Ekonomika

Jauni paradoksi, ar ko jātiek galā uzņēmumu valdēm un finanšu vadītājiem

Db.lv,21.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

50% uzņēmumi šobrīd sasniedz īstermiņa peļņas rādītājus, samazinot tēriņus mērķiem, kas tiek uzskatīti par ilgtermiņa prioritātēm, liecina jaunākais EY (agrāk Ernst & Young) finanšu direktoru noskaņojuma pētījums EY Global DNA of the CFO.

Pētījums parāda, ka īstermiņa peļņas dēļ visvairāk tiek upurēti ESG jeb vides, sociālo un pārvaldības programmu ieguldījumi – tā norāda 37% pētījuma dalībnieku, lai arī 43% gadījumu uzņēmumi atzīst ESG investīcijas par prioritārām.

76% finanšu direktoru pasaulē atzīst, ka sarežģīta tirgus situācija un lēnā ekonomikas izaugsme rada spiedienu samazināt izdevumus, meklēt izmaksu efektivitātes risinājumus un sasniegt īstermiņa peļņas mērķus. Gandrīz visi jeb 90% finanšu direktoru norāda, ka uzņēmumi plāno samazināt vai iepauzēt izmaksas uz dažādām uzņēmumu darbības funkcijām no mārketinga līdz cilvēkresursiem.

Tāpat 34% finanšu direktoru atzīst, ka īstermiņa peļņas gūšanas dēļ šobrīd tiek samazinātas izmaksas tehnoloģiju un digitālajām inovācijām, lai arī 43% uzņēmumos šīs tiek uzskatītas par ilgtermiņa prioritātēm. Izmaksas piegādes ķēžu nostiprināšanai, kas 37% gadījumu tiek uzskatītas par ilgtermiņa prioritātēm, tiek samazinātas 24% uzņēmumu.

“Sarežģīti laiki pasaules ekonomikā ar šobrīd augsto inflāciju un zemo izaugsmi rada virkni jaunu paradoksu ar ko jātiek galā uzņēmumu valdēm un it sevišķi finanšu vadītājiem. Pirmkārt, kā savietot īstermiņa mērķus un ilgtermiņa prioritātes. Kapitāla tirgi un akcionāri vēlas redzēt peļņu, taču, cik lielā mērā to var sasniegt upurējot nākotnes investīcijas? Otrkārt, kā savienot vajadzību nodrošināt uzņēmuma stabilitāti ar drosmīgām ambīcijām? Vai uzņēmumi var atļauties atlikt nākotnes ieceres, lai mierīgi stūrētu uzņēmumu šī brīža ekonomikas apstākļos? Treškārt, kā savietot stratēģisku redzējumu ar ikdienas taktisko darbu? Proti, šobrīd uzņēmumos augstu vērtē tieši ikdienas finanšu vadības precizitāti un piesardzību, kamēr stratēģisks novērtējums reizēm tiek atstāts otrajā plānā,” saka Zane Caune, EY Latvija grāmatvedības ārpakalpojumu nodaļas partnere.

EY finanšu direktoru noskaņojuma pētījums tiek veikts sadarbībā ar FT-Longitude, aptaujājot 1000 finanšu vadītājus visā pasaulē. Pētījuma dalībnieki pārstāv 21 valsti un 13 nozares. 70% pārstāv uzņēmumus ar apgrozījumu starp 1 un 5 miljardiem ASV dolāru un 30% uzņēmumus, kuru apgrozījums pārsniedz 5 miljardus ASV dolāru gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru