Apvienošanās un pārņemšanas (M&A) darījumu tirgū situācija ne globāli, ne Baltijā neizskatās iepriecinoši, uzskata SORAINEN Latvijas biroja vadošā partnere Eva Berlaus.
Saskaņā ar Mergermarket datiem, šā gada 1.ceturksnī pabeigto M&A darījumu kopējā vērtība ir bijusi par 10,3% mazāka nekā pērnā gada attiecīgajā periodā. Eiropa salīdzinājumā ar Ameriku un citiem reģioniem piedzīvojusi lielāku M&A aktivitātes samazināšanos – par aptuveni 28% salīdzinājumā ar pagājušā gada 1.ceturksni.
Līdzvertīga situācija vērojama arī Austrumeiropā (168 paziņoti darījumi pērn 1.ceturksnī pret 113 paziņotiem darījumiem šā gada 1.ceturksnī). Baltijā - 21 darījums pagājušā gada 1.ceturksnī un tikai seši paziņoti darījumi šā gada 1.ceturksnī. No tiem – 2 Latvijas darījumi (UAB Malinvest/AS Rīgas Dzirnavnieks apvienošanās un Bislana Abdulmuslimova veiktā AB Holding kontrolpaketes iegāde) salīdzinājumā ar 7 paziņotiem darījumiem šajā pašā periodā pirms gada.
Tādēļ, pēc E.Berlaus teiktā, ir pāragri pārskatīt kopumā pozītīvās M&A prognozes šim gadam. Pirmkārt, statistika parāda tikai pabeigtus darījumus - ņemot vērā M&A darījumu specifiku, tas nozīmē, ka lielākā daļa šo darījumu ir bijuši iesākti 2012.gadā un šī gada darījumi statistikā tiks atspoguļoti vēlāk. Un gan Latvijā, gan citās Baltijas valstīs M&A jomā strādājošie speciālisti atzīst, ka tieši iesākto darījumu skaits šī gada sākumā ir bijis ievērojami lielāks nekā iepriekšējā gada pirmajā ceturksnī. Šo noskaņojumu atbalsta arī IKP pieauguma prognoze gan Baltijai kopumā, gan Latvijai atsevišķi, kas, lai arī nedaudz samazināta salīdzinājumā ar pērnā gada beigās izteiktajām prognozēm, bet joprojām ir pozitīva (Latvijai 4% pieaugums).
Tāpat jāatceras, ka Mergermarket apkopo datus tikai par lieliem darījumiem, tātad ne tuvu neatspoguļo visus M&A darījumus. Tā, piemēram, Latvijas konkurences padomei šī gada 1.ceturksnī ir paziņoti četri jauni darījumi (kas, ņemot vērā vidējo paziņoto darījumu skaitu pedējos 3-4 gadus, ir ļoti labs rādītājs); tāpat pabeigti vairāki mazāki vietēji darījumi, piemēram, janvārī izziņotā tūrisma aģentūras Kolumbs veiktā ceļojumu biroja Averoja iegāde, uzsver E. Berlaus.