Pieņemts uzskatīt, ka biznesā prevalē skaitļi, fakti un analīze, tomēr uzņēmēji atzīst, ka lēmumu pieņemšanā ņem talkā arī intuīciju
Jebkuras veiksmīgas uzņēmējdarbības pamatā ir intuīcija – jo labāk šī «maņa» cilvēkam ir attīstīta, jo efektīvāka un ātrāka ir lēmumu pieņemšana, uzskata Armands Broks, savstarpējo aizdevumu kompānijas Twino dibinātājs un vadītājs. «Es savu intuīciju lieku lietā katru dienu, tā man palīdz pieņemt lēmumus pat brīžos ar ierobežotu informācijas daudzumu. Savu intuīciju īpaši esmu uztrenējis jautājumos par savas komandas atlasi – nekad nepaļaujos tikai uz kandidāta profesionālo pieredzi, bet intuitīvi mēģinu izprast cilvēka iekšējo būtību, lai secinātu, vai tieši šis kandidāts ir iztrūkstošais ķēdes posms,» stāsta A. Broks.
Arī apdrošināšanas brokeru pakalpojumu un riska vadības kompānijas Marsh valdes priekšsēdētājs Kristaps Zilberts uzskata, ka intuīcijai ir milzīga loma komandas veidošanā, jo ir ne tikai jāzina katra darbinieka prasmes un zināšanas, bet arī jājūt, kurā brīdī kuram cilvēkam būtu piemērotākā loma, respektīvi, jāspēj atrast katram atbilstošu nodarbošanos, ņemot vērā prasmes, iemaņas un spējas.
«Uzņēmuma panākumi lielā mērā ir atkarīgi no līderu spējas pieņemt pareizus lēmumus. Interesanti, taču bieži vien lēmumi, kas pieņemti situācijās, kad nav laika tos īsti apdomāt un kur nu vēl visādi izanalizēt, izrādās tie labākie. Tad mēs sakām – intuīcija nostrādāja! Domāju, ka biznesā galvenais tomēr ir «čujs, ņuhs un poņa» (sajust, saost un saprast)! Sākot biznesu vai ģenerējot jaunas idejas, intuīcijai noteikti ir viena no nozīmīgākajām lomām tieši ideju virzīšanā un nešaubīgai ticībai rezultātam. Vēlāk tā būtu jāpapildina ar sapratni par procesiem un to savstarpējo mijiedarbību, tādā veidā nonākot pie pareizas izvēles izdarīšanas,» spriež K. Zilberts.
Henna Guru īpašniece un Intuīcijas kāršu radītāja Inese Dāvidsone spriež, ka intuīcija ir spēja novērtēt jebkuras situācijas ainu kopumā, ja vien cilvēks ir atvērts un spēj atslēgt loģisku un apzinātu notikumu analīzi. Intuīcija ir daudz zibenīgāka par loģiku, jo tā nepakļauj savai varai prātu, lēnām un saprātīgi virzoties uz priekšu, bet darbojas dabiski, uz cilvēka dzīves laikā gūtās pieredzes bāzes. Daudzi veiksmīgi cilvēki atzīst, ka vairākus lēmumus saistībā ar biznesu pieņēmuši, tieši balstoties uz savām sajūtām, nevis loģiskiem spriedumiem vai kāda ieteikumiem. Tas, viņasprāt, liecina, ka paļaušanās uz savu intuīciju ir veiksmīgu un par sevi pārliecinātu cilvēku īpašība, jo ir jābūt pietiekami drosmīgam, lai uzticētos mirkļa sajūtai, pat impulsam un rīkotos atbilstoši šai sajūtai, neskatoties uz to, ka tam nav loģiska pamatojuma.
Dagnija Lejiņa, reputācijas vadības kompānijas Lejiņa un Šleiers vadītāja, domā, ka biznesā lēmumiem ir jābūt ātriem un bez vilcināšanas, neizlēmība un nepieņemti lēmumi ir zaudēti resursi. Lai gan bieži gribētos, bet biznesā nevar uzticēties tikai un vienīgi «ekseļiem», datu un formulu kalkulācijām vai bezkaislīgiem algoritmiem. Ir atšķirība starp menedžeri un līderi, no kuriem menedžeris lēmumus mēģinās pieņemt, balstoties tikai uz faktiem, datiem, analīzi, bet īsts vadītājs un līderis, viņasprāt, spēj redzēt lielo «bildi» un uzņemties risku, ņemot vērā gan racionālos aspektus, gan arī vēsturisko kontekstu, pieredzi, cilvēciskās attiecības un arī emocijas.
Visu rakstu Starp intuīciju un faktiem lasiet 31. oktobra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!