Lielajām starptautiskajām kompānijām pasaulē regulāri nākas uzņemties lielu risku un tērēt pat vairākus miljonus dolāru, lai atrastu nākamo tirgus līderi, pirms to izdara konkurenti, raksta portāls 24/7 Wall St.
Tiesa gan, ne vienmēr šādi mēģinājumi ir veiksmīgi un dažkārt tie rezultējas ar smagu izgāšanos. To iemesls dažkārt ir vienkārši neveiksmīgs brīdis produkta laišanai tirgū, vai arī muļķīgas kļūdas, ko pieļāvusi kompānija vai tās mārketinga speciālisti. Tagad šie piemēri tiek rādīti kā piemēri, lai uzņēmumi izvairītos no izgāšanās nākotnē.
Aptuveni 40% no produktu laišanas tirgū gadījumiem izgāžas, taču tikai dažiem izdodas to paveikt īpaši neveiksmīgā veidā. Lai identificētu dažus no neveiksmīgākajiem produktu tirgū laišanas gadījumiem, portāls 24/7 Wall St. apkopojis informāciju par produktiem, kurus ASV lielākās kompānijas sākušas tirgot pēc 1950.gada. Sarakstā iekļauti produkti, kuri kompānijām radījuši ievērojamus zaudējumus un pat iedragājuši zīmolu. Daudzi no sarakstā iekļautajiem produktiem kompānijām radījuši simtiem tūkstošu vai pat miljonu dolāru zaudējumus.
Liela daļa no produkta veiksmes ir atkarīga no laika, kad to piedāvā tirgum, un daudzos gadījumos sarakstā iekļautie produkti tirgū laisti pārāk ātri. To var teikt par Premier bezdūmu cigaretēm, kas izmantoja līdzīgu tehnoloģiju kā mūsdienās populārajās e-cigaretēs. Tomēr, protams, sarakstā iekļautajiem produktiem bija vēl citas problēmas.
Neveiksmes cieš pat kompānijas, kuru zīmoli ir labi nostiprinājušies tirgū, piemēram, McDonalds’s vai Harley Davidson. Tāpat būtisku zaudējumu var nodarīt slikts mārketings. Tiesa gan, daļa no sarakstā iekļautajiem uzņēmumiem ir vienkārši neveiksmīgi vai nevajadzīgi.
Galerijā augstāk iespējams aplūkot 10 produktus, kuru laišana tirgū cietusi smagu neveiksmi!
#1/10
1. Edsel
Kompānija: Ford
Gads: 1957.
Kompānijas ieņēmumi brīdī, kad produkts tika piedāvāts tirgū: 4,6 miljardi ASV dolāru
Dažreiz agresīva mārketinga stratēģija var radīt pretēju efektu gaidītajam, un tā notika arī Ford Edsel, kas nosaukts Henrija Forda dēla vārdā. Kompānija gadu agresīvi reklamēja Edsel, pirms tas tika laists tirdzniecībā 1957.gadā. Kompānija solīja, ka tā būs nākotnes automašīna, taču galu galā tā bija komerciāla neveiksme. Tā bija pārāk dārga un radīja vilšanos, turklāt bija neglīta. Ford pārtrauca automašīnas tirdzniecību pēc diviem gadiem, un zaudējumi šīs automašīnas ražošanas dēļ sasniedza 350 miljonus dolāru.
#2/10
2. Touch of Yogurt Shampoo
Kompānija: Bristol-Myers Squibb
Gads: 1979.
Kompānijas ieņēmumi brīdī, kad produkts tika piedāvāts tirgū: 2,5 miljardi ASV dolāru
Uzņēmums, sekojot tendencei integrēt dabiskās pārtikas sastāvdaļas skaistumkopšanas un higiēnas produktos, gaidīja, ka jogurta šampūns ir tieši tas, ko vēlas ASV patērētājs. Tomēr realitāte izrādījās pavisam savādāk, un Touch of Yogurt Shampoo kļuva par vienu no lielākajām neveiksmēm vēsturē. Daudzi patērētāji bija apjukuši par šo produktu, un tika pat ziņots par gadījumiem, kad cilvēki šo šampūnu mēģinājuši lietot uzturā.
#3/10
3. Apple Lisa
Kompānija: Apple
Gads: 1983.
Kompānijas ieņēmumi brīdī, kad produkts tika piedāvāts tirgū: 583 miljoni ASV dolāru
Ilgi pirms 21.gadsimta tehnoloģiju flagmaņiem iPad, iPhone un MacBook, Apple ar savu produktu pamatīgi izgāzās. 1978.gadā kompānija sāka veidot datoru, kas veidots biznesa klientiem. Pēc trīs gadu darba un 50 miljonu dolāru ieguldījuma, 1983.gadā Apple Lisa tika piedāvāts tirgū. Toreiz tā cena bija 10 tūkstoši dolāru, kas, pārveidojot mūsdienu naudā, ir 24 tūkstoši dolāru. Tādējādi šo produktu varēja atļauties tikai daži klienti. Pēc tam, kad kompānija pārdeva vien 10 tūkstošus iekārtu, Apple pārtrauca to tirgot 1985.gadā.
#4/10
4. New Coke
Kompānija: Coca-Cola
Gads: 1985.
Kompānijas ieņēmumi brīdī, kad produkts tika piedāvāts tirgū: 7,4 miljardi ASV dolāru
Coca-Cola pirmo dzērienu pārdeva 1886.gadā, un kopš tā laika ir ieviesis ražošanā daudzus veiksmīgus produktus – Sprite, Powerade un citus. 1980.gadu vidū kompānijas flagmanis Cola sāka zaudēt tirgus daļu Pepsi Cola. Lai uzlabotu konkurenci, kompānija mainīja dzēriena formulu, taču šis solis tiek uzskatīts par vienu no lielākajām neveiksmēm vēsturē. New Coke mūžs ilga vien dažus mēnešus, un kompānija atgriezās pie vecās formulas, pārdēvējot to par Coca-Cola Classic. Pēc tam dzēriena pārdošanas apjomi atkal pieauga.
#5/10
5. Premier bezdūmu cigaretes
Kompānija: RJ Reynolds
Gads: 1988.
Kompānijas ieņēmumi brīdī, kad produkts tika piedāvāts tirgū: -
Pēdējo pāris gadu laikā elektronisko cigarešu popularitāte ir strauji augusi. Tomēr pirmoreiz, kad tās parādījās tirgū, tās neguva pircēju uzticību. 1988.gadā R.J. Reynolds, kas patlaban ir otrs lielākais ASV tabakas izstrādājumu ražotājs, sāka izgatavot bezdūmu cigaretes, kas tika pozicionēts kā veselīgāks produkts nekā cigarete. Tomēr kompānija nespēja pierādīt, ka tās ir veselīgas. Galu galā produkta tirdzniecība izgāzās. Tāpat viens no faktoriem bija ķīmiskā garša, ko atsevišķi patērētāji raksturoja kā degošu plastmasu. Kompānija produktā ieguldīja gandrīz miljardu dolāru, un pēc gada pārtrauca tā pārdošanu.
#6/10
6. Maxwell House Brewed Coffee
Kompānija: Philip Morris Companies
Gads: 1990
Ja tirgum tiek piedāvāts produkts, kurš tiek vāji reklamēts, turklāt pieprasījuma pēc tā nav, ir skaidrs, ka panājumu nebūs. Šī kafija bija iepriekš pagatavota un tika tirgota kartona iepakojumā ar ilustrāciju, kur attēlota karsta kafijas tasīte, tādējādi tas radīja pārpratumus saistībā ar produktu, kurš jāliek ledusskapī. Tāpat kartonam apkārt bija folija, kas neļāva to ievietot mikroviļņu krāsnī. Pēc neilga laika produkta tirdzniecību pārtrauca.
#7/10
7. Harley Davidson smaržas
Kompānija: Harley Davidson
Gads: 1994.
Kompānijas ieņēmumi brīdī, kad produkts tika piedāvāts tirgū: 1,2 miljardi ASV dolāru
Šis ir viens no vērtīgākajiem zīmoliem pasaulē, un arī viens no vīrišķīgākajiem. Kompānija mēģināja pārdot odekolonu vīriešiem Legendary Harley-Davidson. 2005.gadā kompānija piedāvāja tirgū vēl vienu smaržu – Black Fire. Tāpat 1990.gados kompānija tirgoja vēl citus produktus, piemēram, vīna atvēsinātājus vai pēcskūšanās losjonus, taču to tirdzniecība izgāzās, un šis ir klasisks pārspīlēšanas gadījums.
#8/10
8. Coors Rocky Mountain Sparkling Water
Kompānija: Adolph Coors Company
Gads: 1990.
Kompānijas ieņēmumi brīdī, kad produkts tika piedāvāts tirgū: 1,8 miljardi ASV dolāru
Alus ražotājs Coors, ņemot vērā krītošo ASV alkohola patēriņu, nolēma uzsākt fasēta ūdens tirdzniecību. Tomēr zīmols nepalīdzējā pārdot produktu, un alus zīmols tieši visdrīzāk aizbiedēja patērētājus. 1997.gadā ūdens tirdzniecība tika pārtraukta.
#9/10
9. Crystal Pepsi
Kompānija: PepsiCo
Gads: 1992.
Kompānijas ieņēmumi brīdī, kad produkts tika piedāvāts tirgū: 19,8 miljardi ASV dolāru
Produkts garšoja līdzīgi kā parastā kola, taču tajā nebija kofeīna un dažādu citu piedevu. Crystal Pepsi tika aktīvi reklamēts. Neskatoties uz spēcīgajiem pārdošanas apjomiem sākumā, patērētāju interese ātri izgaisa un produkta tirdzniecība tika pārtraukta pāris gadus vēlāk.
#10/10
10. Newton MessagePad
Kompānija: Apple
Gads: 1993.
Kompānijas ieņēmumi brīdī, kad produkts tika piedāvāts tirgū: 7,1 miljards ASV dolāru
Vairāku produktu idejas šajā sarakstā nemaz nebija tik sliktas, un daži vienkārši netika piedāvāti īstajā laikā. Tā bija arī ar Apple Newton MessagePad. Šajā digitālajā asistentā bija skārienjūtīga tehnoloģija un vairākas inovatīvas programmatūras. Diemžēl vairākas tehnoloģijas nestrādāja tik labi kā tika gaidīts. Apple pirmajos mēnešos pārdeva vien 50 tūkstošus šo ierīču.