Krēslam jābūt kam vairāk par vienkārši funkcionālu mēbeli – savulaik sacīja izcilais franču dizaina novators Pjērs Polēns (Pierre Paulin).
XX gs. 60.–70. gados viņa radīto sēdmēbeļu neparastās un skulpturālās formas burtiski uzspridzināja industriju, dāvājot iespēju pēc pārmaiņām izslāpušajai sabiedrībai ar pilnu krūti ieelpot dizaina inovāciju garu. Viņš viens no pirmajiem prata meistarīgi pielietot jauno, modē nākušo plastmasas materiālu potenciālu, ko apliecina ultramodernais krēsls F302 (1967), kas šodien bagātina Ņujorkas MoMA un Parīzes Musée des Arts Décoratifs pastāvīgās kolekcijas. Šo lielo franču talantu par savējo dēvē arī Nīderlande, jo tieši viņš, daudzus gadus sadarbojoties ar kompāniju Artifort, radījis slavenākās nīderlandiešu dizaina ikonas kā Orange Slice (tulk. Apelsīna šķēle), Tongue (tulk. Mēle), Ribbon (tulk. Lente) krēslus u.c., kas iekļauti daudzu laikmetīgo dizaina muzeju krājumos un pieprasīti privāto kolekcionāru aprindās.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Talants kā ģimenes mantojums
Pjēra Polēna (1927.– 2009.) dzimtā pilsēta ir Parīze. Viņa tēvs, pēc profesijas zobārsts, bija francūzis, savukārt māte nākusi no vācu/šveiciešu dzimtas. Bērnību Polēns aizvadīja Ziemeļfrancijas strādnieku pilsētā Lānā (Laon), kas perspektīvā piedāvāja divas iespējas – dienestu militārajā garnizonā vai darbu dzelzceļa rūpnīcās. Bēgot no skarbās realitātes, par mazā Pjēra iedvesmas un apbrīnas objektu kļuva viņa tēvocis Žoržs Polēns (Georges Paulin) – allaž elegants un inteliģents autodidakts, kurš, pametis zobu tehniķa profesiju, bija pievērsies savai kaislībai – automašīnu dizainam un strādāja tādiem zīmoliem kā Peugeot, Bentley un Rolls Royce, bet 1931. gadā patentēja pirmo cieto mehāniski paceļamo auto jumtu. Otrs Polēna skolotājs ģimenes ietvaros bija Rodēna audzēknis, tēlnieks Fredijs Balthazars Štolls (Freddy Balthazar Stoll), kurš atklāja viņam mākslas un iztēles juteklisko pasauli un kura ietekmē topošais dizainers sapņoja par skulptora karjeru, no kā labās rokas ievainojuma dēļ nācās atteikties.
Apguvis gan keramiķa, gan akmeņkaļa iemaņas, pēc otrā pasaules kara Polēns atgriezās dzimtajā Parīzē un iestājās Ecole Camondo interjera un produktu dizaina skolā, kas pazīstama kā daudzu slavenu dizaineru kalve. Lai gan viņš neatzina klasisko mācību sistēmu un kritizēja skolotāju vidē pastāvošo ideju trūkumu, viņa intuitīvā izjūta un unikālā dabas dāvana – teju pārdabiskā spēja vizualizēt priekšmetus trīs dimensijās – tika novērtēta, atverot sadarbībai tā laika progresīvāko meistardarbnīcu durvis. Šai periodā Polēns dziļi iemīlēja skandināvu dizaina estētiku, bet vēlāk, pievienojies elitārā Parīzes universālveikala Galeries Lafayette interjera dekorāciju nodaļas komandai un padomdevēja statusā atklājot toreizējo universālveikala direktoru, iepazina tādu pasaules dizaina pirmo vijoļu kā Īmsu, Bertoijas, Nelsona, Albini u.c. daiļradi.
Visu rakstu Sēdmēbeļu skulptors Pjērs Polēns lasiet piektdienas, 18.janvāra laikrakstā Dienas Bizness! Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!
#1/25
Viena no Polēna dizaina ikonām - Ņujorkas Metropolitēna muzeja 20.gs kolekcijā iekļautais, komfortablais un jutekliskais Mushroom (1960) klubkrēsls lillā auduma apdarē, raž. Artifort
#2/25
Pjērs Polēns (Pierre Paulin) - izcilais franču dizaina novators, kura sēdmēbeļu skulpturālās formas 20.gs 60. – 70.gados pārsteidza mēbeļu industriju
#3/25
Polēna 1959.g. dizainētais komfortablais ovālās formas atpūtas krēsls Globe spilgti oranžos toņos uz stabilas, apaļas hromēta metāla kājas, papildināts ar polsterētu soliņu kāju atbalstīšanai, raž. Artifort
#4/25
Vēsturisks reklāmas foto ar Polēna 1959.g. dizainēto ovālas formas krēslu Globe, kas papildināts ar soliņu kāju novietošanai un apaļu galdiņu no šīs pašas kolekcijas, raž. Artifort
#5/25
Izteiksmīgais polsterētais atpūtas krēsls Oyster (1960) sarkana auduma apdarē viegla metāla rāmja konstrukcijā, ko maestro veidojis tipiskā 60.gadu stilistikā, raž. Artifort
#6/25
Viens no agrīnajiem Polēna šedevriem – noapaļoti elegantais krēsls Little Globe (1960) uz stabilas hromēta metāla kājas, kas izceļas ar savām perfektajām proporcijām, raž. Artifort
#7/25
Meistara slavenais dizaina klasikas paraugs Butterfly (1963) ādas apdarē, kura rāmja konstrukciju veido viegls, ģeometriski precīzs metāla rāmis, raž. Artifort
#8/25
Polēna dizaina meistardarbs – pretimnākošais un komfortablais, puspavērtu tulpes ziedlapu formā veidotais Tulip (1965) uz stabilas hromēta metāla kājas, raž. Artifort
#9/25
Polēna dizaina bestsellers - atzveltnes krēsls Little Tulip (1965), ko meistars dizainējis, iedvesmojoties no tulpes zieda; krēsla konstrukcijā sēdvirsmas un atzveltnes savienošanai tiek izmantota stingra hromēta metāla sloksne, raž. Artifort
#10/25
Vēsturisks reklāmas foto ar Polēna dizaina bestselleriem - atzveltnes krēsliem Little Tulip (1965), ko meistars dizainējis, iedvesmojoties no tulpes ziediem, raž. Artifort
#11/25
Vēsturisks reklāmas foto ar Polēna dizaina ikonu - vizuāli izteiksmīgo un inovatīvo Ribbon atzveltnes krēslu (1966), kas rotā Ņujorkas Metropolitēna muzeja 20.gs kolekciju un ieguvis virkni dizaina balvu, raž. Artifort
#12/25
Polēna dizaina ikona - vizuāli avangardiskais un inovatīvais Ribbon atzveltnes krēsls (1966), kas vairāk līdzinās mākslas darbam, nevis sēdmēbelei, un rotā Ņujorkas Metropolitēna muzeja 20.gs kolekciju, raž. Artifort
#13/25
Lielmeistara šedevrs – ekspresīvais, plūstošās līnijās veidotais Tongue (1967) atpūtas krēsls koša auduma apdarē, kas iekļauts Ņujorkas MoMA un Austrijas lietišķās mākslas muzeja Vīnē pastāvīgajās kolekcijās, raž. Artifort
#14/25
Polēna inženierijas paraugdarbs - dinamiskie atzveltnes krēsli F574 (1967) kontrastējošu audumu apdarē, kuru izveidē meistars pirmoreiz pielietoja alumīnija profila konstrukciju, raž. Artifort
#15/25
Viens no agrīnajiem Polēna dizaina paraugiem Moulin - vienkāršs un klasisks krēsls plāna spilgtas krāsas metāla rāmja konstrukcijā, kas sākotnēji bija izstrādāts uzņēmuma Thonet France kolekcijai, raž. Artifort
#16/25
Polēna dizaina ikona – košais, komfortablais un aicinošais klubkrēsls Pumpkin (1971/2008), kas pirmatnēji radīts prezidenta Žorža Pompidū ģimenes privātajiem apartamentiem Elizejas pilī, raž. Ligne Roset
#17/25
Maestro dizaina klasika - atzveltnes krēsls Andy (1962) melnā ādas apdarē, ko meistars radīja kā savu interpretāciju Florences Knollas savulaik izstrādātajam atzveltnes krēslam, raž. Ligne Roset
#18/25
Polēna unikālajā rokrakstā veidotā dizaina pērle - plastiskā, ar savu komfortu izdaudzinātā un daudz kopētā sofa Bonnie (1975) spilgtā auduma apdarē, raž. Ligne Roset
#19/25
Polēna agrīnās daiļrades šedevrs, ko meistars dizainējis, iedvesmojoties no modernistu stilistikas, CM131 (1953), veidots no tumši brūna, glancēta liektā presētā bērza saplākšņa plānā metāla rāmī, raž. Ligne Roset
#20/25
Polēna slavenais dizaina un inženierijas paraugs – vizuāli izteiksmīgais dižskābarža koka krēsls Curule, kas izstrādāts 80.gadu sākumā, bija izstādīts Musée des Arts Décoratifs un tiek ražots ar meistara parakstu, raž. Ligne Roset
#21/25
Maestro dizaina pērle – šūpuļkrēsls Derive 2 (1985) brūnas zamšādas apdarē un melna metāla rāmja konstrukcijā, ko meistars sākotnēji izstrādāja pēc Pompidū kundzes Klaudijas privātā pasūtījuma, raž. Ligne Roset
#22/25
Viena no Polēna dizaina ikonām - galdiņš Elysee (1971/2011) spilgti dzeltenā krāsu gammā, kas sākotnēji radīts Elizejas pils ēdamistabai un šodien tiek ražots ar dizainera monogrammu, raž. Ligne Roset
#23/25
Dizaina ikona un tipisks Polēna DNS produkts – vizuāli vieglā, grafiski tīrā un kompaktā sofa Elysee gaiša auduma apdarē, kuras ražošanu kompānija atjaunoja pēc meistara arhīva zīmējumiem, raž. Ligne Roset
#24/25
Polēna slavenais minimālisma stilā ieturētais grāmatplaukts La Bibliotheque Fil (1972), kas sastāv no moduļiem un kura konstrukciju veido plāni metāla stieņi savienojumā ar bērza saplākšņa plauktiem, raž. Ligne Roset