Attiecības darbā savā ziņā var pielīdzināt attiecībām ģimenē, kur tās tiek pakāpeniski koptas un veidotas, stāsta WorkingDay Latvia mārketinga direktors Māris Silinieks.
Katra saskarsmes situācija pa kripatiņai uzkrāj pozitīvās un negatīvās emocijas, kuras piedalās katrā nākamajā saskarsmē. Gluži kā bankas kontā tiek uzkrāta vai tērēta nauda. Pavisam nebūtisks pašapziņu aizskarošs konflikts dažkārt var ieraut negatīvo emociju virpulī, no kura izkļūt ir salīdzinoši grūti. Tādā situācijā, lai arī ko cilvēks nedarītu, tiek meklētas kļūdas viņa uzvedībā vai pat apdraudējums – pat izteiktā komplimentā tiek meklēts zemteksts un sarkasms.
Lielos uzņēmumos, kur darba devējs ļoti labi apzinās motivēta darbinieka milzīgo potenciālu, darba vide tiek izkopta tiktāl, ka darbinieki var justies kā mājās. Pasaulē un nu jau arī Latvijā populārs kļūst darbs no mājām, ja darba saturs neparedz darbu komandā. Šādi var sasniegt lieliskus darba rezultātus un ietaupīt uz biroja izmaksām. Tas gan prasa rūpīgu iesaisti no darba devēja puses – lai darbs no mājām nekļūtu par vienkārši nenākšanu uz darbu, ir nepieciešama regulāra atskaitīšanās un uzraudzība, norāda eksperts.
«Darbinieku motivācijas rīkiem un darba videi ir svarīga loma labāko darbinieku piesaistei uzņēmumam – tāpēc tas ir arī konkurences rīks. Nevis atalgojuma līmenis (ja tas ir darbinieka komforta zonā), bet motivācija un darba vide. Reiz kāda liela uzņēmuma personāla vadītāja man atzinās – mēs varam atļauties maksāt mazākas algas nekā konkurenti, jo pie mums visi grib strādāt. Jāpiebilst, ka šī uzņēmuma darba sludinājumus nav nācies redzēt jau sen,» saka eksperts.
Protams, motivāciju darbam var prasīt no vadītāja, bet mikroklimatu lielā mērā veido arī paši darbinieki ar savu attieksmi pret kolēģiem un saskarsmi. Tieši attiecības ar kolēģiem dažkārt var būt izšķirošais iemesls darbavietas izvēlē. Sliktas attiecības kolektīvā uzkrāj negatīvās emocijas un veido nepatiku pret darbu. Iespējams, ka tas pat ir ļaunākais motivācijas un darba rezultātu ienaidnieks.
Galerijā augstāk iespējams apskatīt un izlasīt ieteikumus darbiniekiem, kuri var palīdzēt uzlabot mikroklimatu kolektīvā!
#1/7
Kad jūti, ka ir uzkrājusies iekšēja spriedze – nomaini apstākļus. Izej pastaigāties, sarīko kafijas pauzi, atceries situāciju no savas dzīves, kad tu juties laimīgs. Esi emocionāli inteliģents – apzinies savu emocionālo stāvokli un mācies to vadīt.
#2/7
Pirms dalies ar kolēģiem savās personīgajās rūpēs, pārdomā, vai tas neatstās uz viņiem nomācošu iespaidu. Vai ir vērts stāstīt par neveiksmi, kura mani piemeklējusi personīgajā dzīvē, ja klausītājs tev tik un tā nespēs palīdzēt? Amerikā skaitās sliktais tonis, ja uz jautājumu Kā tev iet? tu sāc izkratīt sirdi.
#3/7
Kritizē zem četrām acīm - slavē publiski. Izsakot publisku kritiku, tiek aizskarta cilvēka pašapziņa, un viņš ir spiests aizstāvēties, pat apzinoties, ka viņam nav taisnība. Turpretī publiskai uzslavai piemīt maģisks spēks - tā spēj mainīt cilvēku uzvedību un ienaidniekus padarīt par draugiem. Uzslavai ir jābūt ļoti objektīvai un patiesai, lai neizklausītos pēc glaimiem – katrā cilvēkā var atrast kaut ko uzslavas vērtu.
#4/7
Piedod citu kļūdas, kā tu piedod savējās. Ja kāds ir izteicis kļūdainu apgalvojumu un pats to ir apzinājies (kā arī bieži notiek), neturpini barot savu pārākuma sajūtu un norādīt uz to.
#5/7
Smaidi - sejas muskulatūra ir cieši saistīta ar jūtu pasauli. Pat piespiedu smaids, pavisam viegls un neuzkrītošs, palīdzēs visu dienu būt labā noskaņojumā. Nemeklē iemeslu, lai kādam uzsmaidītu.
#6/7
Ja pēc tavām domām kāds ir rīkojies nepareizi, centies atlikt kritisko sarunu uz nākamo dienu. Uz karstām pēdām izteikts pārmetums var būt nepārdomāts un emocionāls, ko vēlāk var nākties nožēlot. Kamēr cilvēks dusmojas, viņa saprāts blakus telpā dzer kafiju un gaida, kad pāries.