Ar lakatu zīmolu "Eve Birdy Headwraps" Ieva Putniņa vēlas dot alternatīvu cilvēkiem, kam kādu iemeslu dēļ ir nācies atvadīties no matiem; lakati šobrīd ir prototipa stadijā.
Viņa vēlas atbalstīt cilvēkus ar alopēciju un mainīt sabiedrības skaistuma standartus, ar savu piedāvājumu dodot izvēles brīvību – nēsāt parūku, lakatu vai staigāt ar pliku galvu.
Ideja par lakatu zīmolu I. Putniņai radās no pašas pieredzes un nepieciešamības pēc kvalitatīvām, elpojošām un dizaina ziņā skaistām galvas segām, kas viņai kalpoja kā alternatīva parūkai. "Man 15 gadus ir ļoti reta autoimūna diagnoze. Kopumā esmu vesela un jūtos ļoti labi, bet mana imunitāte apmaldījās un sāka uzbrukt manām matu folikulām un līdz ar to sākās matu izkrišana, jo baltie asinsķermenīši liedz matu folikulām barības vielas, un matu sakne ieiet miega jeb telogēnā fāzē. Tās var aizmigt pat uz vairākiem gadiem, manā gadījumā tas ilgst 15 gadus – pusē galvas mati ataug, bet pusē vēl guļ. No malas izskatās, ka cilvēks ir izgājis cauri vairākiem ķīmījterapijas seansiem, jo citiem izkrīt arī skropstas un uzacis. Alopēcija nav nāvējoša slimība, bet tā lēnām nogalina pašapziņu," viņa dalās pieredzē.
Pirms diviem gadiem I. Putniņa dzīvoja Itālijā un mati bija atauguši, bet atkal lēnām sāka izkrist. Viņai bija grūti pieņemt, ka tie nebija atauguši uz palikšanu. "Protams, pārdzīvoju, taču ne tik ļoti kā 12 gadu vecumā, kad ar mani tas notika pirmo reizi un no garajiem, biezajiem matiem nekas nepalika pāri un nācās pirkt parūku. Tas man bija ļoti depresīvs laiks," viņa stāsta. I. Putniņa sāka izmantot lakatus, kas kļuva par viņas "tekstila matiem", kurus varēju mainīt katru dienu. Tiem nav tikai estētiskā funkcija, bet arī funkcionālā, jo sargā galvu no dažādiem laikapstākļiem. Tiesa gan, karstumā galva sāka pastiprinātāk svīst, un, pētot auduma sastāvu, nācās secināt, ka daļa veikalos pirkto lakatu ir no 100% poliestera, ko varētu salīdzināt ar plastmasas maisiņu.
"Līdz ar to radās ideja par savu lakatu dizainu ar kvalitatīvu audumu un pievienoto sociālo vērtību: atbalstīt cilvēkus ar alopēciju un mainīt sabiedrības skaistuma standartus. Vēlētos, lai vairāk sieviešu izjustu drošības un piederības sajūtu, kā arī jaunu veidu, kā radoši izpaust savu unikalitāti," teic I. Putniņa.
Atgriežoties Latvijā viņa saskārās ar cilvēku jautājumiem par to, kur iegādāties šādus lakatus, bet nebija neviena konkrēta veikala, ko interesentiem ieteikt, jo pašas pirktie lakati bija nejauši atrasti veikalos. Pēdējais iedvesmas spēriens bija paziņa no Anglijas, kura omīte ir sasirgusi ar vēzi un vēlējās, lai I. Putniņa viņam nosūta uz Londonu tādu lakatu, kādā bija viņu redzējis.
Šobrīd projekts ir prototipa izstrādes stadijā un viņa strādā ar ražotājiem un audumu bāzēm, meklējot maigāko audumu galvas ādai, kas būtu kvalitatīvs, elpojošs, draudzīgs videi un ko būtu iespēja apdrukāt pēc saviem ieskatiem. Koncepcija izkristalizējās, piedaloties Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas rīkotajā Sociālo inovāciju hakatonā un "New Door" akselerācijas programmā."Eve Birdy Headwraps" sociālās uzņēmējdarbības ideju un projektu konkursā "Tam labam būs augt" ieguva finanšu institūcijas "Altum" simpātiju balvu.
Tiklīdz būs gatavs pirmais piedāvājums, I. Putniņa iecerējusi piedalīties vietējos tirdziņos. "Daudzi vaicā, ar ko gan es atšķiros no citiem. Uz to vienmēr atbildu, ka tas, ka kāds jau ir sarakstījis dziesmu par mīlestību, nenozīmē, ka es nevaru sakomponēt savu versiju. Tāpat kā ar pārējām precēm tirgū, piemēram, somiņām vai kurpēm, šis ir mans stāsts, mana sirds, mans dizains, mana "dziesma"," tā viņa.
I. Putniņa plāno iesaistīt savā projektā cilvēkus, kuri ir saskārušies ar alopēciju. "Es vēlētos ziņu par alopēciju nodot pēc iespējas vairāk cilvēkiem, lai sabiedrība pret viņiem būtu tolerantāka, pieņemošāka un saprastu, ka šī slimība nav nedz lipīga, nedz nāvējoša, jo parasti cilvēki baidās no nezināmā un piedēvē mums vēža slimnieka statusu. Tādēļ ļoti ceru, ka cilvēki ar alopēciju varēs kļūt drošāki par sevi un brīvāki," viņa teic.
I. Putniņa ir izveidojusi Alopēcijas atbalsta grupu sociālajā tīklā "Facebook" un plāno veidot alopēcijas biedrību Latvijā, lai atbalstītu tos, kas ar to saskārušies, sniedzot informāciju par ārstiem un citu pieredzes stāstiem, kā arī sniedzot emocionālo atbalstu, piesaistot psihologa pakalpojumus, piedāvājot parūkas par pieejamākām cenām.
Daļu peļņas iecerēts ziedot alopēcijas biedrībai. "Līdz ar to projekts palīdzētu šai reto slimību kopienai just, ka viņi nav vieni un neiedzīt sevi kompleksos, ja mūsu ārējais izskats atšķiras no vairākuma. Esmu uzņēmusies alopēcijas ziņas nešanas pioniera lomu un būt tā persona, kādas man sabiedrībā pietrūka, kad biju jaunāka. Cilvēks ir sociāla būtne un mums ir būtiski izjust piederības sajūtu,"norāda I. Putniņa.