Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā (2018. gada martā, salīdzinot ar 2017. gada martu), palielinājās par 2,2 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.
Precēm cenas pieauga par 1,6 % un pakalpojumiem – par 3,7 %. Cenu izmaiņas ilgākā laika periodā ir diezgan ievērojamas, un 2018. gada martā tās bija par 5,3 % augstākas nekā vidēji 2015. gadā. Precēm cenas pieauga par 4,3 %, bet pakalpojumi sadārdzinājās par 7,9 %.
Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2018. gada martā, salīdzinot ar 2017. gada martu, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupai un ar transportu saistītajām precēm un pakalpojumiem arī pērn bija būtiska ietekme uz gada inflāciju.Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā būtiskākā ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija pienam (+7,3 %) sviestam (+39,5 %), skābajam krējumam (+11,7 %), sieram un biezpienam (+2,6 %), kefīram (+8,9 %), jogurtam (+3,1 %), saldajam krējumam (+11,3 %). Cenas palielinājās arī cūkgaļai (+9,6 %), svaigiem augļiem (+7,8 %), olām (+17,6 %), maizei (+4,1 %), žāvētai sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,0 %), konditorejas izstrādājumiem (+3,2 %), saldējumam (+8,6 %), augļu un dārzeņu sulām (+7,4 %). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-19,6 %), cukurs (-32,2 %), kafija (-9,9 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 4,2 %. Alkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 5,1 %, tai skaitā dārgāki kļuva stiprie alkoholiskie dzērieni, alus un vīns. Tabakas izstrādājumu cenas pieauga vidēji par 2,5 %.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 2,9 %. Dārgāks bija cietais kurināmais, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, atkritumu savākšana, mājokļa īres maksa.
Ar transportu saistīto preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās degvielai par 5,4 %, tai skaitā dīzeļdegvielai – par 5,8 %, benzīnam – par 5,6 % un auto gāzei – par 0,6 %. Salīdzinot ar 2017. gada martu, cenas palielinājās arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis palielinājās par 6,8 %, ko galvenokārt noteica autotransportlīdzekļu apdrošināšanas sadārdzināšanās. Cenas palielinājās arī frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, kā arī finanšu pakalpojumiem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija ēdināšanas pakalpojumiem, zobārstniecības pakalpojumiem, farmaceitiskajiem produktiem, telekomunikāciju pakalpojumiem. Savukārt cenu samazinājums bija apģērbiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.
Martā lielākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam apģērbam un apaviem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.
Kā rezultātā 2018. gada martā, salīdzinot ar 2018. gada februāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 1,2 %. Precēm cenas pieauga par 1,5 %, bet pakalpojumiem – par 0,7 %.Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 0,4 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kritumu grupā bija kafijai (-5,8 %). Cenas samazinājās svaigiem dārzeņiem (-3,7 %), pienam(-3,2 %), cukuram (-5,2 %), olām (-1,7 %), olīveļļai (-6,3 %), cūkgaļai (-1,0 %). Noslēdzoties akcijām, cenas palielinājās sieram (+4,6 %). Dārgāki bija svaigi augļi (+2,3 %), galvenokārt banāni un apelsīni. Cenas pieauga svaigām vai atdzesētām zivīm (+3,7 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 5,1 %. Alkoholiskajiem dzērieniem cenas pieauga par 8,1 %, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums alkoholam no 2018. gada 1. marta. Par 8,0 % dārgāki kļuva stiprie alkoholiskie dzērieni, alus – par 11,8 % un vīns – par 3,1 %. Tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 0,1 %.
Martam raksturīgo cenu kāpumu apģērbiem un apaviem ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās par 8,2 %, apaviem – par 15,3 %.
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 0,6 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums pasažieru aviopārvadājumiem, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, pasažieru pārvadājumiem pa jūru. Savukārt lētāka bija degviela (-0,1 %).
Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 1,3 %, ko, sezonālo faktoru ietekmē, galvenokārt noteica cenu pieaugums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem par 9,9 %. Dārgāki bija ziedi (+5,7 %). Savukārt akciju ietekmē cenas samazinājās lolojumdzīvnieku barībai.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija cietajam kurināmajam un ēdināšanas pakalpojumiem.