Daudziem Latvijas uzņēmumiem trūkst pietiekami detalizētu datu par savu darbību un informācijas sistēmu, ar kurām operatīvi un precīzi aprēķināt sakaru operatora avārijas radītos zaudējumus, atzina aptaujātie informācijas tehnoloģiju (IT) nozares eksperti, komentējot pagājušajā nedēļā piedzīvotās "Tele2 un Baltkom avārijas.
Zviedru uzņēmumu vadības sistēmu HansaWorld risinājumu izplatītāja Hansaworld Latvia īpašnieks un vadītājs Edmunds Sprūdžs teica, ka daudzi uzņēmumi, kuri sūdzējušies, ka tiem Tele2 avārija nodarījusi kaitējumu, to diez vai varētu precīzi pierādīt ar datiem par savu darbību.
«Skaidrs, ka apgrozījuma kritumu varētu konstatēt. Taču maziem un vidējiem uzņēmumiem bieži saprotamu iemeslu dēļ nav precīzi nodefinēti, aprēķināti un ātri pieejami dati par savu ieņēmumu izcelsmi, piemēram, no telefoniskiem pasūtījumiem, interneta utml.,» skaidroja eksperts.
Viņš piebilda, ka katram uzņēmējam jāapsver informācijas sistēmu uzlabošanas izmaksas pret risku, ka tās būs vajadzīgas ārkārtas notikumu seku aprēķināšanai.
Sprūdžs jau agrāk teicis, ka aptuveni 60% Latvijas uzņēmumu nelieto un bieži pat nezina par informācijas sistēmām, kas varētu būtiski uzlabot viņu uzņēmumu konkurētspēju un darba ražīgumu.
Arī IBM Latvija programmatūras grupas (Software Group) pārstāvis Ēriks Miķelsons teica, ka uzņēmumiem bieži nav sakārtoti dati tā, ka tie varētu īsā laikā izanalizēt tāda notikumu kā Tele2 vai Baltkom pakalpojumu pārtraukuma ietekmi uz saviem biznesa procesiem un tādējādi spētu sagatavot labi pamatotu pretenziju operatoram.
Miķelsons arī norādīja, ka visi elektroniskie pakalpojumu sniedzēji biznesa klientu līgumos nelabprāt atrunā tādas lietas kā neiegūtu peļņu sakaru pārtraukuma gadījumā, lai izvairītos no gariem un sarežģītiem strīdiem. Tomēr Miķelsons teica, ka datu sakārtošana un biznesa procesu definēšana uzlabo jebkura uzņēmuma konkurētspēju, arī ja atskaites un analīzes rīkus ļoti reti pielieto, lai precizētu kāda ārkārtas notikuma sekas.
«Tā sauktā biznesa inteliģence (no angliskā business intelligence) palīdz saprast uzņēmuma esošos procesus un datu krājumus, bet analītikas risinājumu palīdz prognozēt un modelēt nākotnes scenārijus, arī tādas lietas kā sakaru pārtraukumu,» skaidroja Miķelsons. Šādi risinājumi esot gan IBM, gan citiem uzņēmumiem.
Latvijas biznesa vadības programmatūras izstrādātāja FMS vadītājs Jānis Bergs arī teica, ka ar sakārtotu biznesa procesu un datu ainu ir vienkāršāk spriest, vai ārkārtēji notikumi ir nodarījuši būtisku kaitējumu uzņēmuma darbībai.
«Ar mūsu biznesa vadības risinājumu Horizon vai līdzīgu rīku var saprast sekas biznesam ātrāk, nekā ja tās rēķina ar roku vai ar izklājlapu Excel,» akcentēja uzņēmējs.
Kā ziņots, 14,jūlijā notika Tele2 pakalpojumu avārija, kas uz laiku skāra vairāk nekā divus miljonus klientus Latvijā, Lietuvā un Igaunijā. Savukārt 17.jūlijā notika ugunsgrēks Baltkom tehniskā centrā Rīgā, Kurzemes prospektā, kā rezultātā uz laiku pārtrūka pakalpojumu sniegšana šī uzņēmuma klientiem.