Piecpadsmit gadu laikā iegūstot pieredzi mazumtirdzniecības jomā, Kaspars Lūsis un Uldis Mežs radījuši zīmolu Skrāpele, ar ko vēlas izkonkurēt līdzīgas preces no Ķīnas.
Jelgavnieki radījuši kaķu nagu asināmos dēlīšus Skrāpele, kas izgatavoti no kartona. Abi ir seni draugi un 2000. gada sākumā nolēmuši, ka vēlas uzsākt savu biznesu. Lai gan ideja par kaķu nagu asināmo dēlīti ir aizgūta no ārzemēm, tomēr Skrāpeles izveidotāji pavadīja aptuveni divus gadus eksperimentējot, lai produktu izstrādātu. Nākamā gada pavasarī apritēs trīs gadi, kopš zīmols uzsācis savu darbību. Vairums pircēju zīmolu uzrunā sociālajā tīklā Facebook. K.Lūsis atzīst, ka pieprasījums ir tik liels, ka šobrīd ražošanu nācies nedaudz bremzēt, jo tā notiek pašu spēkiem privātmājas darbnīcā Jelgavā. Mēnesī tiek saražoti aptuveni 500 kaķu nagu asināmie kartona dēlīši. Lai gan pārsvarā uzņēmuma klienti ir no Latvijas, tomēr jelgavniekiem ir plāni arī saistībā ar eksportu. Tirdzniecību plānots attīstīt ar interneta palīdzību, tāpēc nav ierobežojumu, uz kurām valstīm produktus varēs sūtīt. Vienīgais ierobežojums - jo tālāk atradīsies klients, jo dārgākas būs sūtīšanas izmaksas. Kopumā uzņēmējdarbības uzsākšanai tika investēti mazāk nekā 10 000 eiro no privātajiem līdzekļiem. Zīmols reģistrēts jau ar esošu SIA ML ALFA, jo, pēc K.Lūša domām, tas liecina par reputāciju. «Ja kāds vēlas ar mums sadarboties, tad redzams, ka uzņēmums darbojas 15 gadus. Ja tik ilgi vari noturēties biznesā, tad tā ir kvalitātes zīme,» uzskata K. Lūsis.
Kartons ar smaržu
Šobrīd uzņēmums piedāvā sešus kaķu nagu asināmo veidus – pieejami divu dažādu biezumu kartona dēlīši ar divām dažādām smaržām – ar baldriānu un kaķu mētru, kā arī bez smaržas. Uzņēmuma līdzīpašnieks K. Lūsis norāda, ka produkts ir ekoloģisks, jo tā ražošanā tiek izmantots Stora enso packaging gofrētais kartons un miltu klīsteris, kas pagatavots no kartupeļu miltiem, kā arī divi smaržu veidi, kas iegūti no Latvijas augiem. «Kaķu mētra un baldriāns ir plaši pazīstamas smaržas, kas kaķiem interesē. Kartonam ir ne tikai smarža, bet arī iestrādātas augu daļiņas. Smarža ir ļoti vāja. Sākotnēji smaržu nācās pieregulēt, jo citiem tā bija par spēcīgu un tad kaķi burtiski grauza dēli vai izlaizīja caurumus. Tam visam ir jāiziet cauri. Citi atkal smaržu nesajūt. Arī kaķiem, tāpat kā cilvēkiem, ir dažādas gaumes – citiem tādas smaržas patīk, citiem nē. Daži raksta, ka izpako un nejūt smaržu, bet tas nav cilvēka degunam domāts. Kaķim oža ir 40 reizes jutīgāka par cilvēku. Iespējams, ka daži baidās ņemt ar smaržu, jo liekas, ka istabā smaržos,» skaidro K.Lūsis. Viņš norāda, ka produkts ir veidots maksimāli dabisks, un paskaidro, ka dzīvnieku produktiem nav nekaitīguma prasību, tas ir tikai uz ražotāja sirdsapziņas. «Varu pateikt, ka pasaulē mūsu produktam nav analogu, jo visur dod līdzi paciņas ar balderiānu vai kaķu mētras pulveri, bet mums Skrāpelē ir iestrādātas augu daļiņas,» komentē K. Lūsis. Pēc viņa stāstītā, nagu asināmais kalpo vismaz gadu, pat vairāk. Iespējams, ka daļu iegādāties kaķu nagu asināmo dēlīti no kartona attur mīts, ka tā kalpošanas laiks ir īss.
Jārisina problēma
Šobrīd Jelgavā ražotā Skrāpele ir pieejama nelielos zoo veikalos Rīgā, Jelgavā, Ogrē, Talsos un Liepājā, kā arī uzņēmums kaķu nagu asināmos dēlīšus ik pa laikam ziedo dzīvnieku patversmēm visā Latvijā. K. Lūsis pastāsta, ka zoo veikali paši izrādījuši interesi par iespēju tirgot Skrāpeli. «Sākumā piedāvājām, bet, kamēr neesi zināms, tikmēr nevienam īsti nevajag. Bet tad pienāk brīdis, kad paši nāk pie mums. Līdzīgi bija ar lielajām tirdzniecības ķēdēm, esam savu produktu piedāvājuši gan zoo, gan citām. Lielās tirdzniecības ķēdes vēlas ļoti zemu cenu. Mēs nebijām ar mieru. Tagad viņi nāk un jautā, vai var saņemt atlaidi, bet kāpēc man jādod par zemāku cenu, nekā es dodu mazajiem zoo veikaliem? Atlaides nepraktizējam, jo tā nevar būvēt biznesu. Arī tas, ka lielajām ķēdēm mēs nedrīkstam kontrolēt gala cenu. Viņi var paņemt un tirgot vēl zem visām manām cenām, kas ir citos tirdzniecības kanālos. Mēs zinām, kāds mēdz būt mazumtirdzniecībā uzcenojums. Tagad saldais brīdis ir mums pienācis, ka mēs varam atļauties izvēlēties.
Visu rakstu lasiet 21. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!