Šogad vērojams ceļu būves izmaksu kāpums pat par 10%, un tas ir straujākais pēdējos sešos gados
To laikrakstam Dienas Bizness apgalvo aptaujātie ceļu būves uzņēmumi.
Izmaksu kāpumam divi galvenie iemesli ir izejmateriālu, piemēram, metālu un naftas produktu cenu pieaugums, kā arī algu palielinājums.
Bitumena cenas kāpj par 100%
Viena no lielākajiem ceļu būves uzņēmumiem A.C.B. grupas operatīvais vadītājs Armands Sviķis, komentējot izmaksu pieaugumu, teic: «Lielāko pieaugumu pēc būtības veido naftas un naftas produktu izmaksu pieaugums pasaules tirgū, kuras ir ļoti grūti prognozēt un arī kaut kādā veidā ierobežot šo risku. Diemžēl, bet šo izmaksu kāpums šobrīd pilnībā paliek uz būvnieku pleciem jeb spēju pareģot, kas rada lielākas izmaksas nekā plānots. Otra būtiska izmaksu pieauguma daļa veidojas no darbaspēka izmaksu kāpuma gan tieši algas, gan arī nodokļu pieaugumā. Ņemot vērā, ka ceļu būvniecībā inženieru un speciālistu skaits ir ierobežots, atalgojuma pieaugums veidojas ļoti strauji, ko bieži vien nesedz pagājušo gadu pārdotie projekti.»
Lai raksturotu resursu sadārdzināšanos, ceļu būves uzņēmuma Binders valdes priekšsēdētājs Aigars Sēja min šādu piemēru: tramvaja sliežu būvniecības projekta ietvaros pērn novembrī uzņēmums nopirka sliedes par vairāk nekā 10% zemāku cenu, nekā par to pašu produkciju maksā šobrīd, sākot citu līgumsaistību izpildi. Tāpat atsevišķu šķembu marku, minerālmateriālu sadārdzinājums sezonas laikā sasniedzis pat vairākus desmitus procentu. Teikto papildina uzņēmuma Saldus ceļinieks valdes loceklis Gints Karols, norādot, ka, piemēram, bitumenam, cenu kāpums ir ļoti liels – tuvu 100%. «Bez pieminētā bitumena un līdz ar to emulsijas cenu straujā kāpuma, kas ir vieni no nozīmīgākajiem kopējā ceļu būves izmaksu struktūrā, cena par vairākiem desmitiem procentu ir cēlusies transportam, tehnikas pakalpojumiem, kā arī izejmateriāliem (grants/šķembu maisījumi, frakcionētie minerālmateriāli, drenējošais materiāls). Tas ir saistīts gan ar degvielas cenas pieaugumu, gan tirgus pieprasījuma kāpumu,» situāciju raksturo G. Karols.
Visi uzņēmēji prognozē, ka kāpums varētu turpināties un griesti vēl nav sasniegti.
Visu rakstu Griesti vēl nav sasniegti lasiet 6. septembra laikrakstā Dienas Bizness.