Tirdzniecība un pakalpojumi

Baltija Eiropas digitālās reklāmas kartē pagaidām ir melnais caurums

Armanda Vilciņa,13.10.2022

Digna Degtjarova, The Interactive Advertising Bureau (IAB) Baltics valdes priekšsēdētāja.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd reklāmdevējiem visā pasaulē trūkst informācijas par Latvijas, Lietuvas un Igaunijas interneta reklāmas tirgu, kā dēļ samazinās arī uzņēmēju interese ieguldīt mūsu reģionā, norāda Digna Degtjarova, The Interactive Advertising Bureau (IAB) Baltics valdes priekšsēdētāja.

Pašlaik objektīvi novērtēt digitālās reklāmas tirgu Baltijā ir ļoti sarežģīti, jo mums nav pieejami ticami dati par patieso tirgus apmēru, tajā skaitā par reklāmdevēju investīcijām, stāsta D.Degtjarova, norādot, ka IAB Baltics ienākšana tirgū šo aspektu gan varētu mainīt.

Tuvāko gadu laikā mēs plānojam ne tikai apvienot vadošos Latvijas, Lietuvas un Igaunijas mediju un digitālās reklāmas tirgus dalībniekus, bet arī popularizēt interaktīvās reklāmas nozares vērtību likumdevējiem un politikas veidotājiem, kā arī iekļaut Baltiju Eiropas digitālās reklāmas kartē. Plašāka informācija par reģionu varētu ārvalstu uzņēmējiem palīdzēt izdarīt datos balstītu un izsvērtu lēmumu par uzņēmējdarbības attīstīšanu Baltijā un investīcijām interneta reklāmas vidē šeit, prognozē IAB Baltics valdes priekšsēdētāja.

Fragments no intervijas

Cik saprotu, šobrīd digitālās reklāmas tirgus Baltijā īsti netiek kontrolēts. Kas mainīsies pēc IAB Baltics ienākšanas?

Nevarētu teikt, ka digitālās reklāmas tirgus vispār netiek kontrolēts, jo šobrīd spēkā ir gan Reklāmas likums, kas attiecināms uz digitālajām reklāmām, gan virkne citu normatīvo aktu. Tāpat pirms pāris gadiem ieviesta arī Eiropas Savienības Vispārīgā datu aizsardzības regula jeb GDPR, kas arī lielā mērā ierobežo gan medijus, gan reklāmdevējus, kuri izvieto reklāmas digitālajā vidē. Nevar nepieminēt, ka arī lielākās reklāmas platformas Google un Meta (iepriekš Facebook) ir izstrādājušas dažādus striktus noteikumus attiecībā uz reklāmu izvietošanu. Šajā gadījumā gan galvenais jautājums ir par to, cik lielā mērā digitālajā vidē iespējams kontrolēt, vai šie visi normatīvie akti un noteikumi tiek ievēroti. Tāpat jāatgādina, ka līdz šim Baltijas mērogā nav bijis arī vienas konkrētas institūcijas, pie kuras vērsties ar jautājumiem, kā šie likumi un normatīvie akti būtu korekti interpretējami un ieviešami. Pasaulē šo funkciju pilda IAB, bet Baltijā no 12.oktobra - IAB Baltics. Ja runājam par to, kas pēc šī datuma mainīsies, jāatzīmē, ka, protams, izmaiņas nebūs jūtamas uzreiz, pirmajā dienā, taču ilgtermiņā mūsu galvenais mērķis ir sakārtot un uzlabot digitālās reklāmas tirgu. Lai to panāktu, mēs plānojam sadarboties gan ar vietējiem medijiem un reklāmdevējiem, gan ar aģentūrām un uzņēmējiem, kopā veidojot tirgus vadlīnijas un pielāgojot pasaules praksi Baltijas reģionam.

Kā jūs kopumā pašlaik vērtējat digitālās reklāmas tirgu Baltijā - vai tas ir pietiekami uzticams?

Jāsaka, ka šobrīd objektīvi novērtēt digitālās reklāmas tirgu Baltijā ir ļoti sarežģīti, jo mums nav pieejami ticami dati par patieso tirgus apmēru, tajā skaitā par reklāmdevēju investīcijām. Ir aptauju dati no Kantar un Gemius, taču tie neaptver visu digitālās reklāmas tirgu, līdz ar to ir grūti izdarīt visus analīzei nepieciešamos secinājumus. Īstais tirgus apjoms nav skaidrs jeb ir ļoti neprecīzs. Ja runājam par uzticamību, tad jāsaka, ka reklāmā tā lielā mērā ir atkarīga tieši no spējas reklāmu objektīvi novērtēt, un šī objektīvā vērtējuma trūkums arī ir viens no svarīgākajiem iemesliem, kāpēc tika lemts par IAB Baltics dibināšanu. Mēs vēlamies izdarīt datos balstītus, jēgpilnus secinājumus un uzlabot reklāmas investīciju efektivitāti, atbalstot iesaistītās puses – reklāmdevējus, medijus un aģentūras. Otra monētas puse, runājot par tirgus uzticamību, ir iespēja paļauties uz aģentūrām kā būtiskiem tirgus spēlētājiem. Šobrīd Baltijā nepastāv aģentūru sertifikācija vai kāda cita leģitīma metode, kā reklāmdevējs varētu pārliecināties, ka viņa izvēlētais partneris ir gana profesionāls un godprātīgs. Šo problēmu palīdzēs risināt vienotu standartu ieviešanu un sertifikācija, kurā arī plāno iesaistīties IAB Baltics.

Visu interviju lasiet 11.oktobra žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru