Tehnoloģijas

Cilvēciskās kļūdas IT nozarei ik gadu rada miljardu zaudējumus

Žanete Hāka,13.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Programmatūra ir kā labirints ar tūkstoš durvīm, līdz ar to pirms sistēmas vai aplikācijas nonākšanas tirgū svarīga ir programmatūras pārbaude ar daudzām pieejām, izmantojot jaunākās tehnoloģijas un rīkus, ieskaitot mākslīgo intelektu, testēšanas lomu skaidro Accenture Latvijas filiāles Testēšanas nodaļas vadītājs Jurijs Grigorjevs.

Viņš atgādina, ka ik gadu pasaulē ar digitālo vidi saistītie drošības incidenti rada riskus un zaudējumus 260-340 miljardu eiro apmērā (Eiropas Savienības Tīklu un informācijas drošības aģentūras dati), tāpēc bez cilvēku un darbinieku izglītošanas aizvien lielāka loma ir jāpievērš programmatūras testēšanai, kas veido aptuveni 1/3 daļu no programmatūras izstrādes darba.

Programmatūras testēšanā konkurence ir augsta, ar manuāliem testiem sen jau nepietiek. Nozarē aktuāla ir testēšanas automatizācija, kad dažās stundās var pārbaudīt sistēmas vai aplikācijas funkcionalitāti, veikspēju un drošību. Pieaugot mobilo un dažādu ierīču izplatībai ir pieaudzis pieprasījums pēc ierīču, sistēmu savietojamības testēšanas. Liela loma ir arī nozares virzībai uz mākoņpakalpojumiem, kad liela apjoma dati atrodas un tiek apstrādāti attālinātajos serveros.

Lietu internets (internet of things) ir jauns virziens, kas rada izaicinājumus testēšanā, tāpēc nepārtraukti ir jāizmanto jaunas pieejas un rīki, vienlaikus ir jāattīsta un jāpapildina cilvēku zināšanas testēšanas jomā.

Šobrīd savu ikdienu nevaram iedomāties bez dažādām ierīcēm, norēķinus veicam elektroniski, attālināti varam ieslēgt apkuri, aizslēgt vārtus un mobilās ierīces izmantojam vairākas stundas dienā. Cilvēki pārvietošanos ar automašīnu, lidmašīnu vai vilcienu uzskata par pašsaprotamu, bet tam visam apakšā ir programmētāju un testētāju darbs, par ko ikdienā neaizdomājamies, turpina J. Grigorjevs.

Ik pa laikam lielie pasaules ražotājs atsauc lielā apjomā savu produkciju, tas bieži vien ir nepilnīgu testu dēļ. “Kļūdas maksā dārgi un tas ir stāsts arī par uzņēmuma reputāciju, rezumē J. Grigorjevs.

Komentāri

Pievienot komentāru