«Valstī, kur 20 gadus nav bijis industriālās rūpniecības un modernas ekonomiskās attīstības stratēģijas, tādu pāris mēnešos izstrādāt nevar. Tā šo 20 gadu laikā, atvainojiet, bija «nolaista podā»,» intervijā laikrakstam Latvijas Avīze sacījis ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts. Laikraksts norādījis, ka ministrs pirms gada kā savu pienesumu ekonomiskajai ideoloģijai pieteicis industrializāciju.
«Pamatnostādņu vēl nav, kur nu vēl pašas industrializācijas...,» norādījusi Latvijas Avīze.
«Mēs esam centušies izveidot kvalitatīvu dokumentu, kas kalpotu kā vadlīnijas Latvijas ekonomikas attīstībai turpmākos gadus. Industrializācijas politikas pamatnostādnes – galvenais nozares dokuments – būtībā šodien ir gatavs, vēl tikai saskaņojam ar speciālistiem. Februārī to publiskosim apspriešanai,» solījis ministrs.
«Rūpniecības politikas 20 gadus nav bijis. Ja jūs man parādīsiet dokumentu, kur būtu norādīts, kādā veidā reģionu lielākajās pilsētās uz vēsturiskās industriālā mantojuma bāzes radīt modernu rūpniecību, tad es atvainošos. Man nav zināms neviens dokuments, kurš paredzētu radīt industriālo zonu tīklu, kas būtu darba vietu radīšanas centri, cilvēkiem kas dzīvo 30 līdz 50 kilometru apkārtnē,» skaidrojis D. Pavļuts.
Jautāts, vai tad šādi nestrādā biznesa parki, industriālās zonas Jelgavā, Ventspilī un citviet, ministrs atbildējis: «Tie ir privāti projekti.»
«Vai zināt, kāpēc tik lēni industrializācija līdz šim notikusi? Tāpēc, ka valsts un pašvaldības no savas puses nav koordinēti nodrošinājušas nepieciešamo.
Ir atsevišķas pašvaldības, kuras saprot nepieciešamību ieguldīt ražošanas infrastruktūrā. Taču tam ir jākļūst par sistēmu. Lai industriālās zonas varētu veidoties un koncentrēti ražotu vienuviet, ir jāsatiekas pašvaldības plāniem, valsts resursiem un privāto investoru interesēm.
Lielāko industriālo investīciju valstī veica Cemex, bet līdz šai dienai valsts un pašvaldība nav varējusi izstrīdēties, kurš labos publisko ceļu, pa kuru rūpnīcai pieved izejvielas. Šis gadījums raksturo sistēmu. Es gribētu to labot,» norādījis ekonomikas ministrs.
Vaicāts, kad varam sagaidīt industrializācijas izpausmes, viņš Latvijas Avīzei atbildējis: «Iespējams, ka jāpaiet ilgākam laikam, lai Latvijas pilsētās izveidotos industriālās zonas un tajās sāktu strādāt jaunas rūpnīcas. Būtiskākais, kas gada laikā ir noticis un ko nevar pamanīt pa autobusa logu – apstiprinātajā Nacionālajā attīstības plānā (NAP) ekonomiskā sadaļa vistiešāk atspoguļo nacionālās industrializācijas politikas (NIP) domāšanas veidu.
Nākamos septiņus gadus ekonomikas politikas resursu ieguldīšanu, ko paredz NAP, esam saplānojuši industrializācijas politikas zīmē.»