Mūsdienās aizvien vairāk cilvēku sāk pievērsties veselīgam dzīvesveidam un sportam, nereti izvēloties nodarboties ar sportu arī mājas apstākļos. Biznesa augstskolas Turība 3. kursa students, uzņēmējs Kaspars Kloviņš šajā aspektā saskatījis brīvu nišu biznesa uzsākšanai un 2014. gadā nodibināja SIA Virtus Sport Latvia – uzņēmumu, kas piedāvā sporta preces amatieriem.
«Lai gan studēju Tiesību zinātnes, jau pirmajā studiju gadā kļuvu par Biznesa inkubatora dalībnieku. Līdz tam nodarbojos ar sporta inventāra restaurāciju, un biju ievērojis, ka Latvijā lielākoties pieejamas tikai profesionālas sporta preces par salīdzinoši augstām cenām. Tā radās ideja par uzņēmumu, kas piedāvātu sporta preces arī amatieriem, bet trūka zināšanu, kā uzsākt šāda veida biznesu. Tuvākā vieta, kur iegūt šādas zināšanas, bija Biznesa inkubators,» stāsta K. Kloviņš.
«Pati biznesa ideja radās laikā, kad nodarbojos ar sporta inventāra restaurāciju, proti, atjaunojot atpazīstamu un profesionālu zīmolu sporta inventāru, secināju, ka mūsu tirgū netiek piedāvāti ražojumi par demokrātiskākām cenām. Ir saprotams, ka profesionāli sportisti izvēlas atbilstošu aprīkojumu, atpazīstamu zīmolu, bet, ko darīt tiem, kuri tikai sāk nodarboties ar sportu un pagaidām to dara amatieru līmenī? Lai nodrošinātu pieprasījumu pēc šāda veida inventāra, atvēru savu uzņēmumu,» par uzņēmuma pirmsākumiem stāsta jaunais uzņēmējs.
Pērn uzņēmuma apgrozījums sasniedzis aptuveni 85 000 eiro. Tas esot 7 reizes lielāks apgrozījums, salīdzinot ar pirmo darbības gadu. «Pirmajā gadā vēl uzsitām dažus punus, bet otrajā jau bijām ar lielāku pieredzi preču klāsta paplašināšanā, kā arī spējām pielāgoties sezonālajām tendencēm,» atzīst K. Kloviņš.
Viņš skaidro: «Biju gatavs sākt ar mazumiņu un cīnīties, jo pilnīgi piekrītu uzskatam, ka veiksmīga biznesa pamatā ir 95% smaga darba un tikai 5% veiksmes. Reti kurš jaunais uzņēmējs mūsdienās ir uzsācis darbību ar milzīgu starta kapitālu, un, kā rāda pieredze, par veiksmīgiem ir kļuvuši tie, kuri ir krituši un atkal piecēlušies. SIA Virtus Sport Latvia ir mana pirmā pieredze uzņēmējdarbībā.»
«Lai iegūtu finansiālu atbalstu biznesa uzsākšanai, izgāju to pašu ceļo, ko lielākā daļa jauno uzņēmēju – pabiju lielākajās bankās, un secināju, ja nav īpašuma ķīlas, tad nav arī lielu cerību uz finansējumu. Meklējot atbalstu un saskaroties ar šādu banku politiku, man bija zināma vilšanās sajūta, taču šobrīd, paraugoties atpakaļ, tas šķiet pilnīgi pašsaprotami. Ja banka jau sākumā būtu piešķīrusi aizdevumu, diez vai es būtu apguvis finanšu disciplīnu. Ir pilnīgi normāli, ka jaunajam uzņēmējam, pirms atbalsta saņemšanas, ir sevi jāpierāda,» uzskata jaunais uzņēmējs.
Uzņēmuma dibināšanas brīdī viņš bijis vienīgais tā darbinieks, šobrīd darbs notiek trijatā, un joprojām uzņēmums turpina izmantot Biznesa inkubatora atbalstu.
«Sports ir savdabīga biznesa niša, jo pieprasījums pēc sporta inventāra nav bezgalīgs, turklāt tās nebūt nav pirmās nepieciešamības preces. Šajā jomā ir iespējams sasniegt noteiktu apgrozījuma līmeni, taču bez ilgtermiņa stratēģiskas plānošanas tālāka izaugsme būs krietni apgrūtināta. Tirgus ir tik liels, cik ir, turklāt tāpēc vien, ka piedāvāju konkurētspējīgu cenu, viens un tas pats patērētājs nepirks vairāk produkcijas,» skaidro K. Kloviņš.
Klientiem tiek piedāvāts sporta inventārs no Polijas - ir izveidojusies sadarbība ar diviem poļu uzņēmumiem: ABARQS, kas ir sporta inventāra tirgotājs ar savu zīmolu, un BeActive, kas ir sporta inventāra vairumtirgotājs ar zīmolu PRETORIANS. «Esam šo zīmolu pārstāvji Latvijā. Izvēlējāmies Polijas uzņēmumus, jo tie, salīdzinot ar Ķīnu, ir konkurētspējīgāki kvalitātes ziņā. Protams, Polija ir arī ģeogrāfiski tuvāks partneris, kas nozīmē, ka, pasūtot preci šodien, pēc pāris dienām tā jau būs pieejama Latvijas patērētājiem,» skaidro uzņēmējs.
Savulaik bijusi doma arī par produkcijas ražošanu tepat Latvijā, aizgūstot Ķīnas ražošanas tehnoloģiju un pildot hanteles ar cementu, nevis metālu, taču, aprēķinot izmaksas un ieguvumus, secināts, ka tas neatmaksāsies. Lai ražošana būtu rentabla, noieta tirgum jābūt daudz plašākam un ražošanas apjomiem – lielākiem. «Ideju par ražošanu pagaidām esmu atmetis, taču raugos Lietuvas un Igaunijas virzienā ar domu paplašināt noieta tirgu. Pēc desmit gadiem redzu uzņēmumu kā vadošo sporta preču tirgotāju Baltijas valstīs, kas specializējas uz inventāru sportošanai mājās,» stāsta K. Kloviņš.