2015. gada martā, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, patēriņa cenas palielinājās par 0,8%. Precēm cenas palielinājās par 1,0%, bet pakalpojumiem par 0,4%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Savukārt vidējais patēriņa cenu līmenis 2015.gada martā, salīdzinot ar 2014.gada martu, palielinājās par 0,4%
Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām martā bija cenu kāpumam apģērbiem un apaviem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, atpūtai un kultūrai, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.
Pārtikas cenas palielinājās par 0,4%. Sezonālo faktoru ietekmē cenas kāpušas dārzeņiem un kartupeļiem (+2,4%), galvenokārt gurķiem, saldajiem pipariem un svaigajiem kāpostiem. Toties lētāki palikuši tomāti. Dārgāka kļuva gaļa un gaļas izstrādājumi, maltā kafija, cukurs, siers. Cenas samazinājās pienam un piena produktiem, eļļai un taukvielām, augļiem.
Cenu kāpumu apģērbu un apavu grupā ietekmēja sezonālo izpārdošanu noslēgums un jaunās sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās par 9,2%, apaviem – par 12,7%.
Samazinoties dabasgāzes tirdzniecības cenai, martā siltumenerģija kļuva lētāka vidēji par 2,2%. Cenas palielinājās materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam.
Transporta grupā vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,8%, ko ietekmēja degvielas cenu kāpums par 4,3%.
Cenu samazinājums konstatēts transportlīdzekļu rezerves daļām un piederumiem par 1,5%.
Atpūtas un kultūras grupā cenas palielinājušās par 1,1%. Lielākā ietekme uz vidējo cenu līmeni grupā bija cenu kāpumam kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, ziediem, grāmatām, kā arī cenu kritumam mājdzīvnieku barībai.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums tika novērots alum, īslaicīgas lietošanas mājsaimniecības precēm. Palielinājās komisijas maksa par rēķina apmaksu Latvijas Pastā. Atlaižu ietekmē cenas pazeminājās personīgās aprūpes precēm, tabakas izstrādājumiem.
Vidējais patēriņa cenu līmenis 2015. gada martā, salīdzinot ar 2014. gada martu, palielinājās par 0,4%. Precēm cenas samazinājās par 0,4%, bet pakalpojumiem pieauga par 2,7%. Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem2, ir palielinājies par 0,5%.
Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2015. gada martā, salīdzinot ar 2014. gada martu, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, viesnīcu un restorānu pakalpojumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.
Pārtikas cenu vidējais līmenis šogad martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, samazinājās par 1,2%. Būtiskākā ietekme uz cenu samazinājumu bija pienam un piena produktiem (-10,1%). Cenu kritums novērots arī dārzeņiem un kartupeļiem, gaļai un gaļas izstrādājumiem, eļļai un taukvielām, cukuram, sieram, zivīm un zivju izstrādājumiem. Savukārt cenas palielinājās tējai un kafijai, saldumiem un medum, maizei un graudaugu izstrādājumiem.
Tabakas izstrādājumiem cenas pieauga par 5,4%. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,9%, ko ietekmēja cenu kāpums alum un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Savukārt lētāks kļuva vīns.
Gada laikā vidējais cenu līmenis ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem pieauga par 5,1%. Dārgāka kļuva elektroenerģija, ūdens piegāde, kanalizācijas pakalpojumi, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, savukārt lētāka kļuva siltumenerģija, cietais kurināmais un gāze.
Veselības aprūpei vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 1,5%. Dārgāki kļuva ārstu speciālistu pakalpojumi, medikamenti, zobārstniecības pakalpojumi, kamēr cenu kritums tika novērots slimnīcu pakalpojumiem.
Transporta grupā vidējais cenu līmenis samazinājās par 4,8%, ko būtiski ietekmēja cenu kritums degvielai par 13,9%. Cenu kritums novērots arī transportlīdzekļu rezerves daļām un piederumiem, pasažieru gaisa transporta pakalpojumiem. Cenas palielinājās pasažieru sauszemes un sliežu transporta pakalpojumiem.
Viesnīcu un restorānu pakalpojumu cenas, salīdzinot ar iepriekšējā gada martu, pieauga par 3,6%. Kafejnīcās un restorānos cenas palielinājās par 3,8%, ēdnīcās – par 3,3%, izmitināšanas pakalpojumiem – par 1,9%.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija kultūras pakalpojumiem, īslaicīgas lietošanas mājsaimniecības precēm, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem. Savukārt cenu samazinājums – kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, apaviem.