Gan bankām, gan Latvijas Garantiju aģentūrai ir instrumenti eksporta atbalstam; tos plānots vēl dažādot, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Eksporta pārorientācija uz jauniem tirgiem ir saistīta ar tādiem tirdzniecības finansēšanas instrumentiem kā garantijas, kredītvēstules un faktorings. Latvijas Garantiju aģentūra (LGA) izsniedz garantijas eksporta tirdzniecības darījumiem un sola no rudens garantēt arī Latvijas biznesa investīcijas ārvalstīs. Bankas norāda, ka to sniegtās eksporta garantijas pagaidām veido vien nelielu daļu no kopējā garantiju apjoma.
Izmanto diplomātiju
Uzņēmēji ir rosīgi, un intereses pieaugums, jo īpaši par Tuvajiem un Tālajiem Austrumiem, ir ievērojams, uzskata Ārlietu ministrijas Ārējo ekonomisko sakaru veicināšanas nodaļas vadītājs Arvils Zeltiņš. «Aktīvākā un mums redzamākā ir pārtikas nozare, farmācija un mašīnbūves nozare. Jaunatvērtajās vēstniecībās gan Indijā, gan Arābu Emirātos interese ir ļoti liela. Liela interese ir par Japānu, Ķīnu un Tālajiem Austrumiem kopumā. Tas saskan ar mūsu kopējiem centieniem attīstīt eksporta tirgu šajā virzienā.
Šogad ir augusi interese par Āfriku, tie pamatā ir minerālmēslu ražotāji un farmācijas pārstāvji. Par Latīņameriku interesējas pārtikas rūpnieki, bet šeit, protams, ir sarežģītāk ar sertifikātiem un piegādēm. Mums jau ir pieredze, ka ar labu līgumu tiekot iekšā piegāžu ķēdēs, kas ikdienā iet no Roterdamas un Hamburgas ostām, transporta izmaksas iespējams ievērojami samazināt. Par ģeogrāfiski tālo Austrālijas tirgu interese pamatā ir pakalpojumu eksportam, IT nozarei un specifiskiem nišas piedāvājumiem,» viņš raksturo.
Uzņēmēji labprāt izmanto Latvijas diplomātijas pakalpojumus, kas sniedz konsultācijas par vietējo tirgu, apzina potenciālos klientus, iesaka Latvijas uzņēmumus un palīdz veidot dialogu. Jo īpaši Austrumu kultūrās pirmā biznesa kontakta iniciēšanā, aizsākšanā un uzturēšanā diplomātiem ir nozīmīga loma.
«Vēstniecībai un goda konsuliem uz vietas kontaktus dabūt ir vieglāk un viņiem ir arī labāka sapratne, kurš būtu Latvijas uzņēmumam atbilstīgs partneris, kurš ne. Pat jebkurai IT kompānijai vismaz vienreiz uz konkrēto vietu būtu jāaizbrauc. Dažkārt vēstnieka vai oficiālas valsts amatpersonas klātbūtne un protekcija sarunās var būt ļoti vēlama, jo vietās, kur par Latviju zina ļoti maz, strauji ceļ uzņēmuma uzticamību,» rezumē A. Zeltiņš.
Visu rakstu Interese par atbalstu pieaug lasiet 31. marta laikrakstā Dienas Bizness.