2000 hektāru limits lauksaimniecības zemes iegādē vērtējams kā pirmais mēģinājums spekulatīvos darījumus ar Latvijas lauksaimniecības zemi kaut kā iegrožot, tomēr haoss ap šo jautājumu tikai turpina pieaugt
Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija atbalstījusi grozījumus, kas paredz, ka viena fiziska vai juridiska persona varēs iegādāties līdz 2000 hektāriem lauksaimniecībā izmantojamās zemes. Tiek sacīts, ka, ieviešot šādus ierobežojumus, varēs cīnīties ar spekulatīviem darījumiem. Tomēr var sanākt tā, ka ar uzlikto limitu tiek iegrožoti ne tikai zemes pārdošanas darījumi ārzemniekiem, kas ir saceltās jezgas pamatā. Palielināt savu lauksaimniecības īpašumu var būt liegts arī vietējiem zemniekiem, tādējādi apdraudot gan viņu attīstību, gan konkurētspēju un pat pastāvēšanu. Latvijas Zemnieku federācija piedāvājusi pat vēl stingrākus zemes iegādes limitus – maksimums 500 hektāru vienai personai, jo pretējā gadījumā tiekot lobētas oligarhu intereses pēc dažu Amerikas lielsaimniecību modeļa. Ja tādējādi arī vietējiem lauksaimniekiem, kuriem jau pieder 500 hektāru, tiek liegts savu saimniecību jebkādi paplašināt, tad tiešām jājautā, kā interesēs šis lāča pakalpojums ir plānots?
Jāsaka gan, ka paralēli ir arī citi ierosinājumi. Deputāts Jānis Ozoliņš (Reformu partija) uzskata, ka no spekulāciju novēršanas viedokļa būtiskāk ir ierobežot veikto darījumu biežumu, nevis viena darījuma apmēru. Ārvalstu investoru pārstāvji savukārt pauž uzskatu, ka jebkādi ierobežojumi ir pretrunā ar ES normām par brīvu kapitāla kustību, kuru pārkāpšana Latvijai draud ar kārtējo nepatīkamo procedūru Briselē. Nacionālās apvienības pārstāvis Jānis Dombrava tikmēr aicina šos ierobežojumus izmantot savās interesēs – sak’, jā, mums būs zemes iegādes ierobežojumi un tik ilgi, kamēr Latvijai nedabūs vienlīdzīgus tiešmaksājumus ar citām ES valstīm. Te gan viņš iesākumā varētu vērsties pie savas politiskās apvienības biedra Roberta Zīles, kas, Briselē sēdēdams, tieši vai netieši atbalstīja pašreizējo tiešmaksājumu kārtību. Līdz ar to visi paziņojumi un kaismīgās runas saistībā ar zemes iegādes darījumiem pirmām kārtām jāvērtē zem stingras priekšvēlēšanu kampaņas lupas, rūpīgi atsijājot graudus no pelavām. Un pelavu ir tiešām daudz, ko varējām jau manīt diskusijās par ārzemnieku tiesību ierobežošanu lauksaimniecības zemes iegādē no šā gada 1. maija. Jautājums – kur visi lielie oratori un šķietamie darījumu ierobežotāji bija, kad šī problēma realitātē bija jārisina? Vairums pašreizējo runātāju par zemes iegādes darījumu ierobežošanu jau sen atrodas atbildīgās pozīcijās, kas liek domāt, ka tagad visa runāšana notiek tikai vēlēšanu tuvuma dēļ cerībā uz ērtiem krēsliem Eiroparlamentā vai Saeimā saceļot lielāku troksni nekā vispār ir atlikusī zeme.
No vienas puses, nenoliedzams ir fakts, ka darījumi ar zemes pirkšanu un pārdošanu notiek un notiks nemitīgi – tas ir visā pasaulē mūžīgs process. Cilvēki kļūst veci vai aizbrauc, sadala zemi bērniem, tirgū parādās jauni zemesgabali. Protams, mēs teorētiski varam aizliegt jebkādus darījumus ar zemi un arī paši nedarīt neko – tāds ir vieglākais ceļš. No otras puses, mēs gribam būt atklātā pasaulē, kur varam visu – braukt jebkur un pirkt visu ko, tikai pie mums lai nevarētu neko. Nenoliedzams arī fakts, ka neviens investors jau zemi līdzi nepaņems. Turklāt jāņem vērā arī fakts, ka pamatā tiek tirgoti tādi zemes gabali, kam jāpieliek daudz vairāk prāta un naudas, lai dabūtu reālo atdevi, jo laba zeme arī pašlaik bez īpašnieka nestāv. Taču robeža ir šaura. Nav noslēpums, ka ārzemniekiem kapitāla pieejamība zemes iegādei nereti ir daudz lielāka nekā vietējiem iedzīvotājiem, kam būtu jādod saprātīgas un konstruktīvas iespējas uzaudzēt savus muskuļus. Tomēr tas jādara ar adekvātiem un pārdomātiem paņēmieniem, lai vannas ūdeni neizlietu kopā ar visu bērnu.