http://www.db.lv/uploads/ck/images/Clipboard02(384).jpg
No vilka bēgot, var ieskriet lāča ķetnās! Tā vēsta sena latviešu paruna, un tā vien izskatās, ka daļa pašreizējā Saeimas sasaukuma deputātu šo patiesību vai nu nekad nav zinājuši, vai arī pamanījušies piemirst.
Proti, Vienotības un Nacionālās apvienības deputāti ir radījuši priekšlikumu topošajam jaunajam Priekšvēlēšanu aģitācijas likumprojektam, kas paredz priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu un reklāmu izvietošanu par maksu aizliegšanu.
Var jau, protams, saprast, ka šādas reklāmas, it īpaši īsi pirms kārtējām vēlēšanām, ir stipri vien kaitinošas. Turklāt daļa ekspertu uzskata, ka vienam otram politiskajam spēkam tieši ar masīvām reklāmas kampaņām savulaik ir izdevies iekļūt Saeimā vai Rīgas domē. Tādējādi, iespējams, varētu uzskatīt, ka, aizliedzot maksas aģitāciju, cīņa par vēlētāju balsīm nebūtu komercializēta. Tomēr, pirms sākt ticēt nupat minētajam apgalvojumam, būtu tomēr jāņem vērā mūsu valstī pastāvošās tradīcijas šajā jomā. Redz, apmaksāti reklāmas laukumi vai reklāmas pauzes televīzijā iedzīvotājiem dod ļoti noteiktu izvēles brīvību. Ja nav vēlmes skatīties reklāmas televīzijas ekrānā, tajā laikā var aizdoties uz virtuvi pagatavot tēju vai aizstaigāt līdz labierīcībām, jo tiek skaidri pateikts - tagad būs reklāma! Līdzīga situācija ir ar drukāto presi, kur reklāmas laukumi ir viegli atpazīstami. Un tagad uz brīdi iedomāsimies, ka maksas reklāma tiešām tiks aizliegta… Vai tāpēc laikraksti, žurnāli, televīzijas raidījumi un dažādi pasākumi būs bez politiskās reklāmas? Pilnīgas muļķības!
Reklāmas būs, tikai tām būs stipri vien mainīti nosaukumi. Izrādīsies, ka tieši deputāta amata kandidāti vislabāk gatavo ēst, ir vislielākie mājas remonta speciālisti, vienkārši lieliski dejotāji un piemērotākie valsts himnas dziedātāji pirms sporta spēlēm. Citiem vārdiem sakot, tāpat būs reklamēšanās un tāpat kāds par to saņems naudu, tikai norēķini notiks «zem letes». Tādā gadījumā, piemēram, ieslēdzot televizoru, nebūs nekādas skaidrības, vai konkrētais personāžs tiek rādīts tāpēc, ka viņš tiešām dzīvē paveicis kaut ko vērtīgu, vai arī tādēļ, ka viņa vārds atrodas kādā no sarakstiem. Tāpat ir skaidrs, ka attiecīgās normas pieņemšanas gadījumā politiķi vēl vairāk centīsies izmantot savu ietekmi administratīvo resursu izmantošanā, kā arī meklēs citus veidus, kā sevi izcelt.
Savukārt viena otra ar korupcijas novēršanu saistīta iestāde varēs pētīt preses materiālus un domāt - attiecīgais publicētais materiāls tiešām ir aktualitāte vai tomēr slēptā reklāma. Ņemot vērā, ka DB darbiniekiem savulaik ir nācies doties uz vienu šādu iestādi, lai atbildētu uz fatāliem jautājumiem par publicētu reklāmu, kurā figurēja kāds visai odiozs politiķis, un bija skaidri norādīts, ka tā ir reklāma… Var izveidoties situācija, kad šādi paskaidrojumi tiek prasīti bez sava gala. Turklāt interesanti būtu zināt, vai valsts budžetā tiešām ir paredzēti līdzekļi tā finanšu roba aizpildīšanai, kas maksas aģitācijas aizliegšanas gadījumā veidosies sabiedriskajiem medijiem.