Igaunijas valsts dzelzceļa kravu pārvadājumu uzņēmuma EVR Cargo jaunais padomes priekšsēdētājs Nēme Jegi, kurš amatā ievēlēts maijā, paziņojis, ka kompānijas plāns iegādāties Krievijā vagonus un tur tos arī iznomāt ir pretrunīgs un riskants, tādēļ padome ir apturējusi šo investīciju projektu.
EVR Cargo plānoja ņemt kredītu, lai Krievijas rūpnīcās par 35 miljoniem eiro pasūtītu 600 konteineru platformas un 400 pusvagonus. Tāpat tika plānots izveidot meitasuzņēmumu Krievijā, kurš tālāk iznomātu šos vagonus lielām Krievijas kompānijām.
«Biznesa plāns, kurš tika prezentēts padomei, bija ļoti pretrunīgs un neatbilda ierastai komerciālai loģikai. Tā kā ar EVR Cargo padomes sniegto informāciju bija par maz, nekas cits neatlika, kā pagājušās nedēļas beigās apturēt šo projektu,» Jegi sacīja intervijā laikrakstam Postimees.
Vienlaikus viņš neprecizēja, kas padomi neapmierināja šajā projektā. Jegi atzina, ka darbībā Krievijā vienmēr pastāv politiskie riski, bet ir grūti izvērtēt, cik tie ir lieli. Viņš uzsvēra, ka lēmums ir balstīts tikai un vienīgi komerciālā loģikā, par kuru šajā projektā bija daudz jautājumu.
Tomēr Jegi atzina, ka EVR Cargo valde jau ir noslēgusi saistošus līgumus un jūlija sākumā jau saņēmusi pirmos 30 jaunos vagonus no kādas Krievijas rūpnīcas, bet pārējos vagonus tā saņemšot tuvāko mēnešu laikā. Šo procesu apturēt vairs nav iespējams, bet jauni līgumi par vilcienu iegādi netikšot slēgti, līdz nebūs pilnīgas skaidrības par tādu lēmumu perspektīvām, viņš paskaidroja.
Eiropas Parlamenta deputāts Urmass Paets, kurš agrāk bijis Igaunijas ārlietu ministrs, sociālās saziņas vietnē Facebook pauda kritiku EVR Cargo projektam iegādāties un iznomāt vilcienus Krievijā, paužot viedokli, ka Krievija izmanto Igaunijas kompāniju, lai apietu starptautiskās sankcijas, jo tās uzņēmumi nevar saņemt kredītus Rietumvalstu bankās šāda projekta īstenošanai. «Igaunijas valsts kompānija burtiski dzīvo citā realitātē, it kā Igaunijai Eiropas Savienības noteiktās sankcijas pret Krieviju neko nenozīmētu,» viņš rakstīja.
Savukārt Igaunijas ekonomikas un infrastruktūras ministre Kadri Simsone noliedza, ka dzelzceļa kompānijas plānotais projekts ir sankciju pārkāpums.
«Pret vagoniem un vagonu biznesu sankcijas nav vērstas,» Simsone uzsvēra sarunā ar ziņu aģentūru BNS. Viņa arī norādīja, ka kopumā EVR Cargo vagonu biznesa plāns nav jauns uzņēmējdarbības virziens, par kuru interese ir tiem, kas pārvadā kravas starp Āziju un Eiropu.
Intervijā Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR trešdien Simsone sacīja, ka EVR Cargo jau tagad iznomā vairāk 1100 kravas vagonu dažādiem klientiem un ne visi tie ir saistīti ar Krievijas kompānijām, jo šādu pakalpojumu izmanto arī, piemēram, Kazahstānas, Ķīnas un Somijas uzņēmumi.
Ministre BNS norādīja, ka plāns tika apstiprināts iepriekšējās padomes pilnvaru laikā, bet viņa jau tad ir brīdinājusi valdi un padomi, ka risku mīkstināšanai valsts uzņēmumam šajā projektā ir jāpiesaista privātie investori.
Ceturtdien gaidāma EVR Cargo padomes sēde, kurā tiks skatīts jautājums par biznesu Krievijā.
Jau vēstīts, ka 14.jūnijā EVR Cargo noslēdza 17,8 miljonu eiro vērtu līgumu par 500 jaunu vagonu - 300 konteineru platformu un 200 atvērtu vagonu - iegādi. Šis līgums ir daļa no 35 miljonu eiro investīciju plāna.
EVR Cargo plāno iznomāt konteineru platformas lielākajiem starptautiskajiem klientiem, kas pārvadā kravas starp Ķīnu un Eiropu. Atvērtie vagoni tiks iznomāti beramkravu pārvadājumiem Krievijas vietējā tirgū, kas pieaug.
EVR Cargo ir Igaunijas valstij piederošs dzelzceļa kravu pārvadājumu operators, kurš galvenokārt nodarbojas ar preču pārvadājumiem, lokomotīvju un vagonu remontu, kā arī kravas vagonu iznomāšanu. Pēc jauno vagonu iegādes EVR Cargo rīcībā būs kopumā 66 lokomotīves un 3022 vagoni. Kompānijā pērn strādāja vidēji 684 cilvēki.
2016.gadā EVR Cargo zaudējumi bija 189 tūkstoši eiro pretstatā 1,8 miljonu eiro zaudējumiem 2015.gadā, bet kompānijas ieņēmumi saruka par 19,8% - līdz 51,8 miljoniem eiro. Ieņēmumi no kravas vagonu iznomāšanas pērn palielinājās par 39% un bija 1,5 miljoni eiro.