Liepājas SEZ kapitālsabiedrība «Ekers Stividors LP», investējot aptuveni miljonu eiro, iegādājusies aspirācijas sistēmu jeb slēgtu konveijeru ar putekļu nosūkšanas iekārtu kravu iekraušanai. Vēl uzņēmums iegādājies otru automašīnu - putekļsūcēju un papildu laistīšanas iekārtu.
Ar jauno iekraušanas konveijeru putekļi tiek savākti un nenonāk apkārtējā vidē ārpus termināla. Kuģī stundas laikā ar to var iekraut 450 tonnas kravu. LSEZ SIA «Ekers Stividors LP» tehniskais direktors Oļegs Vonogs norāda, ka slēgtā līnija ir aprīkota ar aspirācijas sistēmu. Katrs filtrs nodrošina līdz 3000 m3/stundā gaisa plūsmas attīrīšanu. Filtri pašattīrās, kas nozīmē, ka tie sakrāj iekšā putekļus un kādā brīdī, vadot iekšā spiedienu, tie attīrās - putekļi nokrīt uz konveijera un iet tālāk uz kuģi. Tādējādi putekļi nenonāk gaisā.
«Strādājam, lai nodrošinātu putekļu savākšanu. Ieguldījumi modernā pārkraušanas konveijerā, laistīšanas iekārtās un putekļu savākšanas iekārtās dod rezultātu. Mums ir svarīgi parādīt kā strādājam, lai viedoklis netiek balstīts uz sākotnējo darbību, kad paši bijām jauni un nepieredzējuši antracīta kravas apstrādē,» saka LSEZ SIA «Ekers Stividors LP» projektu koordinators Guntis Čukurs.
Lielākā kravu grupa Liepājas ostā ir beramkravas: lauksaimniecības produkcija, celtniecības materiāli un pēdējos gados - arī bagātinātās antracīta ogles, kuras izmanto metalurģijā. Ikvienas kravu grupas apstrādei ir nepieciešama atļauja no Vides valsts dienesta, kas stingri nosaka atļautā piesārņojuma daudzumu un izplatību, kas jāievēro ikvienam Liepājas ostā strādājošajam uzņēmumam. LSEZ SIA «Ekers Stividors LP» pārkrauj visdažādākā veida kravas, tajā skaitā antracītu.
Bez slēgtās iekraušanas līnijas LSEZ SIA «Ekers Stividors LP» iegādājies vēl vairākas iekārtas piesārņojuma mazināšanai, piemēram, jau otro automašīnu – putekļusūcēju, sniega pūtēju un kravas laukuma laistīšanas iekārtas, kopumā investējot aptuveni 70 tūkstošus eiro. LSEZ SIA «Ekers Stividors LP» uzstādījusi arī savu meteo staciju, kurā online režīmā redzami faktiskie laika apstākļi. Visi darbi tiek plānoti un notiek pēc stingra darba grafika, atbilstoši laika apstākļiem – gan iekraušanas darbi, gan uzkopšanas darbi.
Pieaugot kravu apjomam Liepājas ostā, LSEZ pārvalde strādā, lai samazinātu ostas darbības ietekmi uz apkārtējo vidi, jo nav noslēpums, ka, kraujot, piemēram, beramkravas, rodas putekļi, bet kraujot konteineru tipa kravas - dzirdami trokšņi un tml. Jau septembra beigās ostas teritorijā un tās tuvumā plānots izvietot vairākas mēriekārtas, ar kuru palīdzību regulāri tiks sekots līdzi, vai ostas uzņēmumu darbības sekas, piemēram, putekļi, nepārsniedz MK noteiktās normas.
Arī jaunajā multifunkcionālajā terminālā «Karosta LP», kas atrodas Karostas kanāla ziemeļu pusē, ostas 9. piestātnē, antracīta ogles būs viens no kravu veidiem, un arī tur uzstādīs nepieciešamās iekārtas, lai varētu samazināt putēšanas risku līdz minimumam.