Eiropas Savienības (ES) finanšu perioda no 2021. līdz 2027. gadam trešajā uzsaukumā Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra (CINEA) apstiprinājusi finansējuma 346,1 miljona eiro apmērā piešķīrumu Rail Baltica projekta īstenošanai.
Tas ir nozīmīgs ES atbalsts, lai turpinātu Rail Baltica projekta ieviešanas darbus Latvijā un sekmētu pamattrases būvniecību. Arī šajā uzsaukumā Rail Baltica ir viens no atbalstītākajiem Eiropas stratēģiski nozīmīgajiem projektiem.
“Līdz šim finansiāli lielākajā uzsaukumā, ES dalībvalstu pieteikto projektu kopsumma vairākas reizes pārsniedza pieejamo finansējumu, un tika noraidīti daudzi augstas kvalitātes un gatavības projekti. Rezultāti dod ļoti skaidru vēstījumu un mandātu – Rail Baltica projektam ir ne tikai jāturpinās, bet jākāpina ieviešanas tempi. Latvijai piešķirtais finansējums nodrošinās būtiskus darbus Dienvidu posmā virzienā uz Lietuvas robežu. Vienlaikus, lēmums parāda, ka līdzšinējā projektu finansēšanas sistēma un finansējuma apjomi nav optimāli, kā rezultātā daudzi Eiropai un dalībvalstīm būtiski projekti netiek ieviesti vispār vai netiek ieviesti ar pilnu jaudu. Tādēļ Latvijas amatpersonām visos līmeņos – no Ministru prezidentes un ministriem, līdz mūsu Eiropas Parlamenta deputātiem un eirokomisāram – jāstrādā cieši ar mūsu Baltijas kolēģiem, lai gaidāmajās ES daudzgadu budžeta sarunās kopīgi cīnītos par lielāku finansējumu Eiropas stratēģiskajai pārrobežu savienojamības infrastruktūrai, tostarp Rail Baltica projektam,” komentē satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
Rail Baltica projektam Latvijā ir piešķirti 346,1 miljons eiro, un finansējums ir paredzēts prioritāro aktivitāšu realizācijai Latvijā.
No kopējā piešķīruma projekta īstenošanai Latvijā 252 miljoni eiro piešķirti dienvidu posma (Misa – Lietuvas robeža) pamattrases būvniecībai un 38 miljoni eiro Skultes būvobjektam, kas kalpos kā būvniecības loģistikas bāze Latvijas pamattrases ziemeļu posmam Igaunijas virzienā. Līdzfinansējums paredzēts arī dabasgāzes cauruļvada pārvietošanai posmā Vangaži – Misa un Iecavas augstsprieguma pieslēguma vietas izbūvei. Tāpat papildu finansējums piešķirts daļai no būvdarbu uzraudzības pakalpojumiem un būvniecības novērtējumiem.
No kopumā iesniegtajiem 408 transporta infrastruktūras projektiem, Eiropas Komisija ir izvēlējusies 134, kas saņems Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu aptuveni 7 miljardu eiro apmērā no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI). No minētās summas Rail Baltica īstenošanai Baltijas valstīs piešķirti 1,2 miljardi eiro.
Kopumā Rail Baltica projekta Latvijā īstenošanai piešķirtais EISI un nacionālais līdzfinansējums veido vairāk nekā 1,4 miljardus eiro.