Lidostas, ceļi, tilti, termināļi, sūkņu stacijas, loģistikas centri – šīs un citas industriālās būves ir viens no ekonomikas virzītājiem un veido salīdzinoši nozīmīgu īpatsvaru visas būvniecības nozares kontekstā, secināts konferencē Izaicinājumi industriālajā būvniecībā - piemēri Baltijā.
Industriālo objektu pasūtītāji Baltijā ir valsts akciju sabiedrības, pašvaldības, komercuzņēmumi, Zemkopības ministrija, u.c, Db.lv norāda biedrības Building Design and Construction Council valdes locekle Agrita Lūse.
Aktivitāte šajā nozarē šobrīd ir liela, ko apliecināja arī konferencē sniegtais pārskats par 31 industriālo objektu, kas pēdējo gadu laikā tapis Baltijas valstīs (skatīt galerijā).
Objektu izmaksas mērāmas miljonos, tiek realizēti arī pārrobežu sadarbības projekti ar Eiropas fondu līdzfinansējumu, kā piemēram gudrais ceļš SMART E67, kas ietvēris mūsdienīga viedā ceļa aprīkojuma uzstādīšanu Latvijā un Igaunijā un ļaus autovadītājiem reāllaikā saņemt noderīgu informāciju par braukšanas apstākļiem.
Kā konferencē atzīmēja Eiropas Dzelzceļa līnijas Attīstības un komunikācijas departamenta direktors Agnis Driksna, referējot par jaunām sadarbības formām un inovācijām, «Rail Baltica» projekta realizācija ar darbu pie industriālu objektu tapšanas nodrošinās daudzus Latvijas uzņēmējus. Tika iezīmēti arī atsevišķu «Rail Baltica» etapu laika grafiki - lidostā «Rīga» un Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā 1.kārtas būvniecība noslēgsies 2022.gadā.
Inženiertehnisko risinājumu uzņēmuma «Fima» komercdirektors Aleksandrs Grebežs norādīja, ka, atšķirībā no civilās būvniecības, industriālie objekti nereti pieprasa nestandarta risinājumus un būvniekiem ir jābūt gataviem dažādiem izaicinājumiem.
«Kaimiņvalstīs aktivitāte industriālo objektu jomā ir līdzīga tai, kāda vērojama Latvijā. Ja runājam konkrēti par mūsu realizēto kopprojektu ar igauņiem Intelligent transport systems uz VIA Baltica, tad lietuvieši viedajā ceļu aprīkojumā ir mums nedaudz aizsteigušies priekšā,» secina A.Grebežs. Viņaprāt, lielākie izaicinājumi industriālajā būvniecībā ir saistāmi ar īsajiem termiņiem, kas atvēlēti objektu tapšanai vietējo pasūtītāju iepirkumu līgumos vai objektos, kuri top ar ES līdzfinansējumu.
Darbu uzsākšanu bieži vien bremzē iepirkumu konkursu dalībnieku sūdzības. Turklāt būvniekiem nemitīgi jārēķinās ar izmaiņām likumdošanā, attiecīgi tam veicot korekcijas darbu izpildē un dokumentu apritē.
«Mūsu sfērā, kas saistīta ar ievērojama apjoma objektiem – jaunbūvēm un rekonstrukcijām, kā arī sarežģītu meliorācijas sistēmu būvniecību un uzraudzību, šobrīd vērojams rekonstrukcijas projektu pārsvars. Speciālistu kompetence vismaz pagaidām ir pietiekami augsta, lai godam un vajadzīgā kvalitātē realizētu specifiskus objektus. Nozares galvenā problēma ir paaudžu nomaiņa un kompetenti jaunie speciālisti. Iemesls meklējams LLU piedāvātajās mācību programmās, kurās vairāk nekā 20 gadu garumā nebija paredzēta vieta meliorācijas speciālistu programmai. Tas speciālistu lokā radījis milzu robu. Tikai pēdējā laikā atsākusies zināma aktivitāte,» secina SIA «Riga rent» valdes loceklis Vladimirs Zommers. Viņa skatījumā lielākos izaicinājumus rada iepirkumu izsludināšanas laiks: «Iepirkumu rezultāti ir jāgaida ilgi, laiks iet, sezona beidzas, sākas ziema un tad tiek paziņoti iepirkumu rezultāti. Neloģiski. Darbi jāuzsāk ziemā. Birokrātiskais aparāts šo sen zināmo problēmu tā arī nav jaudājis sakārtot».
«A.C.B.» grupas operatīvais vadītājs Armands Sviķis kā lielākos izaicinājumus industriālo objektu realizācijā min resursu trūkumu (tai skaitā sezonāla darbaspēka trūkums) un nestabilitāti tuvākajos trīs līdz piecos gados, ko rada svārstīgā infrastruktūras attīstības stratēģija (LVC, pašvaldības, valsts, utt. objekti). «Otrkārt, pastiprināta stresa situācija finanšu sektorā, kas varētu ietekmēt investīciju projektus, kā arī projektu realizāciju. Tas attiecas uz visu valsti kopumā, ne tikai uz būvniecību. Treškārt, likumdošanas izmaiņas gan nodokļu, gan arī uzskaites un pārvaldības ziņā. Ceturtkārt, tās ir stratēģisko izejvielu cenu svārstības,» problēmas uzskaita A.Sviķis.
#1/31
Gājēju tilts pār Mūsas upi Bauskā
Gājēju tilts pār Mūsas upi nodots ekspluatācijā 2016. gadā. Pasūtītājs Bauskas novada pašvaldības iestāde «Bauskas novada administrācija». Projekts un BK daļa «BT projekts». Būvnieks «TILTS ». Pārbaude ar slodzi «Inženierbūve».
#2/31
Rekonstrukcija Viļņas lidostā
Starptautiskās Viļņas lidostas skrejceļu un gaismu signalizācijas sistēmas rekonstrukcija. Objekts nodots ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs Valstybės įmonė «Lietuvos oro uostai». Projektētājs «Vilniaus hidroprojektas». Būvnieks AS «A.C.B.». Būvuzraudzība AB «Problematika».
#3/31
SMART E67
Projekts SMART E67 tiek realizēts ERAF pārrobežu sadarbības programmas Interreg Central Baltic ietvaros. Vadošais partneris ir VAS «LVC », un projekts tiek īstenots sadarbībā ar Igaunijas ceļu administrāciju. Tehnisko projektēšanu, pirmsinstalācijas darbus un ceļa inteliģento transporta sistēmu elementu uzstādīšanu, modernizāciju un pielāgošanu veica «FIMA Group».
#4/31
Biķernieku rallijkrosa trase
Biķernieku kompleksās sporta bāzes sacīkšu trases posms. Adrese Sergeja Eizenšteina iela 2, Rīga. Objekts nodots ekspluatācijā 2016. gadā. Pasūtītājs VAS «Ceļu satiksmes drošības direkcija». Projektētājs «Firma L4». Būvnieks «Binders». Būvuzraudzība «Ceļu inženieri».
#5/31
Loģistikas parks Ķekavā
Loģistikas parks «VGP Park Ķekava». 1. kārta nodota ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs «VGP Park Ķekava». Projektēšana un būvniecība «YIT Infra Latvija». Būvuzraudzība «Firma L4».
#6/31
Riga Bulk Terminal
Īslaicīgas uzglabāšanas beramkravu noliktava Kundziņsalā. Objekts nodots ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs «Riga Bulk Terminal». Projektētājs «AI Engineering». Būvnieks «Ostas celtnieks». Būvuzraudzība «Būvniecības konsultants».
#7/31
Tilta pār Gauju rekonstrukcija
Gaujas tilta valsts reģionālā autoceļa P8 Inciems–Sigulda–Ķegums 10,70. km pārbūve. Objekts nodots ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs: AS «Latvijas Valsts ceļi». Projektētājs «BT Projekts». Būvnieks «Rīgas tilti». Būvuzraudzība «Ingway».
#8/31
Augstsprieguma apakšstacija Skanste
110/10 kV transformatoru apakšstacija «Skanste». Nodots ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs AS «Augstsprieguma tīkls». Galvenais būvprojekta izstrādātājs SIA «Inženierija». BK daļa «Structural Designers Group». Galvenais būvdarbu veicējs SIA «Empower». Būvuzraudzība: «Firma L4». Apakšuzņēmēji «GE Power», «BMGS».
#9/31
Ūdens sagatavošanas stacija Baltezerā
Ūdens sagatavošanas stacijas Baltezerā 2. kārta. Objekts nodots ekspluatācijā 2015. gadā. Pasūtītājs «Rīgas ūdens». Projektētājs «Arhitektūra un vide». Būvnieks PS «VELVE –AQUA SEEN». Uzraudzības grupas vadītājs Jānis Timšāns, atbildīgais būvuzraugs Sandris Paplavskis.
#10/31
Pārbūvētais ceļa posms no Bārbeles līdz Skaistkalnei
Pārbūvētais valsts reģionālā autoceļa Ķekava–Skaistkalne (P89) posms no Bārbeles līdz Skaistkalnei (47,05.–55,80. km). Nodots ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs VAS «Latvijas Valsts ceļi». Būvnieks SIA «Ceļu būvniecības sabiedrība «Igate»». Apakšuzņēmēji SIA «LIK Sistēmas», SIA «ACDC », SIA «Saava-LV », SIA «Rīgas tilti», SIA «Akācija».
#11/31
Teritorijas labiekārtošana Liepājā
Nodots ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs SIA «Baltic Agro». Būvnieks SIA «CTB». Apakšuzņēmēji SIA «Grobiņas SPMK».
#12/31
Gaujas ielas pārbūve Ādažos
Pasūtītājs Ādažu novada dome. Arhitekts, idejas autors Toms Kokins. Ģenerāluzņēmējs «MONUM». Projekta autors SIA «BM-projekts». Būvuzraudzība SIA «Firma l4». Apakšuzņēmēji: AS «A.C.B.», SIA «Citrus Solutions», SIA «Tilts».
#13/31
Ceļa pārvads pār dzelzceļu
Ceļu pārvada pār dzelzceļu autoceļā A2 Rīga–Sigulda–Igaunijas robeža 63,70. km izbūve. Nodots ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs VAS «Latvijas Valsts ceļi». Projekts «Projekts 3». Būvnieks «Tilts». Būvuzraudzība «Firma l4».
#14/31
Tallinas lidostas skrejceļa un tam pieguļošās teritorijas atjaunošana
Nodots ekspluatācijā 2017. gadā. projekta autors «SWECO Project» AS. Būvnieks «YIT Infra Eesti» AS.
#15/31
Mola atjaunošana Ventspilī
Objekts «Ventspils brīvostas Dienvidu mola atjaunošana». Būvnieks AS «BMGS». Būvuzraudzība «Firma L4». Pasūtītājs: Ventspils brīvostas pārvalde.
#16/31
Kuģu piestātņu rekonstrukcija
Objekts «Rīgas brīvostas piestātņu ZO-1 un ZO-2 rekonstrukcija». Būvnieks AS «BMGS». Pasūtītājs SIA «Rīgas Universālais Termināls». Projekta realizācijas laiks 2016. gada jūnijs līdz 2018. gada jūlijs.
#17/31
Graudu pieņemšanas, pirmapstrādes un uzglabāšanas komplekss
Nodots ekspluatācijā 2018. gadā. «Jaunstūrīši», Grobiņas pagasts. Pasūtītājs AB «Linas Agro Group». Būvnieks SIA «UPTK». Apakšuzņēmēji SIA «CTB », SIA «Grobiņas SPMK», SIA «Sinren», SIA «OMS».
#18/31
Baltijas Industriālais parks» paplašināšanās III kārta
Ndota ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs «LNK Properties». Būvprojekta autors AS «Palast Architekts». Būvuzņēmējs AS «LNK Industries».
#19/31
Papildu infrastruktūras būvniecība Krievu salā
Projekta «Papildu infrastruktūras būvniecība Krievu salā» ietvaros AS «A.C.B.» kā ģenerāluzņēmējs veic 1 būvprojekta būvniecību un 5 būvprojektu projektēšanu-būvniecību.
#20/31
Rekonstrukcija Liepājas lidostā
Nodots ekspluatācijā: 2015. gadā. Pasūtītājs: «Aviasabiedrība Liepāja», SIA. Būvnieks: CBF SIA «BINDERS». Apakšuzņēmēji: SIA «CTB ».
#21/31
Aizsargdambis Ikšķilē
Rīgas HES ūdenskrātuves Ikšķiles aizsargdambja atjaunošana. Objekts nodots ekspluatācijā 2018. gadā. Pasūtītājs VSIA «Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi». Projekts «Kurbada tilti». Būvnieks «Riga rent». Būvuzraudzība «Profecto».
#22/31
Vidējā ātruma mērīšanas sistēma Lietuvā
Inteliģento infrastruktūras risinājumu uzņēmums «FIMA» Lietuvā ir ieviesis novatorisku sistēmu vidējā ātruma mērīšanai, kas veidota, pamatojoties uz noteiktos posmos izvietotām speciālām videokamerām.
#23/31
Unikāla lietusūdens cauruļvada izbūve
Kanalizācijas sistēmas pārbūves projekts Siguldā. Nodots ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs Siguldas novada dome. Projekta autors SIA «Firma L4». Būvuzraudzība SIA «Domos». Galvenais būvuzņēmējs AS «Siguldas Būvmeistars».
#24/31
Sūkņu stacijas pārbūve
Vārpas polderu sūkņu stacijas pārbūve Līvbērzē. Pasūtītājs VSIA «Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi». Projekts «Meliorprojekts». Būvnieks «Riga rent». Būvuzraudzība «Profecto».
#25/31
Kanalizācijas spiedvada izbūve 8,35 km garumā
Objekts 8,35 km gara kanalizācijas spiedvada, kas savieno bioloģiskās attīrīšanas stacijas «Daugavgrīva» metāntenku iekraušanas sūknētavu
ar dūņu laukiem Vārnukrogā, rekonstrukcija ar sagraušanas metodi. Nodots ekspluatācijā 2018. gadā. Pasūtītājs «Rīgas ūdens». Būvnieks «Norma-S» (sagraušanas darbi), apakšuzņēmējs «Baltijas urbējs» (HVU). Būvuzraudzība «Rīgas ūdens».
#26/31
Autoceļa Rīga – Ventspils posma rekonstrukcija
Valsts galvenā autoceļa A10 RĪGA – Ventspils, posma 57,76–68,60. km rekonstrukcija. Nodots ekspluatācijā 2017.gadā. Pasūtītājs VAS «Latvijas Valsts ceļi». Projekts «Polyroad». Ģenerāluzņēmējs personu apvienība «STRABAG&ACB », galvenais partneris «STRABAG» SIA.
#27/31
Tilta rekonstrukcija Liepājā
Objekts Tramvaja līnijas un pieguļošās teritorijas, tilta komplekss rekonstrukcijas projekts. Nodots ekspluatācijā 2018. gadā. Pasūtītājs Liepājas dome. Projekts «Rem Pro». Būvnieks «RĪGAS TILT I». Galvenie apakšuzņēmēji «CTB », «Tilts». Slodžu pārbaude «Inženierbūve».
#28/31
Ielu pārbūve Valmierā
Objekts Cempu un Paula Valdena ielas Valmierā pārbūve. Nodots ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs Valmieras pilsētas pašvaldība. Projektētājs SIA «CEĻU KOM FORTS». Būvnieks SIA «LIMBAŽU
CEĻI». Būvuzraudzība SIA «GEO CONSULTANTS ».
#29/31
Kurzemē lielākā biomasas koģenerācijas stacija
Objekts energokomplekss «Veckroģeļi» un granulu ražotne, Cieceres pagasts, Brocēnu novads. Nodots ekspluatācijā 2016. gadā. Pasūtītājs SIA «4 ENERGIA». Projekta autors un būvnieks AS «UPB».
#30/31
Graudu Glabātuves un pārstrādes ražotne
Objekts sēklas graudu glabātuve un pārstrādes ēka. Nodots ekspluatācijā 2017. gadā. Pasūtītājs zemnieku saimniecība «Kotiņi». Projekts SIA «AUEGO GRUPA». Būvnieks «Arniks». Būvuzraudzība SAI «Būves un būvsistēmas».