Investors

Dārgi var pārdot lietas ar stāstu

Jānis Šķupelis,29.07.2019

2008. gadā ASV Sinsinati ar Cowan’s Auctions starpniecību par 2350 ASV dolāriem tika pārdots sažuvis citrons (attēlā). Lieta tāda – cilvēki runā, ka tas esot plūkts no koka, ko iestādījis pats ASV pirmais prezidents Džordžs Vašingtons.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja ir labs stāsts un vēsture, par tūkstošiem var pārdot arī sažuvušu citronu.

Lielu naudu interesenti gatavi maksāt ne vien par kādiem slaveniem mākslas darbiem. Kolekcionēt var visdažādākos priekšmetus un attiecīgi - cerēt uz to cenas pieaugumu. Tas ietver arī nosacīti ikdienišķas lietas, kurām var piedēvēt vēsturisko vērtību, piemēram, kādu apģērba gabalu, ko valkājusi kāda slavena persona.

Vašingtona citrons un ratiņkrēsls

Turklāt ar šādu piesitienu iespējams pārdot, šķiet, gandrīz visu. 2008. gadā ASV Sinsinati ar Cowan’s Auctions starpniecību par 2350 ASV dolāriem tika pārdots sažuvis citrons. Lieta tāda – cilvēki runā, ka tas esot plūkts no koka, ko iestādījis pats ASV pirmais prezidents Džordžs Vašingtons. Proti, to 1842. gada maijā (43 gadus pēc minētās personas nāves) šķietami esot noplūcis dārznieks, kurš to rūpīgi noglabājis slēgtā pudelē. Kopumā maksa par šādu priekšmetu var it kā šķist daudz. Šajā pašā laikā tam piemīt emocionālā atdeve un vienmēr ir iespēja palielīties ar šādu reālu lietu. The Wall Street Journal piebilst – šo citronu pat varētu uzskatīt par ļoti izdevīgu darījumu (šobrīd to, iespējams, izdotos pārdot daudz dārgāk), ja ņem vērā, ka daudzu šādu leģendu apvītu vēsturisko kolekcionējamo priekšmetu pārdošanas cena pēdējos gados bijusi krietni augstāka.

Pagājušā gada novembrī, piemēram, Stīvena Hokinga ratiņkrēsls Christie’s izsolē Londonā tika pārdots gandrīz par 300 tūkst. sterliņu mārciņām. Savukārt Merilinas Monro kleita, ko viņa bija uzvilkusi, kad ASV prezidentam Džonam Kenedijam dziedāja Happy Birthday, 2016. gadā izsolē vispār tika pārdota par 4,8 miljoniem ASV dolāru. Šī pati kleita Christie’s izsolē 1999. gadā tika pārdota par 1,3 miljoniem ASV dolāru. Tātad – zināms pamats cerēt uz cenas palielināšanos šādiem priekšmetiem ir.

Slavenie priekšmeti

Kopumā šādu priekšmetu kolekcionēšana nav nekas jauns. Tiesa gan, Christie’s pārstāvji izceļ, ka vienkārši priekšmeti, kuri piederējuši kādai slavenībai vai kurus apvij kāda leģenda, pēdējā laikā izsolēs ir arvien biežāka parādība un mazsvarīgi neesot arī tas, ka tie tiek pārdoti par visai augstu cenu.

Christie’s Grāmatu un manuskriptu departamenta vadītājs Tomass Venings uzskata, ka šādu slavenu personu un leģendām apvītu lietu iegāde pietiekami daudziem cilvēkiem liekoties maģiska. Tie tiem palīdzot iedomāties brīžus kopā ar šo personu. Viņš norāda, ka pirms 20 gadiem šajā tirgū interese bija izkliedētāka un kolekcionāru interese bija vērojama arī par priekšmetiem, kuru vēsturiskā nozīme ne vienmēr ir liela. Savukārt pašlaik šī interese esot koncentrēta gandrīz vienīgi tikai uz ļoti slaveniem priekšmetiem, par kuru iegādi tad attiecīgi ir liela sacensība un kam tādējādi seko arī augsta cena.

Visu rakstu lasiet 29. jūlija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!