Uzņēmumi atzīst drošības lomas pieaugumu, taču ieguldījumi ne vienmēr seko tādā apmērā, kā nepieciešams, kamēr uzbrukumi tikai pieņemas spēkā
Šobrīd IT loma ir mainījusies un izmaiņām būtu jāseko arī drošības aizsardzības jomā, tā Dienas Biznesa sadarbībā ar Exigen Services Latvia un IBM Latvija organizētajā konferencē par drošības jautājumiem uzsvēra informācijas drošības eksperts Arnis Vārslavs. Proti, pirms desmit gadiem no visiem finanšu resursiem drošībai tika atvēlēti 2 līdz 3%, bet, ņemot vērā prognozes un vidi, šobrīd tam būtu jāatvēl līdzekļi 5 līdz 10% apmērā, taču bieži vien ieguldījumu apmērs nav mainījies. 2005. gadā drošības nodrošināšanai pārsvarā pietika ar perimetra aizsardzību no ārējiem draudiem, kas paredzēja lokālā tīkla pasargāšanu un šifrēšanu. Otra sadaļa bija pretvīrusu aizsardzība, trešā – pieejas tiesību un identitātes pārvaldība, bet ceturtā – darbības atjaunošanas nodrošināšana. «Savukārt šobrīd – desmit gadus vēlāk – esam pārgājuši no ārējo draudu uz multidraudu aizsardzību,» brīdināja A. Vārslavs. Iemesli tam ir vairāki – nepārtraukti parādās nebijušas uzbrukumu platformas, tiek radīti jauni risinājumi, kā hakeri mēģina piekļūt datiem, izmaiņas ievieš arī sociālo tīklu uzvaras gājiens, nedrīkst arī aizmirst par sponsorētiem uzbrukumiem, mākoņskaitļošanu un biometriju. Arī piedāvājumu spektrs no tehnoloģiju puses ir liels, kas sniedz plašas izvēles iespējas. Savukārt no ieguldījumu viedokļa pasaule nav mainījusies – pētījumi un aptaujas liecina, ka vidēji uz darbinieku tiek tērēts aptuveni 300 līdz 400 dolāru, lai gan pasaule šajā laikā ir mainījusies un ir nepieciešama daudz intensīvāka aizsardzība. Diemžēl vēl aizvien diezgan daudzos gadījumos biznesa drošība neparādās kā prioritāte, novērojis A. Vārslavs. Liela loma drošības jomā ir arī uzņēmuma vadības iesaistei un izpratnei, lai tā apzinātos drošības nodrošināšanas nepieciešamību.
Aviācija un transports
Datu drošība ir būtiska daudzās jomās, arī aviācijā. Turklāt drošībai ir jābūt visos līmeņos un procesos, akcentēja airBaltic Korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags. «Aviokompānijām visā pasaulē ir jāgarantē tas, lai ikviens pārvietotos droši,» uzsvēra J. Vanags. Tāpat šobrīd aviokompānijas pēc Germanwings avārijas drošības jautājumiem pievērš vēl daudz lielāku vērību, daļa kompāniju ir ieviesušas praksi, ka pilota kabīnē vienlaicīgi ir jāuzturas diviem pilotiem. Tomēr plašākā mērogā, kas ietekmētu visas aviokompānijas, visticamāk, būs regulējums pēc tam, kad noslēgsies oficiālie izmeklēšanas rezultāti. Runājot par drošību, tā ir jāņem vērā arī inovāciju sadaļā. Inovācijas uzņēmumi parasti ievieš tanī brīdī, kad ir izpildītas biznesa pamata lietas, taču arī šajā jomā būtiska ir drošība vairākos līmeņos, sākot ar IT dzelžu un sistēmu sadaļu un beidzot ar personāla iesaisti, rezumēja J. Vanags. Sūtījumu jomā drošība ir aktuāla jau pāris gadsimtu, jo cilvēki vienmēr ir gribējuši, lai sūtījumi būtu konfedenciāli, norādīja Latvijas pasta valdes priekšsēdētājs Arnis Salnājs. Tiesa, grūtāk to bijis nodrošināt telegrammu sūtīšanas laikā, kad pastnieks bijis viens no vairāk informētajiem cilvēkiem ciemā, smaidot piebilda A. Salnājs.
Visu rakstu Drošībai ir jābūt ne tikai uz papīra lasiet 14. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.