Pērn elektroenerģijas tirgotājs Imlitex Latvija, salīdzinot ar 2017. gadu*, dubultojis savu tirgus daļu juridisko klientu segmentā, iesaistīties mājsaimniecību segmentā uzņēmums pagaidām neplāno.
SIA Imlitex Latvija ir daļa no Imlitex Holdings, kas vietējā tirgū sāka darboties 2003. gadā kā pārtikas un ķīmiskās rūpniecības izejvielu tirgotājs, bet Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) izveidotajam elektroenerģijas tirgotāju reģistram pievienojās 2012. gadā. Lursoft dati liecina, ka pēdējos piecos gados Imlitex Latvija apgrozījums palielinājies trīs reizes, 2017. gadā sasniedzot 16,7 miljonus, trīskāršojusies arī peļņa.
Paplašina piedāvājumu
Kā elektroenerģijas tirgotājs Imlitex šobrīd darbojas visās Baltijas valstīs, norāda uzņēmuma elektroenerģijas tirdzniecības vadītājs Regimants Juška (Regimantas Juška). «Elektroenerģijas tirdzniecība ir viena no mūsu biznesa nozarēm, ko līdz šim esam veiksmīgi attīstījuši, tāpēc ienākšana Latvijas tirgū bija loģisks solis. Pašlaik juridisko klientu segmentā nodrošinām elektrības tirdzniecību gan vairumtirdzniecībā, gan mazumtirdzniecībā, tāpat piedāvājam iegādāties arī elektroenerģiju, kas ražota no atjaunojamajiem energoresursiem (AER),» atklāj R.Juška.
SPRK dati liecina, ka pērn Imlitex Latvija bija piektais lielākais elektroenerģijas tirgotājs Latvijā juridisko klientu segmentā, atpaliekot vien no AS Latvenergo, SIA Enefit, SIA Geton Energy un SIA Scener. Uzņēmuma pārstāvis stāsta, ka Imlitex lielākie klienti Latvijā galvenokārt ir ražošanas uzņēmumi, komunālo pakalpojumu sniedzēji, kā arī tirdzniecības centri. «Pagājušajā gadā biznesa klientiem Latvijā mēs pārdevām 0,3 TWh elektroenerģijas, pārdotais elektroenerģijas apjoms aug ne tikai Latvijā, bet arī Imlitex biznesa grupā kopumā. Tajā pašā laikā jāatzīst, ka mēs joprojām esam attīstības sākuma stadijā, jo katrs gads nes līdzi arvien jaunus izaicinājumus. Šobrīd īpašu uzmanību pievēršam attiecību veidošanai ar klientiem un tirgus dalībnieku izglītošanai,» stāsta R.Juška, norādot, ka iesaistīties mājsaimniecību segmentā Imlitex Latvija pagaidām gan neplāno. Zināms, ka no marta elektroenerģijas tirdzniecību Latvijas mājsaimniecībām sāks Enefit. DB jau vēstīja, ka 2018. gadā mājsaimniecību segmentā lielāko elektroenerģijas apjomu izdevās pārdot AS Latvenergo, otro vietu ieņēma SIA Lattelecom, trešo - SIA Alexela (iepriekš SIA 220 Enerģija), bet lielāko tirgotāju piecinieku noslēdza SIA Baltcom un VAS Latvijas dzelzceļš.
Konkurenti novērtē
Imlitex Latvija ir zināms un aktīvs tirgus dalībnieks, tāpēc tā esošā pozīcija Latvijas tirgū ir likumsakarīga, domā Geton Energy izpilddirektors Kristaps Muzikants. «Arī šī uzņēmuma izaugsmes iespējas, manuprāt, ir labas, jo tas ir parādījis savu gribēšanu darboties šajā tirgū, kā arī ir pietiekami aktīvs. Jāsaka, ka, ja ir vēlme būt veiksmīgam biznesā, ir jārespektē savi konkurenti un jābūt gataviem viņus pārspēt, tāpēc mēs Imlitex Latvija uztveram kā nopietnu konkurentu. Tajā pašā laikā vairāk koncentrējamies uz lietām, kuras mēs paši varam uzlabot, nevis uz to, ko tieši dara mūsu konkurenti,» atzīmē K.Muzikants. Arī Enefit valdes priekšsēdētājs Jānis Bethers atzīst, ka Imlitex Latvija ir aktīvs tirgus dalībnieks. «Imlitex Latvija elektroenerģiju papildus savam pamatbiznesam ar lielāku vai mazāku intensitāti juridiskajiem klientiem tirgo jau vairākus gadus. Enerģijas produkti šajā gadījumā ir kā papildu piedāvājums, līdzīgi mājsaimniecību segmentā darbojas arī vairāki telekomunikāciju uzņēmumi. Jāsaka, ka pašlaik vērtēt uzņēmuma ilgtermiņa potenciālu elektroenerģijas tirdzniecībā ir sarežģīti, jo, ņemot vērā, ka tas nav tā pamatbizness, arī kapacitāte un stratēģiskie mērķi elektronerģijas tirgū var atšķirties no tirgotājiem, kuriem elektroenerģijas tirdzniecība ir galvenais biznesa fokuss,» secina J. Bethers.
Turpina attīstīties
SPRK mājsalapā pieejamā informācija liecina, ka 2017. gadā Imlitex iesaistījās arī Latvijas dabasgāzes tirgū. «Ņemot vērā to, ka uzņēmumam pieejami konkurētspējīgi piegādes avoti un labi integrēta klientu pārvaldība, arī ienākšana šajā tirgū bija loģisks lēmums. Mēs to redzējām kā iespēju palielināt tirgus konkurenci un palīdzēt mūsu klientiem iegūt labāku dabasgāzes piegādes cenu, kā arī nodrošināt kvalitatīvākus pakalpojumus. Jāsaka, ka sākotnēji tas bija vairāk altruistisks lēmums ieguldīt mūsu potenciālo klientu izglītošanā, mēģinot panākt to, ka viņi saprot, ka konkurence rada arī zemākas izmaksas patērētājiem,» pauž R.Juška, atzīmējot, ka dabasgāzes tirgus, visticamāk, vēl piedzīvos būtiskas pārmaiņas, kas kopumā palielinās piegādātāju efektivitāti Baltijas valstīs. «Mēs ticam, ka klienti galu galā vairāk pieņems patstāvīgus un viņiem izdevīgus lēmumus, kā arī sapratīs liberālā tirgus vērtību, izvēloties produktus, kas garantē augstāko rentabilitāti neatkarīgi no vispārējās prakses. Tāpat jāpiebilst, ka konkurenci tirgū palielinās arī Baltijas valstu un Polijas integrācija, kas klientiem bez šaubām būs izdevīga. Paredzu, ka nākotnē mēs darbosimies diezgan efektīvā, labi apgādātā un diversificētā dabasgāzes tirgū, kurā spēs strādāt tikai izturīgākie un elastīgākie piegādātāji,» domā R.Juška. Detalizētus uzņēmuma nākotnes plānus attiecībā uz elektroenerģijas un gāzes tirgošanu Latvijā viņš gan pagaidām neatklāj, norādot vien to, ka Imlitex Latvija turpinās būt aktīvs tirgus spēlētājs.
* precizēts laikrakstā Dienas bizness 2019. gada 4.martā publicētais raksts Grib būt starp līderiem.