Jaunākais izdevums

Atklājumi un inovācijas vislabāk rodas tad, kad apstākļi ir spiedīgi. Tā arī būvmateriālu ražotāja SIA Lode Krievijas eksporta tirgus vietā atvērusi durvis uz Somiju, dibinot kopuzņēmumu Lode Finland, bet, gāzes cenām turpinot augt, nolemts mēģināt pārdot neapdedzinātu produkciju.

Vairāk par biznesa pavērsieniem un iecerēm CO2 neitrālas būvniecības virzienā Dienas Biznesa saruna ar SIA Lode valdes locekli Valdi Zariņu.

Fragments no intervijas

Ķieģeļu apdedzināšanai izmanto gāzi. Kā jums veicās kopš pērnā rudens?

Lode pastāv jau 60 gadu, bet tik dramatiski skarbi nav bijis laikam nekad. Vienmēr esam ar izdomu reaģējuši uz tirgus izaicinājumiem, un šķiet, ka arī šoreiz būs izdevies burtiski izlīst caur adatas aci. Pirmais lielais trieciens tieši Lodei bija energoresursu cenas, kas sāka kāpt jau 2021. gada nogalē. Proti, ja gada sākumā maksājām 12 eiro par kubikmetru gāzes, tad gada beigās bija jau 100 eiro. Skaidrs, ka Krievijas iebrukums Ukrainā, līdzībās runājot, bija kā eļļa ugunī, ja raugāmies tieši uz mūsu produkcijas noietu un pašizmaksas izmaiņām.

Pie kādas gāzes cenas ķieģelis nav rentabls? Kāds bija Krievijas eksporta tirgus apjoms?

Mēs faktiski zaudējām lielu daļu tirgus. 2021. gadā strādājām ar 14 miljonu eiro lielu apgrozījumu un gāzes cena bija 12 eiro par kubikmetru, ja neskaita gada nogali. 2022. gada sākumā mēs pirkām gāzi par 130 eiro kubikmetrā. Šobrīd, piemēram, jūnijā pirkām par 106 eiro. Nupat skatījos biržas cenu, tā atkal bija 140 eiro. Lode var strādāt bez peļņas un bez zaudējumiem, ja gāzes cena ir 90 eiro par kubikmetru. Tālāk ir tikai zaudējumi. Mēs vienkārši izvēlamies strādāt ar nelieliem zaudējumiem, cerot, ka kādu dienu tas sakārtosies. Diemžēl ir tā, ka informācija Eiropas ziņu telpā ne par ko labu neliecina. Mēs nenokārām degunus līdz 2022. gada 24. februārim, kad Krievijas kara sākums mums atņēma 20% tirgus. Pārtraucām produkcijas eksportu agresorvalstij, protams, sarāvām visas saites, no 10. jūlija ir slēgta Krievijas pārstāvniecība LodeRU. Tajā pašā laikā mūsu dienaskārtībā palika jautājums, kur šo produkciju likt, jo cilvēkiem algas ir jāmaksā. Proti, nepieciešamība ir doties turp, kur mēs vēl nekad neesam bijuši.

Cik ilgā laikā Somijas tirgū uzņēmumi ieiet?

Vidējais statistiskais laiks, ko tērē uzņēmumi, ieejot Somijas tirgū, ir četri pieci gadi. Paši neticam, ka tas ir izdevies divos mēnešos. Šobrīd jau runājam par konkrētiem projektiem, ķieģeļu izmēriem un krāsām, piegādes grafikiem un veidu, kā ķieģeļi tiek nogādāti Somijā. Šis patiešām ir patīkams pārsteigums visā bēdu ielejā, ko redzējām šā gada martā. Starp citu, mums ir vēl otrs stāsts, kur pamatā, protams, ir pašu ādas glābšana, bet izskatās, ka glābsim pasauli.

Par ko ir runa?

Saprotot, ka mūsu klasiskais produktu tirgus tiks ierobežots, mēs sākām gudrot, vai nav citu iespēju. Proti, runa ir par klasisko apdedzināto keramiku. Jautājums ir, vai iespējams radīt ķieģeļus vai blokus, kur māls netiek apdedzināts, tā izvairoties no nejēdzīgajām enerģijas izmaksām. Sākumā tas izskanēja kā joks, pilnīgs humors. Kāds no pārdevējiem tā arī pajautāja: kāpēc mums jātirgo apdedzināti ķieģeļi, tirgojam neapdedzinātus! Iesākumā bija smieklu šalts, bet tad, tāpat joka pēc, nolēmu painteresēties, vai pasaulē kāds ko tādu jau nedara. Vai ir neapdedzināta māla bloku vai ķieģeļu mājas?

Visu interviju lasiet 12.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Elenger uzsāk darbu Polijas gāzes tirgū

Db.lv,09.05.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gāzes tirdzniecības uzņēmums Elenger, kas aprīlī paziņoja par gāzes tirdzniecības uzsākšanu Latvijas mājsaimniecībām, atbilstoši uzņēmuma attīstības stratēģijai, uzsācis gāzes piegādes Polijas tirgus biznesa segmenta klientiem.

“Elenger ievērojami palielinājis tirgus daļu reģionā, un, atbilstoši uzņēmuma attīstības stratēģijai, esam paplašinājuši savu darbību arī Polijas tirgū, kur viens no mūsu klientiem ir arī Latvijā pazīstamais uzņēmums Lode. Veiksmīga sadarbība Latvijas gāzes tirgus ietvaros ir ļāvusi mums spert vēl vienu soli tālāk – sadarboties arī starptautiskā līmenī, un esmu gandarīts, ka Lode izvēlējusies savas darbības nodrošināšanai Polijā izmantot Elenger piegādāto gāzi,“ sadarbību komentē Elenger valdes priekšsēdētājs Dāvis Skulte.

“Mūsu tiešie līgumi ar gāzes piegādātājiem ir palielinājuši patērētāju interesi un uzticību mums - esam vieni no retajiem reģionā, kas paši iegādājas un atved LNG no ASV un Norvēģijas, un tas mums ļauj klientiem piedāvāt izdevīgāku cenu un uzticamāku piegādi,” skaidro Skulte.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #28

DB,12.07.2022

Dalies ar šo rakstu

"Krīze pati par sevi nav nekas slikts, jo tā vienmēr sniedz iespējas; bīstama situācija kļūst tikai tad, ja šī krīze tiek nepareizi vadīta, un valsts sevi līdz šim nav pierādījusi kā labs krīzes pārvaldnieks. Es uzskatu, ka pašlaik mēs neveidojam ilgtspējīgu valsti, jo demogrāfija un izglītība jau gadiem ir atstātas novārtā, bet šīs jomas ir valsts nākotnes pamatā".

Tā intervijā saka SIA Izdevniecība Dienas mediji īpašnieks Edgars Kots.

Vēl uzņēmēju žurnāla 12.jūlija numurā lasi:

• Statistika

Elektroenerģijas cenas turpina augt

• Tēma

Izmaksu pieaugums un lasītāju rocības sarukums izdevējus dzen stūrī

• Ražošana

SIA Lode Krievijas eksporta tirgus vietā atvērusi durvis uz Somiju

• Enerģētika

Siltumuzņēmumi apkures sezonu gaida ar bažām

• Nodokļi

Solidaritātes nodokļa “melnie caurumi”

• Izejvielas

Dakteris varš zīmē recesiju

• Investors

Amerikāņu kalniņi arī zeltam

• Portrets

Daumats Pfafrods, Light Guide Optics International vadītājs

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Janvārī atklās pasažieru vilcienu satiksmes savienojumu Viļņa – Rīga – Tallina

Db.lv,09.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas, Igaunijas un Lietuvas pasažieru vilciena pārvadātāji “Vivi”, ‘’Elron’’ un “LTG Link” uzsākuši vilcienu kustības sarakstu savstarpēju saskaņošanu, lai jau no nākamā gada sākuma nodrošinātu pasažieriem iespēju pilnvērtīgi ceļot ar vilcienu starp Baltijas valstīm.

Plānots, ka saskaņotais vilcienu kustības maršruts, kas savienos Baltijas valstu galvaspilsētas, būs pieejams, sākot no 6. janvāra.

Paredzēts, ka sākotnēji savienojums tiks īstenots ar visu trīs pārvadātāju ritošo sastāvu un sastāvēs no divām pārsēšanās reizēm – vienas Rīgā, bet otras Valgā, pārsēšanās laikam starp reisiem sastādot aptuveni 10 līdz 20 minūtes. Vienlaikus turpinās darbs, lai tuvākajā laikā pārsēšanās reižu skaitu samazinātu.

AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors atklāj, ka sagatavošanās posms vilcienu satiksmes nodrošināšanai Baltijas līmenī tiks uzsākts vēl agrāk, sākot no šī gada 15. decembra, kad pasažieru pārvadātājs “Vivi” posmā Rīga – Valga sava dīzeļvilciena atiešanas laiku pielāgos no Viļņas uz Rīgu kursējošā Lietuvas pārvadātāja “LTG Link” dīzeļvilciena pienākšanas laikam. Savukārt no nākamā gada 6. janvāra no Valgas līdz Tartu un tālāk Tallinai pasažieru pārvadājumi tiks veikti ar Igaunijas pārvadātāja “Elron” norīkotu un kustības saraksta ziņā pielāgotu papildu dīzeļvilcienu.

Komentāri

Pievienot komentāru