Pēc gadu ilgas iepauzēšanas parlaments atkal pievērsies jautājumam par nelegālajiem pasažieru pārvadājumiem, otrajā lasījumā atbalstot Satiksmes ministrijas (SM) iesniegtos grozījumus Autopārvadājumu likumā, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Nelegālie pārvadātāji, kas, pēc valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) teiktā, ir komercpārvadājumu licences saņēmušie uzņēmumi, kuri deklarējot, ka veic neregulāros pārvadājumus, bet faktiski noceļot pasažierus regulārajiem pārvadātājiem. Šādi nelegālie pārvadātāji dažādos maršrutos pārvadā 5 līdz 30% no kopējā pārvadāto pasažieru skaita, radot papildu zaudējumus regulārajiem pārvadātājiem, kas savukārt tiek kompensēti no valsts budžeta dotācijām, aplēsusi ATD.
Likuma grozījumi paredz, ka pasažieru neregulārie pārvadājumi iegūst regulāro pārvadājumu statusu, ja tie tiek veikti ar noteiktu regularitāti pa to pašu vai līdzīgu pasažieru regulārā pārvadājuma maršrutu un funkcionāli apkalpo tos pašus pasažierus, kurus uzņem vai izlaiž līniju būvēs vai sabiedriskajam transportam paredzētajās joslās. Pēc Valērija Agešina (Saskaņa) teiktā, šī norma (definīcijas maiņa) būtu pretrunā ar Eiropas Savienības regulu par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautiskajam autobusu pārvadājumu tirgum. Viņaprāt, izmaiņas aizstāv nevis pasažieru, bet autobusu parku intereses. Saeimas Juridiskais birojs tur nav saskatījis nekādu pretrunu, atgādināja Ingmārs Līdaka (ZZS). V. Agešins arī uzstāja, ka vārdus «regulāru pārvadātāju klienti» var attiecināt tikai uz tiem pasažieriem, kuri gaida autobusu autoostā vai arī sabiedriskā transporta pieturā, savukārt piedāvātie grozījumi ļauj automātiski uzskatīt par lielu autobusu parku klientu absolūti jebkuru personu. Pēc viņa teiktā, mēģinājumi veikt normatīvo aktu izmaiņas pierāda atsevišķu autobusu parku akcionāru vēlmi likvidēt konkurentus - neregulārus pārvadātājus, un tas esot veids, «kā legāli nozagt neregulāru pasažieru pārvadātāju gadiem veidotu biznesu».
Plašāk lasiet rakstā Cer uz nelegāļu ierobežošanu piektdienas, 13. februāra, laikrakstā Dienas Bizness (5. lpp.)!