Holmsa komētu var novērot ar neapbruņotu aci

, 02.11.2007

Komēta 17P/Holmes Perseja zvaigznājā. Komētai nav astes, bet tā izskatās pēc neliela miglaina plankuma. Fotografēts Rīgā, naktī no 2007.g 31.oktobra uz 1.novembri.

Foto: Mārtiņš Gills

Ikvienam Latvijas iedzīvotājam tuvāko pāris nedēļu laikā vēl ir iespēja nakts debesīs novērot interesantu astronomisku objektu – Holmsa komētu, Db.lv informēja Latvijas Astronomijas biedrības projektu vadītājs Mārtiņš Gills.

Šī komētas ir bez astes, bet savdabīgi interesanta. Pavirši apskatot debesis, tā vairāk atgādina zvaigzni, bet tuvākā pietuvinājumā vai pēc rūpīgākas vērošanas tā izceļas citu debess spīdekļu vidū kā neliels, gaišs un miglains plankums. Šī komēta ir pārsteigusi astronomus ar negaidītu spožuma pieaugumu – ierastos apstākļos, šobrīd tā būtu novērojama tikai ar nopietnu teleskopu. Šobrīd precīza atbilde par spožuma pieauguma iemesliem nav zināma - ir notikusi kāda sadursme ar citu debess objektu vai bijusi cita rakstura eksplozija. Atgādinām,ka šī gada janvārī jau viena cita komēta sagādāja pārsteigumu. Lielākā daļa Eiropas iedzīvotāju ar neapbruņotu aci varēja novērot Maknota komētu (McNaught).

Holmsa komētu (tās kataloga nosaukums 17P/Holmes) 1892.gada 7.novembrī nejauši atklāja britu astronoms Edvīns Holms. Vēlākos gados citu astronomu novērojumi ļāva konstatēt, ka tā ir periodiska komēta ar apriņķošanas periodu 6,9 gadi. Tā neizcēlās ar īpašu spožumu, un laika posmā no 1906. līdz 1964. gadam to oficiāli nevienam neizdevās novērot. Tikai pēc īpašiem aprēķiniem to izdevās atkārtoti noķert. Šobrīd ir aprēķināts, ka tās kodola diametrs varētu būt trīsarpus kilometri. Tas, kas komētu padara redzamu, ir no tās izplūstošās gāzes un putekļi.

Latvijā pēdējās desmitgadēs ievērojamas komētu novērojumu reizes bija 1996. un 1997.gados attiecīgi Hjakutakes un Heila-Bopa komētas. Komētas novērošanai būtisks priekšnosacījums ir skaidras debesis. Holmsa komētu iespējams novērot jau vakarā, kad debesis kļūst pilnībā tumšas – pēc pl 18:00 līdz pat rīta krēslai. Protams, būtisks priekšnosacījums ir, lai debesis nebūtu klātas ar mākoņiem, kā arī novērojumu vietai jābūt minimāli izgaismotai. Komēta atrodas Perseja zvaigznājā. Vakara debesīs to var atrast pa labi no Lielā un Mazā Lāča zvaigznājiem un zem Kasiopejas (atgādina sagāztu M burtu). Komētas sastāv no materiāla, kas līdzinās netīram sniegam – ledus, smilšu un putekļu maisījums. Pārsvarā komētām ir izstiepta eliptiska orbīta, un tās vairumā laika atrodas tālu no Saules - aste tām nav novērojama. Tomēr tajās reizēs, kad kāda no tām pietuvojas Saules, komētas virsma sakarst, ledus sāk iztvaikot, un kosmiskajā telpā tiek izviestas gāzes un putekļi, veidojot attiecīgi gāzu un putekļu astes. Tipveida komētām kodols nav īpaši liels - tā diametrs ir vairāki desmiti kilometri, savukārt to astes var sasniegt vairāku miljonu kilometru garumu.

picturegallery.65f52df3-d17d-4b7f-9a28-e2a52303c3f0

Atpūta

Atklāta vēl viena komēta, kas nākamgad pietuvosies Zemei un solās būt iespaidīgākā un spožākā vēsturē

Gunta Kursiša, 02.10.2012

Atklāta jauna komēta, kas nākamā gada novembrī Zemei pietuvosies tik tuvu, ka būs vērojama ar neapbruņotu aci, turklāt, ja piepildīsies zinātnieku prognozes, tā būs spožāka par pilnmēnesi, līdz šim novērotajām komētām un būs iespaidīgāka arī par 2013. gada martā gaidāmo Pan-STARRS komētu, vēsta Astronomy Now.

2013. gada 28. novembrī komēta, kas nodēvēta par C/2012 S1 (ISON), atradīsies mazāk nekā divu miljonu kilometru attālumā no Saules. Komētu varēs aplūkot ar neapbruņotu aci no 2013. gada novembra līdz 2014. gada janvāra vidum, savukārt ar binokli komēta būs novērojama, sākot no nākamā gada vasaras beigām. Patlaban astes zvaigzne atrodas Vēža zvaigznāja ziemeļaustrumos, un šobrīd tā nav vērojama ar neapbruņotu aci vai mazāk spēcīgu teleskopu.

Komēta ne vien atradīsies tuvu Zemei, bet, ja piepildīsies zinātnieku prognozēs, būs arī daudz spožāka par pilnmēnesi – zinātnieki lēš, ka ISON zvaigžņlielums būs -16. Salīdzinājumam – pilnmēness zvaigžņlielums ir -12,74. Astronomy Now gan norāda, ka dažkārt zinātnieku prognozes ir iespaidīgākas nekā reālais zvaigžņlielums. Piemēram, 1973. gadā lielu ažiotāžu izraisīja Kohouteka komēta, kas nepiepildīja zinātnieku prognozes.

Kosmiskais aparāts Rosetta pārlidos asteroīdu 2867 Šteins

, 01.09.2008

Piektdien, 5. septembrī 360 miljonu kilometru attālumā no Zemes būs notikums, kad visā pasaulē pieminēs izcilā latviešu astronoma Kārļa Šteina (1911-1983) vārdu – kosmiskais aparāts Rosetta pārlidos asteroīdu 2867 Šteins.

Lai arī šobrīd ir identificēts tūkstošiem asteroīdu (bieži sauktas arī par mazajām planētām), tikai retais ir izpelnījies godu būt pētītam no neliela attāluma. Papildus tam jāatzīmē, ka kopumā tikai 14 mazajām planētām ir ar Latviju saistīti vārdi. Pirmais asteroīda pārlidošanas gadījums bija 1991. gadā, kad kosmiskais aparāts Galileo no dažu tūkstošu kilometru attāluma nofotografēja asteroīdu 951Gaspra, atklājot tā neregulāro formu un krāteriem klāto virsmu.

Rosetta ir Eiropas Kosmiskās aģentūras (ESA) projekts, kura galvenais mērķis ir novērot 67P/Čurjumova-Gerasimenko komētu, nogādājot uz tās nolaižamo aparātu un paliekot orbītā ap komētu viena gada garumā. Ceļš uz komētu veidots tā, ka Rosetta trajektorija iet gar diviem asteroīdiem 2867 Šteins un 14 Lutēcija (Lutetia). 5. septembrī kosmiskais aparāts ar ātrumu 8.6 km/s patrauksies garām mazajai planētai Šteins, un plkst. 21.58 pēc Latvijas laika tas būs pietuvojies līdz pat 800 km attālumam. Kosmosa izpētes mērogos tas ir pietiekams attālums, lai veiktu galveno raksturlielumu pētījumus, kā arī ļautu vizuāli noskaidrot, kā tad īsti izskatās ievērojamā latviešu astronoma vārdā nosauktais debess ķermenis.

Tiek pieļauta iespēja, ka planētai Zeme tuvojas tūkstošiem "neredzamu, tumšu" komētu, kas varētu radīt mūsu planētai vēl neredzētus draudus. Tā apgalvo divi britu astronomi, ziņo dailymail.com.

Šīs komētas no citām atšķiras ar to, ka tās aiz sevis neatstāj „gaismas asti”, kuru parasti var laikus pamanīt. Tāpēc, ka šīs komētas ir tumšas tās ir grūti pamanīt, tāpēc līdz Zemei var nokļūt nepamanītas, vai arī pamanītas tad, kad jau vairs nav iespējams izbēgt no katastrofas.

Abi zinātnieki (Kardifas Universitātes profesors Bils Nepjērs (Bill Napier) un astronoms Deivids Ašers (David Asher)) norāda, ka ir ļoti daudz šādu tumšo komētu, kuras riņķo pa Saules orbītu, radot potenciālu risku sadursmei ar planētu Zemi.

Starptautiskā lidosta Rīga ir kļuvusi par vienu no četriem Starptautiskās Lidostu padomes (Airport Council International, ACI) oficiālajiem mācību centriem Eiropā.

Līgums par ACI oficiālā mācību centra pārstāvniecības tiesību piešķiršanu lidostas Rīga Mācību centram tika parakstīts trešdien, 14.jūnijā, ACI Ģenerālās asamblejas ietvaros Parīzē.

Jau šobrīd starptautiskās lidostas Rīga Mācību centrs ir ACI apmācību norises vieta, kur regulāri notiek starptautiski kursi. Pēc oficiālā mācību centra statusa iegūšanas šādas mācības notiks vēl biežāk, turklāt lidostai Rīga būs tiesības piedalīties apmācību dienaskārtības veidošanā, pilnveidojot to saturu un piedāvājot jaunus darbības virzienus.

«Oficiālā ACI mācību centra statusa piešķiršana ir augstākais profesionālais novērtējums, kas apliecina lidostas Rīga Mācību centra kvalifikāciju un spējas organizēt starptautiskas augstas kvalitātes apmācības. Stingri regulētajā un nemitīgā attīstībā esošajā aviācijas nozarē šāda līmeņa mācību organizēšana ir ne tikai milzīgs prestižs, bet arī atbildība,» norāda starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētāja Ilona Līce.

RIX Rīgas lidostas valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa 3. jūlijā Stambulā notiekošajā Starptautiskās lidostu padomes Eiropā (Airport Council International, ACI Europe) Ģenerālajā asamblejā ievēlēta par organizācijas valdes locekli.

ACI Europe ir starptautiska lidostu organizācija, kas pārstāv vairāk par 500 lidostām 55 Eiropas valstīs. Tās biedri nodrošina vairāk nekā 90 % komerciālās gaisa satiksmes Eiropā. ACI Europe mērķis ir pārstāvēt Eiropas lidostu kolektīvās intereses Eiropas Savienības institūcijās un sadarbībā ar citiem pasaules reģioniem un veicināt profesionālo izcilību lidostu vadībā un darbībā. ACI Europe valdi veido 24 lidostu augstākie vadītāji.

“Pateicos visiem Eiropas lidostu pārstāvjiem, kuri piedalījās balsojumā, un Ģenerālajai asamblejai par izrādīto uzticību, atbalstot manu kandidatūru. Ar gandrīz trīsdesmit gadu pieredzi aviācijā esmu gatava virzīt inovatīvas idejas un projektus, kas dos pievienoto vērtību ACI Europe misijai, īpaši jautājumos par aviācijas nozares ilgtspējas mērķiem un sasniegumiem un to izskaidrošanu plašākai sabiedrībai un ieinteresētajām pusēm,” norāda Laila Odiņa.

Spītējot racionālismam, mēs rudens un ziemas 2008/2009 modes sezonas karstumā meklējam risinājumus, kā šosezon vēl paspēt apģērbties atbilstoši pasaules modes galvenajām tendencēm. Nevienam nav iespējams paslēpties no ziņām par krīzes stāvokli gan valsts, gan personiskajā budžetā, tieši tādēļ ir vērts noskaidrot, vai, lieki nepārmaksājot un iekļaujoties saprātīgās izmaksās, tomēr varam atļauties vēl izskatīties stilīgi.

Eksperimenta ietvaros vispirms noskaidrojām, kādas ir šīs sezonas galvenās modes tendences, un apstaigājām Rīgas dizaineru veikalus, lai atrastu tām atbilstošākos garderobes priekšmetus un salīdzinātu to cenas ar mūsu iespējām. Visinteresantākais apmeklējums izrādījās nesen atvērtajā modes veikalā Roberto Verino uz Brīvības ielas 39. Bet vispirms par to, kā vīrietim un sievietei būtu jāizskatās šosezon.

Stila motīvi un krāsas

Viņam: gan pagājušā gada dizaineru gatavs valkāšanai skatēs rudenim un ziemai 2008/2009, gan šobrīd dizaineru veikalos redzamajās kolekcijās redzams, ka vīriešu mode atgriežas pie vīrieša birojā. Atkal modē ir klasiskais stils, galvenais motīvs šoreiz aizgūts no XIX gadsimta beigu britu un Šerloka Holmsa laikiem. Bet pretstatā Holmsa kunga striktajam un ieturētajam raksturam, šīs sezonas vīrietis ieguvis galēji romantisku tēlu. Modē ir rūtaini apģērbu gabali – žaketes, vestes, bikses, bet uzvalku topā atgriezies trīsdaļīgais komplekts, kur uzvalka auduma vestes vietā var un ir pat ieteicams izmantot trikotāžas vai cita auduma vesti. Vismaz uz kādu laiku trīs pogu žaketes nomainījušas žaketes ar divu vai vienas pogas aizdari. Ļoti aktuāli ir šaurie krekli un pār tiem valkātas adītas pieguļošas jakas jeb kardigāni, kuri dizaineru piedāvājumā nevis padara vīrieti vecāku, kā varētu sākotnēji šķist, bet tieši atsvaidzina tā ārieni un piedod tam pēc modes tendencēm nepieciešamo romantiskā džentlmeņa izskatu. Līniju ziņā vīrieša apģērbam jābūt noteiktam, precīzam un klasiski nevainojamam. Kungiem, kuri savu neatkārtojamo gaumi parāda apģērbu kombinācijās, patiks, ka šosezon modē ir ģērbšanās kārtu kārtās.

Jauniela Vecrīgā piesaista ne tikai ar arhitektūras un vēstures pērlēm; krievu tūristiem kā īpaša rozīnīte ir ielas saistība ar kino.

Šī vienlaikus ir Beikerstrīta Londonā ar Šerloka Holmsa dzīvesvietu, Dantes iela vācu okupētajā Parīzē filmā Slepkavība Dantes ielā, gan arī Blūmenštrāse Bernē seriālā par izlūku Štirlicu. «Mēs izmantojam visu vēsturisko, kas ir šajā ielā. Mums tas ir plusiņš – klientiem patīk braukt uz kādu vietu, kurai ir stāsts,» stāsta Jūlija Maļceva, viesnīcas Justus un restorāna Aleks pārdošanas un mārketinga vadītāja. Taču kino nav tikai šīs ielas pagātne – kino tradīcijas turpinās. Piemēram, aptuveni pirms gada viesnīcā tapa daļa no Somijas versija raidījumam The Farmer Wants a Wife.

Starptautiskā lidostu padome Eiropā ("ACI Europe") brīdina par riskiem, ka vasarā ceļotājiem būs jāpavada ilgas stundas Eiropas lidostās Covid-19 pārbaužu dēļ.

Ņemot vērā jau esošos un arvien gaidāmos ceļošanas ierobežojumu atvieglojumus gan Eiropā, gan ārpus tās epidemioloģiskās situācijas uzlabošanās dēļ, Eiropas lidostas ar prieku gaida brīdi, kad cilvēki atsāks ceļošanu. Ir paredzams, ka pasažieru satiksme pieaugs gandrīz trīskārtīgi – no 47 miljoniem pasažieru jau šomēnes līdz 125 miljoniem augustā.

Lai gan šis rādītājs joprojām nebūs ne tuvu tam ceļošanas līmenim, kāds tas bija pirms pandēmijas 2019.gadā, tomēr šāda pasažieru plūsmas pieauguma pārvaldīšana radīs lidostām iepriekš nepieredzētus operatīvos sarežģījumus dažādu faktoru dēļ, skaidro "ACI Europe".

Starp šiem faktoriem "ACI Europe" min ierobežoto vietu lidostu telpās. Fiziskās distancēšanās ieviešana maksimāli visos lidostas procesos ir ierobežojusi cilvēkiem pieejamo telpu visos termināļos, ievērojami samazinot pieejamās fiziskās iespējas un palielinot pasažieru apkalpošanas laiku.

21.februārī būs vērojams pilns Mēness aptumsums

, 15.02.2008

21.februārī vēl pirms saullēkta būs sācies un arī noslēdzies interesants astronomisks notikums – pilns Mēness aptumsums. Spoži baltais Mēness disks uz 50 minūtēm būs kļuvis neierasti tumšs, atgādinot aprūsējušu metāla ripu, informēja Latvijas Astronomijas biedrība.

Lai arī Mēness aptumsumi nav reti sastopama astronomiska parādība (pasaulē tie notiek vidēji 2-3 reizes gadā), ne visi ir novērojami Eiropā. Turklāt Latvijas iedzīvotājiem pēdējos gados nav veicies ar laika apstākļiem – 2006.gada 7.septembrī un 2007.gada 3./4. martā Mēness aptumsums nebija novērojams mākoņainā laika dēļ. Pie mums iepriekšējā novērošanai labvēlīgā reize bija 2004. gada 28.oktobrī, kad aptumsums notika agri no rīta.

21.februārī pustrijos naktī sāksies acij nemanāma pilnmēness spožuma samazināšanās, bet pēc tam Mēnesi pamazām pārklās tumša zona. Piecdesmit minūtes Mēness būs redzams kā tumšs, sarkani brūns disks – tas būs iegājis Zemes ēnā. Sākotnējā spožuma samazināšanās būs saistīta ar to, ka Mēness ieies Zemes pusēnā. Tā kā Zemi apjož atmosfēra, kas kalpo arī kā gaismas laušanas vide, pilnā aptumsuma maksimumā Mēness nekad nekļūst pilnīgi melns, bet tiek izgaismots tumši sarkanīgā vai brūnganā tonī. Pusēnas aptumsums sāksies plkst. 2:35, daļējā aptumsuma sākums būs plkst. 3:43 (Mēness diskā parādīsies tumšs robs), daļējā aptumsuma noslēgums – plkst. 7:09. Laika posmā no plkst. 5:01 līdz plkst. 5:52 Mēness pilnībā atradīsies Zemes ēnā.

Kā pandēmiju pārvarēja savstarpējo aizdevumu platformu tirgus?

Roberts Lasovskis, TWINO Investīciju platformas vadītājs, 21.10.2020

No Covid-19 pandēmijas izraisītās krīzes ir cietuši ne tikai akciju tirgi un finanšu pakalpojumi, bet arī savstarpējo aizdevumu (P2P) pakalpojumu sektors.

Kopš pandēmijas sākuma ir pagājis jau pietiekoši ilgs laiks, lai atskatītos uz nozares darbības rezultātiem un izvērtētu, kā kopumā nozarei ir izdevies pārdzīvot pasaules krīzi.

Pandēmijas ietekmi TWINO, tāpat kā vairums savstarpējo aizdevumu platformu visā pasaulē, sāka izjust martā un aprīlī, tomēr kopumā platforma šo laiku pārdzīvoja bez lieliem zaudējumiem un pat ar mērenu izaugsmi. Uzskatu, ka salīdzinoši labos darbības rezultātus ietekmēja vairāki faktori:

• Atklāta un aktīva komunikācija. Kopš pandēmijas sākuma mēs pastiprinātu uzsvaru likām uz atklātu un skaidru komunikāciju ar investoriem, medijiem un sabiedrību. Manuprāt, ka šis faktors bija viens no noteicošajiem pandēmijas laikā, saglabājot uzticību no investoru puses.
  • Ātra uzņēmuma darbības pielāgošana. Zibenīgā reakcija un spēja diennakts laikā pārorientēt uzņēmuma darbu, strādājot no mājām ne tikai centrālajā birojā Rīgā, bet arī mūsu birojos Varšavā, Maskavā un citur, ļāva mums netraucēti turpināt darbu. Nepārtrauktā saziņa ar mūsu valstu komandām, akcionāru un darbiniekiem – bija noteicošais, lai pielāgotu uzņēmuma darbu jaunajiem apstākļiem un pieņemtu atbilstošus biznesa lēmumus.
  • Kreditēšanas produktu ekonomiskā analīze. Nepārtraukta datu un ekonomisko tendenču analīze valstīs, kurās strādājām, palīdzēja mums pieņemt pārdomātus un savlaicīgus, ar datiem pamatotus, lēmumus, ļoti īsā laikā pielāgojot kreditēšanas produktu specifikāciju tirgus izmaiņām un attiecīgi ievērojami mazinot potenciālos riskus.

Transports un loģistika

Eiropas aviācijā samilzt problēmas

Egons Mudulis, 28.06.2019

«Rīgas Aviācijas foruma 2019» fotogrāfijas skatāmas tālāk galerijā!

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jārisina lidostu un gaisa telpas kapacitāte, aviokompāniju rentabilitātes problēmas

Tādus secinājumus izteica nozares eksperti Rīgas Aviācijas forumā 2019.

«Izdevās izveidot kvalitatīvu konferences saturu, sākot ar vietējiem ekspertiem attiecībā uz infrastruktūras jautājumiem un beidzot ar interesantu diskusiju par Eiropas aviācijas nozares izaicinājumiem,» gandarījumu par nu jau otro ikgadējo forumu pauž Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) vadītājs Artūrs Kokars.

Kā galvenās sistēmiskās problēmas, ar ko tuvāko gadu laikā saskarsies Eiropas aviācija, forumā minētas neizbēgamā aviokompāniju konsolidācija un lidostu un gaisa telpas kapacitāte. Proti, mazākās kompānijas ar laiku neizbēgami pazudīs no tirgus, jo tikai lielās lidsabiedrības Ziemeļamerikā un Eiropā spēj ģenerēt pietiekami lielu biznesa apjomu, lai tas nestu peļņu. Savukārt mazas aviokompānijas ilglaicīgi cieš zaudējumus pat pie labvēlīgiem nosacījumiem. Šobrīd kā papildu izaicinājums ir degvielas cenu kāpums un atsilums pasaules ekonomikā. «Līdz ar to vājākajiem vai nu jāpazūd, vai arī jāapvienojas,» saka A. Kokars. Latvijas nacionālās lidsabiedrības airBaltic biznesa modeli runātāji gan vērtējuši visnotaļ pozitīvi.

Krišjānis Peters ievēlēts ACI Europe valdē

, 16.06.2009

Starptautiskās lidostu padomes Eiropas reģiona valdē ievēlēts VAS Starptautiskā lidosta Rīga valdes priekšsēdētājs Krišjānis Peters.

Starptautiskā lidostu padome (ACI) ir vienīgā vispasaules lidostu operatoru profesionālā asociācija. ACI pārstāv vairāk nekā 1530 lidostas 175 pasaules valstīs, un tā ir sadalīta piecos reģionos: Āfrika, Āzija un Klusā okeāna valstis, Eiropa, Latīņamerika un Karību jūras valstis, kā arī Ziemeļamerika. ACI Europe valdē darbojas 20 līdz 24 valdes locekļi.

«Tagad Latvija varēs piedalīties Eiropas aviācijas nozares virziena noteikšanā visaugstākajā līmenī,» norādījis K.Peters. Viņš valdē ievēlēts deviņpadsmitās gadskārtējās ACI Europe Ģenerālās asamblejas sēdē, kas notiek Mančestrā, Apvienotajā Karalistē. Tajā piedalās vairāk nekā 500 Eiropas lidostu un lidsabiedrību augstākie vadītāji, Eiropas mēroga likumdošanas un regulējošo institūciju pārstāvji, kā arī sadarbības partneri, aviācijas nozares konsultanti un plašsaziņas līdzekļu pārstāvji, pastāstīja VAS Starptautiskā lidosta Rīga preses sekretārs Mārtiņš Langrāts.

Atpūta

Latvijas basketbolam vēsturiskā cīņā Porziņģis un Knicks uzvar Bertāna pārstāvēto Spurs

LETA, 13.02.2017

Latvijas basketbolam vēsturiskā cīņā, kurā pirmo reizi Nacionālās basketbola asociācijas (NBA) laukumā aci pret aci tikās divi latviešu basketbolisti, Kristapa Porziņģa pārstāvētā Ņujorkas Knicks svinēja uzvaru pret Dāvi Bertānu un Sanantonio Spurs.

Aizraujošajā cīņā Knicks komanda, kura pēc ilgāka pārtraukuma spēli aizvadīja ar lielām emocijām un sparu, svinēja panākumu ar 94:90 (18:21, 24:27, 27:17, 25:25), pārtraucot četru zaudējumu sēriju.

Porziņģis šajā mačā guva 16 punktus, kamēr Bertāns izcēlās ar trīs punktiem. Abi latvieši vairākkārt šajā mačā cīnījās viens pret otru un šajos dueļos biežāk labāks bija laukuma saimnieka lomā esošais Porziņģis.

Knicks komandā spēlējošais latvietis laukumā pavadīja 36 minūtes un 51 sekundi, trāpot trīs no pieciem tālmetieniem un vienu no pieciem divpunktu metieniem, taču esot perfektam no soda metienu līnijas, realizējot piecus brīvmetienus.

Pakalpojumi

Jenzis: Situācija ēdināšanas nozarē ir kritiska un daļa ēdinātāju kāpinājuši cenas

LETA, 26.07.2024

Latvijā situācija ēdināšanas nozarē ir kritiska, tostarp daļa ēdinātāju ir palielinājuši cenas, lai pielāgotos situācijai, aģentūrai LETA sacīja Latvijas Restorānu biedrības (LRB) vadītājs Jānis Jenzis.

Viņš norādīja, ka, veicot LRB biedru aptauju, 20% atzinuši, ka ir paaugstinājuši cenas par 10%, vēl 22% cenas kāpinājuši līdz 10%, kamēr 58% LRB biedru pēdējā laikā cenas nav mainījuši vai ir pat samazinājuši.

"Galvenie iemesli, kurus minējuši LRB biedri cenu palielinājumam, ir augstais nodokļu slogs," sacīja Jenzis, piebilstot, ka Latvijā ēdināšanas jomā vēl aizvien ir viena no augstākajām pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmēm starp Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, kā arī augstākais darba spēka nodokļu slogs Baltijā.

Vienlaikus Jenzis skaidroja, ka ēdināšanas pakalpojumu cenas ietekmē arī darbaspēka trūkums un ar to saistītais algu kāpums, kā arī klientu, īpaši tūristu, trūkums. "Situācija ir ļoti bēdīga. Turklāt situāciju ar tūrismu Latvijā un Rīgā var novērot ar neapbruņotu aci - izejot nelielā pastaigā pa Vecrīgu var ātri saskaitīt daudzus slēgtus restorānus un izklaides vietas," teica Jenzis.

Foto: AdobeStock

Skropstas vai smilšu grauda nokļūšana acī spēj izraisīt tūlītēju diskomfortu – sāpes, asarošanu, redzes miglošanos un citas nepatīkamas sajūtas, radot vēlmi pēc iespējas ātrāk atbrīvoties no kairinātāja. Tādā gadījumā noder acu pilieni. Tomēr, kā izrādās, daļa cilvēku nemaz nezina, kā tos pareizi lietot un uzglabāt. Raksta turpinājumā optikas salona METROPOLE speciālisti dalās vērtīgos padomos, lai Tu, lietojot acu pilienus, nekaitētu savai veselībai.

Kā neapjukt plašajā acu pilienu piedāvājumā?

Ieejot optikas veikalos vai aptiekās, redzams, ka to plaukti ir pārbagāti ar dažāda veida pilieniem. Ir acu pilieni nogurušām acīm, acu pilieni sarkanām acīm un vēl dažādi citi, tomēr, kā zināt, kuri būtu vispiemērotākie? Būtībā tie iedalās 2 grupās: ir mākslīgās asaras un acu pilieni. Mākslīgās asaras tiek lietotas tikai profilakses nolūkos, – ja no acīm ir nepieciešams izskalot svešķermeni. Savukārt pilieni ir paredzēti acu slimību ārstēšanai. Piemēram, acu pilieni sausām acīm ir domāti to mitrināšanai, tādējādi mazinot sausās acss sindroma simptomātiku. Vēl ir arī šādi pilieni:

Privātums jeb informācijas riski

Evija Dundure, Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group Latvijas filiāles vadītāja, 17.02.2014

Aizvien straujākas attīstības nozīmīgs blakus faktors ir dati. Datus rada teju ikviena mūsu kustība, sākot no tik ikdienišķas nodarbības kā sērfošanas internetā līdz iepirkumu paradumiem, mobilā telefona signāliem un pat saziņas biežumu un veidu ar mūsu tuviniekiem, kolēģiem un sadarbības partneriem. Katrs mūsu pirkums, kas faktiski iezīmē mūsu attiecības ar uzņēmumiem, kuru pakalpojumus patērējam, rada datus. Lielais datu apjoms aizvien vairāk un vairāk uzņēmumus aicina izvērtēt, kāda informācija ir mūsu rīcībā un, kas vēl svarīgāk - ko ar to iespējams pasākt?

Tas bija Edmunds Halejs, kurš ne tikai atklāja spožo komētu, bet, pašam nezinot, lika pamatus arī modernajai apdrošināšanai. Nav skaidrs, kādu motīvu vadīts viņš to darīja, bet 17. gadsimta beigās ar milzīgu rūpību viņš izanalizēja Vroclavas iedzīvotāju dzimstības un mirstības datus. Šādi dati bija uzkrāti gadsimtiem ilgi, bet tieši Halejs nodemonstrēja to lietderīgumu. Pateicoties sastādītajām tabulām, varēja precīzi aprēķināt gaidāmo dzimstības līmeni, demogrāfijas attīstības līkni un vidējo miršanas vecumu. Izstrādātā metodoloģija ļāva attīstīt sarežģītākus matemātikas vienādojumus, prognozējot riskus, kas ir būtisks apdrošināšanas nozares stūrakmens.

Savulaik sparīgi (un visai pamatoti) tika kritizēta metodoloģija, atbilstoši kurai Latvijā tika rēķināta minimālā alga. Laika gaitā dažādas runas par šo tēmu noveda pie tā, ka iepriekšējo metodoloģiju likvidēja, bet jaunu tā arī neradīja. Vai nu aizmirsa, vai nevienam nav skaidrības, kā to darīt, bet šīs metodoloģijas vienkārši nav.

Tā vietā ir tikai klusa čiepstēšana, ka varbūt Pasaules Banka saņemsies un kaut ko šajā jomā izstrādās, un tad arī mums būšot, ko pārņemt.

Tikmēr dažādi pabalsti un arī vecuma pensijas Latvijā tiek noteikti vienkārši «uz aci». Principā var teikt, ka sistēma ir vienkārša – cik naudas budžetā attiecīgajā gadā ir, tik arī sadala «uz galviņām», pasakot, ka iegūtais aprēķins atbilst kādai ļoti gudrai formulai, kuras būtību izskaidrot nemaz nav tik vienkārši un to nemaz nevajag darīt. Iespējams, tāpēc arī nav jābrīnās, ka iztikas minimums, neapliekamais minimums un minimālā alga Latvijā ir trīs pilnīgi dažādi lielumi, lai gan zināmai saskaņai tajos pēc loģikas tomēr vajadzētu būt. Respektīvi, būtu tikai loģiski, ja vismaz minimālā alga un neapliekamais minimums neatšķirtos. Nepārsteidz arī Ekonomikas ministrijas paziņojums, ka iztikas minimums ir lielums, kuru nemaz nevajagot rēķināt.

Pasaulē

Viļņas lidostas pasažieru skaits pieaudzis vairāk nekā par pusi

Gunta Kursiša, 16.12.2011

Viļņas starptautiskā lidosta šā gada oktobrī piedzīvojusi visstraujāko pasažieru skaita pieaugumu, liecina ACI Europe (Airports Council International) apkopotie dati par 170 Eiropas lidostām.

Oktobrī Viļņas lidostas pasažieru skaits ir palielinājies par 53,7%, un tas ir straujākais pieaugums Eiropas lidostu vēsturē, citējot ACI Europe datus, vēsta baltic-course.com.

Strauju pasažieru pieaugumu – 49,7% - oktobrī pieredzējusi arī Burgas lidosta Bulgārijā, savukārt Tallinas lidostā pārvadāto pasažieru skaits palielinājies par 37%, bet Venēcijas lidostā – par 33%.

Kopumā Eiropas lidostās pārvadāto pasažieru skaits minētajā mēnesī ir pieaudzis par 3,4%, salīdzinot ar pērno gadu.

Starptautiskā lidostu padome, ACI Europe, pārstāv 46 valstu lidostu intereses. Lidostu padomē ir pārstāvēti 90% Eiropas lidostu tirgus.

Pasaulē

Straujāk augošās Eiropas lidostas atrodas ārpus ES; līderes – Stambula un Maskavas lidostas

Gunta Kursiša, 11.05.2012

«Eiropā aviācija attīstās divos dažādos ātrumos – Eiropas Savienības (ES) lidostu vidējais pasažieru skaita pieaugums gada griezumā pirmajā ceturksnī ir 1,7%, savukārt pasažieru pieaugums lidostās, kas atrodas ārpus ES - Krievijā, Turcijā, Norvēģijā un Islandē, ir vidēji 11,5%,» norāda Airports Council International Europe (ACI Europe) direktors Olivers Jankovecs (Olivier Jankovec).

Dati par apkalpoto pasažieru skaita pieaugumu martā liecina, ka labāk klājas lielajām lidostām. Izņēmums ir Grieķijas, Spānijas un Itālijas lidostas, kur pasažieru skaita pieaugums samazinās. Tāpat samazinās pasažieru skaita kāpums arī reģionālajās lidostās, atspoguļojot pašreizējo ekonomisko situāciju, teikts ACI Europe pētījumā.

ACI Europe pētījumā tika vērtētas 173 Eiropas lidostas. Tās tika iedalītas četrās grupās – lidostas, kuru pasažieru skaits gadā pārsniedz 25 miljonus (1. grupa), tās lidostas, kuru pasažieru skaits gadā ir no desmit līdz 25 milj. (2. grupa), no pieciem līdz desmit miljoniem pasažieru gadā (3. grupa) un mazāk nekā pieci miljoni gadā (4. grupa). Attiecīgi vidējais pasažieu skaita pieaugums pirmajā ceturksnī šajās grupās gada laikā bija 4,2%, 4,2%, 1% un 2,7%.

Pasažieru plūsma Eiropas lidostās šī gada pirmajos sešos mēnešos atgriezusies līmenī, kāds tika reģistrēts pirms koronvīrusa pandēmijas izraisītās krīzes, liecina trešdien publiskotie Starptautiskās lidostu padomes Eiropā "ACI Europe" dati.

Tie norāda, ka pasažieru plūsma Eiropas lidostās pirmajā pusgadā salīdzinājumā ar attiecīgo laika periodu pērn pieaugusi par 9%.

Savukārt salīdzinājumā ar 2019.gada pirmajiem sešiem mēnešiem jeb gadu pirms koronavīrusa pandēmijas, kas paralizēja pasaules ekonomiku un aviācijas nozari, pasažieru plūsma palielinājusies par 0,4%.

Šie dati "beidzot apstiprina, ka lidostu nozare pilnībā atguvusies no koronavīrusa pandēmijas izraisītās krīzes," norāda "ACI Europe".

Pasažieru plūsma starptautiskajos lidojumos pusgadā pieaugusi par 10,3%, bet iekšzemes lidojumos reģistrēts kāpums par 4,2%.

"ACI Europe" gan skaidro, ka Eiropas lidostu tirgus kļuvis ļoti sadrumstalots, jo vien 53% Eiropas lidostu pasažieru plūsma līdz jūnijam pilnībā atjaunojusies līdz pirmskrīzes līmenim.

Aizmirstiet par viņas smaidu. Itāļu pētnieks uzskata, ka galvenā atslēga, lai atklātu Leonardo da Vinči gleznas Mona Līza noslēpumus, slēpjas uzgleznotās sievietes acīs, vēsta AP.

Silvano Vinceti apgalvo, ka viņš ir atradis burtu S sievietes kreisajā acī un burtu L viņas labajā acī. Turklāt tilta, kas ir gleznas labajā pusē, arkā esot redzams arī skaitlis 72.

Pēc pētnieka domām simboli paver jaunas iespējas identificēt gleznas modeli, noteikt tās uzgleznošanas laiku, kā arī apliecina da Vinči interesi par reliģiju un misticismu.

Šī ir tikai viena no versijām, kas saistīta ar šo gleznu. Pastāv arī uzskats, ka tajā attēlots vīrietis, kā arī uzskats, ka tas ir da Vinči pašportrets, bet gleznā attēlotās sievietes noslēpumainā smaida izskaidrojumi ir visdažādākie, sākot no grūtniecības līdz pat sērām.

Gandrīz 200 Eiropas lidostām tuvākajos mēnešos draud maksātnespēja, ja neatjaunosies pasažieru plūsma, brīdina Starptautiskā lidostu padome Eiropā ("ACI Europe").

"ACI Europe" norāda, ka 193 lidostas, kurām draud bankrots, galvenokārt ir reģionālās lidostas, kas sniedz pakalpojumus vietējām kopienām.

Taču kopā tās atbalsta vairāk nekā ceturtdaļmiljonu darbavietu un sniedz 12 miljardu eiro ieguldījumu iekšzemes kopproduktā.

"Draudi par lidostu slēgšanu nozīmē, ka Eiropa varētu zaudēt ievērojamu tās gaisa transporta sistēmas daļu, ja vien valdības nerīkosies nepieciešamā atbalsta nodrošināšanai," skaidro "ACI Europe".

Padomes dati liecina, ka koronavīrusa pandēmijas krīzes dēļ pasažieru plūsma lidostās oktobra vidū bija nokritusies par 75%, kas nozīmē, ka lidostām, tāpat kā aviokompānijām, ir grūtības nosegt savas operacionālās izmaksas.

Atmodusies kosmosa laboratorija Philae

LETA--AP, 15.06.2015

Pēc septiņu mēnešu ilgas klusēšanas sestdien beidzot pamodusies kosmosa laboratorija Philae, kas pērnā gada novembrī nolaidās uz komētas, svētdien paziņojusi Eiropas Kosmosa aģentūra (EKA).

Eiropas zinātnieku konstruētā zonde Rosetta ar laboratoriju Philae tika palaista kosmosā 2004.gadā, un satikšanās ar 67P/Čurjumova-Gerasimenko komētu notika pagājušā gada 12.novembrī 510 miljonu kilometru attālumā no Zemes. Tas ir gandrīz trīs reizes vairāk nekā attālums no mūsu planētas līdz Saulei.

Tomēr nolaišanās uz komētas nenotika tik gludi, kā cerēts. Philae divas reizes atlēca no komētas virsmas, pirms piestiprinājās klints ēnā. Lai veiktu eksperimentu, zondes baterijās pietika enerģijas tikai 60 stundām.

Philae izdevās pārraidīt uz Zemi vērtīgus datus, pirms tā pārtrauca darboties.

Tomēr pastāvēja cerība, ka, komētai pievirzoties tuvāk Saulei, labāks apgaismojums uzlādēs laboratorijas saules baterijas un tā atsāks darboties.

Pirkt jau uzbūvētu privātmāju vai būvēt pašam – kura šobrīd ir gudrāka izvēle?

Ritvars Sebris, nekustamo īpašumu uzņēmuma “AVER Real Estate” franšīzes īpašnieks, 12.06.2023

Par savu privātmāju ar vai bez zaļa dārziņa sapņo ne viena vien ģimene. Tomēr, kad pienāk laiks pieņemt lēmumu par jaunas dzīvesvietas izvēli, rodas jautājums: vai ir gudrāk iegādāties jau gatavu privātmāju vai radīt pašam savu projektu un sadarboties ar būvniecības uzņēmumu?

Šī brīža tirgus apstākļos gatavas mājas iegāde ir lētāks risinājums, taču būvēšana pašam dod iespēju namu pielāgot savām vēlmēm, kontrolēt kvalitāti, taču tas prasa arī vairāk laika un uzmanības būvniecības procesā. Kādi vēl ir galvenie faktori, ko apsvērt?

Kreditēšana atgūstas un iespējas saņemt finansējumu ir

Kā rāda nekustamo īpašumu aģentūras “AVER” novērojumi, situācija nekustamo īpašumu tirgū pēdējo divu mēnešu laikā pamazām stabilizējas – palielinoties aktivitātei gan nekustamo īpašumu pircēju, gan būvētāju vidū. Piemēram, kā liecina “Latvijas Bankas” dati par mājsaimniecībām izsniegtajiem kredītiem mājokļu iegādei, rekonstrukcijai un remontam, 2023.gada janvārī bija vērojams straujš kredītu kritums līdz līmenim, kāds pēdējo reizi reģistrēts tikai 2021. gada sākumā. Šī gada februārī izsniegto hipotekāro kredītu vidējā summa samazinājās par aptuveni 25%, salīdzinot ar 2022.gada vidējo, taču aprīlī par aptuveni 10% pieaugusi gan kredītu vidējā summa, gan pieteikumu skaits.

Sony bezspoguļa kamera A6400 izceļas ar segmentā neierastu darbības ātrumu un zibenīgu autofokusu

Viedtelefonu kļūšana par ikdienas galveno fotografēšanas rīku pamazām ienes korekcijas arī digitālo fotoaparātu vidējā segmentā. Lai piesaistītu pircējus un piedāvātu tiem kaut ko vairāk, nekā iespēj telefoni, foto tehnikas ražotāji «spiež» uz augstākā līmeņa fotogrāfiju kvalitāti kamerās, kuru cena grozās ap tūkstoš eiro. Vismaz Sony.

Gada sākumā, piesakot jauno bezspoguļa hibrīdkameru ar maināmu objektīvu A6400, japāņi devuši skaidru mājienu, ka turpmāk par viedtelefonu flagmaņu cenu varēs iegūt fotoaparātu, kura veikums būs ļoti tuvs spoguļkameru iespētajam. A6400 aizguvusi nozīmīgas tehnoloģijas no divu un vairāk reižu dārgākajām pilna kadra kamerām, ieskaitot augstvērtīgu autofokusa sistēmu.