Jaunais apvienotais piena pārstrādes uzņēmums Food Union trīs jaunās piena produktu ražotnēs kopš pagājušā gada jau investējis 30 miljonus eiro (21 miljonu latu), šodien preses konferencē sacīja apvienotā uzņēmuma lielākais akcionārs Andrejs Beshmeļņickis.
Jau ziņots, ka AS Rīgas piena kombināts (RPK) un AS Valmieras piens jaunais apvienotais uzņēmums turpmāk strādās ar nosaukumu Food Union.
Food Union uz RPK bāzes izveidojis trīs jaunas ražotnes. Saldējuma ražotne, kurā investēti 12 miljoni eiro (8,4 miljoni latu), savu darbu sākusi jau 15.aprīlī. Savukārt sviesta ražotnē un krēmsiera ražotnē investēti 18 miljoni eiro (12,6 miljoni latu), ražotnēm jau iegādātas iekārtas, notiek produkcijas eksperimentālā ražošana, bet jūlijā vai augustā tiks sākta produkcijas ražošana tirgum.
Beshmeļņickis norādīja, ka produkcija jaunajās ražotnēs tiks ražota gan vietējam tirgum, gan arī eksportam, galvenokārt uz Krieviju. Viņš piebilda, ka jaunā saldējuma ražotne ir modernākā ne tikai Baltijas reģionā, bet arī Krievijā un NVS valstīs.
Food Union uzņēmuma saldējuma segmenta vadītājs Dmitrijs Dokins preses konferencē informēja, ka tirgum vēl ir kur augt, jo pasaulē lielākais saldējuma patēriņš ir tieši ziemeļvalstīs.
«Piemēram, pirmajā vietā ir ASV, kura katrs iedzīvotājs gadā patērē 18 litrus saldējuma, bet tad seko Somija ar 15 litriem, Zviedrija un Norvēģija ar 11 litriem un Dānija ar deviņiem litriem uz vienu iedzīvotāju gadā. Latvijā saldējuma patēriņš ir 6,4 litri uz vienu iedzīvotāju gadā, bet Krievijā tikai 4,2 litri, un te mēs redzam perspektīvu,» norādīja Dokins.
Beshmeļņickis piebilda, ka līdz ar jaunās saldējuma ražotnes atvēršanu ir radītas 50 jaunas darbavietas. «Ja iepriekš RPK saldējuma ražošanā nodarbināja 55 cilvēkus, tad jaunajā ražotnē ir 105 darbinieki. Arī abas pārējās ražotnes rada jaunas darbavietas,» sacīja Beshmeļņickis.
Kā ziņots, Konkurences padome (KP) 9.maijā atļāvusi RPK un AS Valmieras piens apvienošanos, piemērojot vairākus nosacījumus, kas ļaus aizsargāt zemnieku, kā arī mazāko tirgotāju intereses. Noteikumi saistoši līdz 2015.gada 31.martam, savukārt apvienošanās jāpabeidz pusgada laikā.
Jau iepriekš Beshmeļņickis atzina, ka pēc apvienošanās izveidosies koncerns, kas kļūs par «čempionu ar lielu eksporta potenciālu».
«Plānojam izveidot lielāko uzņēmumu nozarē, kas kļūs par sava veida čempionu ar lielu eksporta potenciālu, un tas ir izdevīgi visiem. Īstenosim plašu un mērķtiecīgu investīciju programmu. Uzņēmumu vadībai jāizstrādā apvienošanās plāns, lai, gadam beidzoties, būtu viens uzņēmums, un attiecīgi jau tagad jādomā par izmaksu samazināšanu,» sacīja Beshmeļņickis.
Uz jautājumu, vai apvienošanās varētu ietekmēt piena produktu cenas, viņš atbildēja noliedzoši. «Apvienošanās piena cenas neietekmēs, jo piena tirgus ir starptautisks un atvērts. Būtiski ir tas, ka būsim stabils, prognozējams un ilgtermiņa sadarbības partneris zemniekiem, citiem piegādātājiem un tirdzniecības tīkliem,» sacīja uzņēmējs.
2011.gada pirmajā pusē RPK apgrozījums sasniedza 28,9 miljonus latu, kas ir par 16% vairāk nekā 2010.gada pirmajā pusē. Pieaugumu nodrošinājis eksports, kas veido 25,7% no kopējā apgrozījuma.
RPK apgrozījums 2010.gadā bija 53,536 miljoni latu, kas ir par 28,6% vairāk nekā 2009.gadā. Tikmēr uzņēmuma zaudējumi 2010.gadā bija 1,45 miljoni latu, tādēļ 2010.gada 31.martā tika pieņemts lēmums uzņēmuma turpmākai attīstībai piesaistīt privātu finanšu investoru - Krievijas uzņēmēju Beshmeļņicki, kurš darbojies piena nozares biznesā Krievijā, NVS valstīs un starptautiskajos tirgos.
RPK eksporta apjomi 2010.gadā bija 11,327 miljoni latu jeb 21,2% no kopējā apgrozījuma. Salīdzinājumā ar 2009.gadu eksports ir audzis par 77,6%. Galvenie eksporta partneri ir Krievija - 35%, Azerbaidžāna - 29%, Vācija - 18% un Nīderlande - 5%. Kopumā uzņēmums produkciju eksportē uz 18 valstīm.
Patlaban RPK iepērk vidēji 350 tonnas piena dienā no 300 piena piegādātājiem. Pagājušajā gadā tika iepirkti un pārstrādāti 132 000 tonnu piena.