Iegādājoties hibrīdauto, vadītāji balso par labāku gaisa kvalitāti pilsētā, kas iet roku rokā ar auto nozares centieniem samazināt savu ekoloģisko pēdu jeb oglekļa dioksīda (CO2 ) izmešu ietekmi uz apkārtējo vidi
Aktualizējoties klimata izmaiņām un ieviešot stingrākus izmešu emisiju standartus, pēdējo gadu laikā strauji audzis pieprasījums pēc hibrīdauto. WESS Motors Toyota pārdošanas rādītāji liecina, ka hibrīdu pārdošanas īpatsvars pērn sasniedzis 38% no kopējā jaunu auto pārdošanas apjoma, kas ir par 10% vairāk nekā gadu iepriekš. Pieprasījuma attīstības tendenci raksturo straujais kāpums kopš 2014. gada, kad tika pārdoti 83 Toyota automodeļi ar hibrīda piedziņu, līdz pērn pārdotiem 821 Toyota hibrīdam. «Pieprasījuma pieaugumu pēc hibrīdauto modeļiem veicina izvēles iespēja, jo auto ražotāji arvien vairāk investē dažādu inovatīvu risinājumu izstrādē, lai auto tehnoloģijas padarītu autobraucējiem ērtākas, pieejamākas un apkārtējai videi draudzīgākas. Ņemot vērā arvien striktākās ES prasības attiecībā pret CO2 kaitīgajiem izmešiem, dīzeļdzinēju nākotne iezīmējas arvien drūmākos toņos. Aizliegumi iebraukt Eiropas lielākajās pilsētās, piemēram, Vācijā, kā arī nepieciešamība pēc lielām investīcijām ekoloģisku dīzeļmotoru izstrādē jau šobrīd samazina pieprasījumu pēc auto ar dīzeļdegvielas dzinēju. Pērn Eiropā pieprasījuma kritums pēc auto ar dīzeļdegvielas dzinējiem ir turpat par 30%. Līdz ar to tas paver arvien lielākas priekšrocības hibrīdauto, kamēr elektroauto ir nepieciešamas papildu investīcijas infrastruktūras pilnveidošanā,» stāsta AS WESS valdes loceklis Aleksejs Radionovs.
Par spīti vairākiem ieguvumiem hibrīdauto ražotāji saskaras ar ne vienu vien mītu, kas valda patērētāju prātos. «Tas ir mīts, ka hibrīds ir daudz dārgāks. Latvijā arvien biežāk pircēji priekšroku dod hibrīdtehnoloģijai, jo, izvērtējot sākumcenu un ekspluatācijas izdevumus ilgtermiņā, hibrīds ir līdzvērtīgs auto ar tradicionālo iekšdedzes dzinēju. Turklāt degvielas ekonomija un samazināts CO2 izmešu daudzums padara hibrīdtehnoloģijas arvien pieprasītākas. Īpaši šobrīd, kad transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likme Latvijā tiek piemērota atkarībā no automobiļa radītā CO2 izmešu daudzuma uz vienu kilometru,» uzsver A. Radionovs. Cilvēku prātos ir arī mīts, ka hibrīdu akumulatori ir jāmaina tikpat bieži kā sadzīves tehnikai, piemēram, mobilajiem tālruņiem, taču tā nav. A. Radionovs skaidro, ka hibrīdtehnoloģijai tiek izmantoti citi darbības principi – jo biežāk hibrīda pašuzlādes dzinējs tiek lietots, jo ilgāk tas kalpo. Papildu tam, ilgtermiņā hibrīda apkope var pat izmaksāt mazāk nekā benzīna vai dīzeļdegvielas dzinēja auto ekspluatācija, jo ir pozīcijas, kā hibrīdam nemaz nav, piemēram, nav jāremontē starteris vai ģeneratora siksna. Vienlaikus statistika liecina, ka arī bremžu disku un uzliku nodilums vidēji ir divas reizes mazāks nekā auto ar tradicionālo dzinēju. «Hibrīdauto ekspluatācijas laikā nereti ir ekonomiski izdevīgāks par auto ar benzīna dzinēju, jo Toyota hibrīdiem ir divi dzinēji – viens benzīna, otrs elektriskais, nodrošinot iespaidīgus degvielas patēriņa ekonomijas rādītājus. Ieguvums, iegādājoties hibrīdu, ir kluss, ātrs, ērts un ekonomisks auto ar mazākiem ikmēneša uzturēšanas izdevumiem. Lai nodrošinātu nepārtrauktu ekspluatāciju, Toyota ražotājs piedāvā desmit gadu garantiju hibrīdu automobiļu akumulatoriem. Visas šīs priekšrocības hibrīdauto padara pievilcīgu ne tikai privātajam sektoram, bet arī korporatīvajam,» stāsta A. Radionovs.
Auto ar hibrīda dzinēju darbojas tāpat kā tradicionālais iekšdedzes dzinēja auto, apvienojot iekšdedzes dzinēju un elektriskā pašuzlādes dzinēja tehnoloģiju, tā rezultātā radot daudz mazākus CO2 izmešus un ietekmi uz apkārtējo vidi. Pretēji tradicionālajam dzinējam – jo vairāk ar hibrīdu brauksiet pilsētā, jo vairāk ietaupīsiet. Hibrīdsistēmas efektivitāte būs jūtama tieši sastrēgumu laikā īpaši lēnas satiksmes gadījumā, ļaujot pārvietoties vien ar elektrību, tādējādi samazinot degvielas iegādes rēķinus. Turklāt to sākotnējā cena būtiski neatšķiras no tradicionālajiem iekšdedzes auto, un ilgtermiņā tie pat ir izdevīgāki. Papildu ieguvums ir otrreizējā cena, kas ir daudz izdevīgāka, jo hibrīdauto vērtība tik strauji nesamazinās kā tradicionālo iekšdedzes dzinēju auto vērtība otrreizējā tirgū.
Visu rakstu lasiet 17. jūlija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!