas veicinātu cilvēkus izvēlēties arī videi draudzīgākus lietotos auto," komentē Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.