Rīgas pašvaldības kapitālsabiedrība «Rīgas satiksme» ir dzīvotspējīga, taču uzņēmumā ir jāveic lieli sakārtošanas darbi, intervijā sacīja auditorkompānijas EY asociētā partnere, Juridiskās nodaļas vadītāja Latvijā Liene Cakare.
Viņa atzina, ka pēc pavasarī izstrādātā ziņojuma par uzņēmuma darbību, «Rīgas satiksme» pēkšņi nav kļuvusi par caurskatāmāko un atklātāko komersantu Latvijā, taču vismaz indikatīvi šķiet, ka uzņēmums virzās uz to, lai uzlabotu procesus.
«Sekojot līdzi vismaz publiskajai pieejamajai informācijai un iepirkumiem, indikatīvi šķiet, ka viņi virzās uz to, lai uzlabotu procesus. Vienlaikus jāpiebilst, ka tas nav ne pusgada, ne gada jautājums, lai visus mūsu ieteikumus par konstatēto realizētu, turklāt mēs nepārbaudījām visu, visu. Viņiem ir jāsakārto sava vadības struktūra - padome un valde. Vienmēr, esot tādā pagaidu stāvoklī, ir grūtāk pieņemt būtiskus iekšējos lēmumus,» sacīja Cakare.
Savukārt, komentējot lēmumu nepubliskot ziņojumu par «Rīgas satiksmes» darbību, viņa norādīja, ka bija divi nodevumi, tostarp viens bija attiecībā uz trīs iepirkumu vērtēšanu. Ņemot vērā to, ka tas potenciāli skāra kreditorus un tiesvedību, lai tas tālāk netraucētu pašam uzņēmumam vai nu veidot mierizlīgumus, vai pozīcijas veidošanu tiesā, tika nolemts to nepubliskot. «Ziņojums saturēja pietiekami daudz informācijas, kas publiskota kaitētu minētajām darbībām,» sacīja Cakare.
Viņa atzina, ka arī otra nodevuma par finanšu atbilstību publiskošanas efekts, visticamāk, būtu diezgan negatīvs. «Ziņojumā ir iekļauta sensitīva informācija, un, lai to saprastu, ir jāskatās viss ziņojums kopā un jāizvērtē situācija. Taču tālāk publiski droši vien tiktu apspriestas atsevišķas daļas, nedomājot par kopainu, tādējādi radot negatīvu efektu,» skaidroja EY asociētā partnere, atzīstot, ka arī «mēs ar atvērtām rokām neteicām, ka tas noteikti ir jāpublisko».
Vienlaikus viņa atgādināja par Rīgas domes lēmumu veikt līdzīgus auditus visās Rīgas pašvaldības kapitālsabiedrībās. «Vienīgi šķiet savādi, ka dome ir atstājusi uzdevumu katrai kapitālsabiedrībai pašai iegādāties, tā teikt, pāridarītāja pakalpojumus, kurš pateiks, ka uzņēmumā kaut kas nav labi un ir sakārtojams. Domāju, ka efekts būtu daudz labāks, ja pasūtītājs būtu pati Rīgas dome, jo šobrīd pastāv risks, ka kapitālsabiedrība, redzot pirmos identificētos riskus, var lauzt noslēgto līgumu un spert soļus, līdz atradīs kādu, kurš būs ar mieru pateikt, ka risku nav un darbība ir balta un caurskatāma,» sacīja Cakare.
Tāpat viņa norādīja, ka domes uzdevuma izpildei ir dots salīdzinoši īss termiņš - līdz nākamā gada janvārim no visām kapitālsabiedrībām tiek sagaidīts audita ziņojums. «Paredzu, ka būs kapitālsabiedrības, kas teiks, ka tām nav līdzekļu, jo tas nav paredzēts šā gada budžetā, tas ir dārgs un komplicēts pasākums utt.,» atzina EY asociētā partnere, piebilstot, ka tāpat ir jautājums, cik šīs kapitālsabiedrības būs atvērtas informācijas sniegšanā.
Jau vēstīts, ka auditorkompānija EY šogad pavasarī sagatavoja ziņojumu par situāciju «Rīgas satiksmē». Auditori norādījuši, ka pēdējo piecu gadu periodā bijušās uzņēmuma valdes vadībā «Rīgas satiksmei» nodarīti desmitiem miljonu eiro zaudējumi, kas radušies, pieņemot nesaimnieciskus lēmumus, noslēdzot neizdevīgus sadarbības līgumus un citos veidos.