Jaunākais izdevums

Janvārī ir reģistrēti tikai 494 (!) jauni auto jeb par 77.5 % mazāk nekā 2008. gada attiecīgajā periodā.

Katastrofāli zemie statistikas dati ir līdzvērtīgi 2002. gada janvāra sasniegtajam rezultātam. Ar puslīdz apmierinošiem rezultātiem ir strādājuši Volkswagen, Toyota, Ford, Mitsubishi, Volvo, Mercedes, Renault, Škoda, BMW pārstāvji. Kas attiecas uz pārējām automobiļu markām, tad skaitļi gan pret 2008. vai 2007. gadu ir vairāk nekā smieklīgi. Atsevišķiem tirgus spēlētājiem 2009. gada janvāri nav izdevies reģistrēt pat 10 jaunus auto. Smiekli patreizējā brīdī nenāk pašiem autotirgotājiem, kuri norāda, ka autotirdzniecība šobrīd ir kritiskā situācijā.

Skandi auto (Hyundai) direktors Ainars Liljē uzskata, ka ir nepareizi salīdzināt 2002. gada statistikas datus ar 2009. gadu. Toreiz tirgotāji tirgoja mazāk, taču strādāja ar peļņu par ko pašreizējā situācijā var aizmirst. Ne tikai autotirgotājiem, bet arī citu nozaru pārstāvjiem neskaidrība par banku turpmāko stratēģiju ir galvenais bieds.

*2008.g. janv.**2009.g. janv.+/-%
1VW18877-111-59,0
2TOYOTA27357-216-79,1
3FORD9240-52-56,5
4MITSUBISHI10137-64-63,4
5VOLVO5429-25-46,3
6MERCEDES BENZ5025-25-50,0
7RENAULT6924-45-65,2
8ŠKODA19324-169-87,6
9BMW5521-34-61,8
10AUDI6117-44-72,1
11HONDA20115-186-92,5
12HYUNDAI10914-95-87,2
13OPEL16413-151-92,1
14MAZDA5512-43-78,2
15SUBARU2712-15-55,6
16LAND ROVER710342,9
17SUZUKI619-52-85,2
18NISSAN658-57-87,7
19SAAB47375,0
20CITROEN926

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Latvijā joprojām ir mazākais autotirgus Baltijā

Žanete Hāka,21.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā aizvien ir mazākais autotirgus Baltijas valstīs, Dienas Biznesa rīkotajā Auto nozares forumā sacīja Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Viņš uzsvēra, ka patlaban Latvijas autotirgus vēl nav sasniedzis pirmskrīzes līmeni, bet atrodas 2005. gada līmenī. Igaunijas tirgus sasniedzis 2006.gada līmeni, bet Lietuvas – 2007.gada līmeni.

Tāpat Latvija no pārējām Baltijas valstīm atpaliek automašīnu skaita ziņā uz vienu iedzīvotāju, savukārt Lietuva šajā ziņā tuvojas Eiropas apmēriem.

Kā liecina dati, Latvijā autotirgus pērn audzis par 7,5%. A.Kulbergs prognozē, ka šajā gadā autotirgus Latvijā augs par 4-4,5% jeb 16,9 tūkstošiem jaunu auto. Tuvākajā laikā iegādāto automašīnu skaits palielināsies stabili, bez straujiem kāpumiem.

Db.lv jau rakstīja, ka Pērn Latvijā kopumā pirmo reizi ir reģistrēti 16,114 tūkstoši automobiļu (pasažieru un vieglais komerctransports līdz 3,5t), liecina Auto asociācijas dati.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Eiropas autotirgu gaida piecus gadus ilga nestabilitāte

Jānis Rancāns,05.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu tirgus Eiropā ir sasniedzis zemākās izteiktās prognozes un vismaz piecus nākamos gadus, kamēr reģions īstenos taupības pasākumus, būs nestabils, brīdinājuši nozares pārstāvji, vēsta Reuters.

Ženēvā notiekošās autobūves izstādes laikā, Ford Eiropas struktūrvienības vadītājs Stīvens Odels (Stephen Odell) norādīja, ka viņš automašīnu pārdošanas apjomus paredz tuvu pie «zemākā līmeņa» prognozēm, ar kurām ražotājs novērtē šā gada pirmo pusi.

Nestabilu tirgu paredzējis Vācijas BMW, kura izpilddirektors Norberts Reithofers atzīst, ka Eiropas parādu problēmu izraisītie autotirgus sarežģījumi pastāvēs vēl vismaz piecus vai vairāk gadus.

Pieprasījums pēc automašīnām Eiropā ir ievērojami samazinājies, ko veicinājušas augstās degvielas un automašīnu cenas, valdību taupības režīmi un samazinātas algas. Aizvadītajā gadā, salīdzinot ar gadu iepriekš, jaunu automašīnu tirdzniecības apjoms Eiropas Savienībā (ES) samazinājies par 8,2%, sasniedzot zemāko līmeni pēdējo 17 gadu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas auto tirgū ir pamats pozitīvai attīstībai; savukārt ārvalstīs ir novērojama pircēju paradumu maiņa

Automašīnu pircēji nereti ir gatavi izvēlēties neizdevīgāku līzinga finansējuma piedāvājumu, ja tas ir ātrāk un ērtāk saņemams. Tādēļ nākotnē jāsamazina laiks, kas autodīleru klientiem jāgaida, lai saņemtu apstiprinājumu par to, vai finansējums no līzinga devēja puses automašīnas iegādei ir piešķirts, jaunākās tendences autotirdzniecībā Dienas Biznesa rīkotajā Auto nozares forumā 2016 ieskicēja jomas eksperti.

Augs lēnām

Tuvākajos gados Latvijas autotirgū nav gaidāmi strauji kāpumi vai kritumi, un izaugsme būs stabila, prognozē nozares eksperti. Aizvadītais gads pasažieru automobiļu tirdzniecībā bija stabils, un pērn Latvijā kopumā pirmo reizi tika reģistrēti 16,114 tūkstoši automobiļu (pasažieru un vieglais komerctransports līdz 3,5 t), kas ir par 7% vairāk nekā 2014. gadā, liecina Auto asociācijas dati. Salīdzinājumam – Lietuvā tirgus pērn auga par 17,8%, bet Igaunijā – par 2,3%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai cīnītos pret globālo sasilšanu un piesārņojuma līmeņiem, vairums pasaules attīstīto valstu vienojušās, ka nākotne pieder elektrībai, tostarp automašīnām ar elektrodzinējiem. Tā, piemēram, Norvēģija un Dienvidkoreja jau paziņojušas, ka no 2025. gada pilnībā aizliegs ar degvielu darbināmu jaunu auto tirdzniecību. Arī citas rietumvalstis iecerējušas šādu liegumu ieviest laikposmā no 2030. – 2040. gadam. Tas nozīmē, ka auto ražotājiem strauji jāmainās un jāpielāgojas. Tas patlaban jau notiek, un starp jaunajiem auto katru gadu novērojams arvien lielāks hibrīdauto un elektroauto īpatsvars.

Ekonomiskais ieguvums dārgākai mašīnai

Nav noslēpums, ka jauni hibrīdauto vai elektroauto parasti ir dārgāki nekā ar degvielu darbināmi auto. Tas tāpēc, ka tiem nepieciešams vairāk detaļu un ierīču nekā ierastajām automašīnām (piemēram, baterija, kurā uzkrāt enerģiju, modificēts dzinējs u. c.). Tomēr, ja ar šo automašīnu regulāri brauc, tās cenas starpība atmaksājas aptuveni 4-6 gadu laikā. Vispirms jāņem vērā mazākas enerģijas izmaksas. Bet vienlaikus arī valsts noteiktie nodokļi, apdrošināšanas izmaksas un pat aizdevumu procenti, ja mašīna iegādāta ar kāda finanšu pakalpojuma palīdzību - auto kredīts vai auto līzings, parasti ir zemāki tieši dabai draudzīgiem auto (ieskaitot hibrīdauto un elektroauto). Par aizdevumiem gan jāatceras, ka dažādi aizdevēji piedāvā dažādus nosacījumus un ka tieši noteiktā procentu likme var aizdevumu padarīt izdevīgu vai neizdevīgu. Vieglākais veids, kā šīs aizdevumu likmes un citus svarīgus nosacījumus salīdzināt, ir Sortter mājaslapā – kredītu salīdzināšanas portāls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Pieaug Krievijas autotirgus; populārākā automašīna LADA Kalina

Jānis Rancāns,09.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vieglo automašīnu pārdošanas apjomi Krievijā turpina pieaugt, liecina Eiropas biznesa asociācijas (EBA) dati. Šī gada jūlijā, salīdzinot ar iepriekšējā gada jūliju, autotirgus pieaugums veidoja 27% - mēneša laikā valstī pārdoti 224,6 tūkstoši automašīnu.

Savukārt šī gada pirmajos septiņos mēnešos, salīdzinot ar tādu pašu laika posmu pirms gada, Krievijas autotirgus audzis par 50% un veido 1,46 miljonus automašīnu, vēsta Avtostat.

Autotirgus apjoms Krievijā turpinās pieaugt un līdz gada beigām veidos 2,45 miljonus vienību, prognozē EBA. «Saglabājas vienmērīgs tirgus pieaugums, tomēr tam ir tendence samazināties. Šī tendence saglabāsies arī 2011. gada otrajā pusē,» norāda EBA Autoražotāju komitejas priekšsēdētājs Deivids Tomass.

Krievijas tirgus līderis joprojām ir LADA – šī gada pirmajos septiņos mēnešos pārdoti 342 tūkstoši šī zīmola automašīnu, kas ir 25% pieaugums, salīdzinot ar attiecīgu laika posmu pirms gada. Vispopulārākās ir bijušas LADA Kalina automašīnas – šī gada pirmajos septiņos mēnešos pārdoti 83,4 tūkstoši LADA Kalina.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Vācijas autobūves uzņēmumi nākotni saista ar luksusa apvidus automašīnām

Jānis Rancāns,09.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz degvielas cenu kāpumu un sarežģīto ekonomisko situāciju, pasaulē ievērojami pieaudzis pieprasījums pēc luksusa klases apvidus automašīnām, kas ļāvis Vācijas autoražotājiem noslēgt aizvadīto gadu ar rekordaugstiem ieņēmumiem.

Autobūves kompānijas BMW ASV izvietotā rūpnīca, kurā tiek ražoti X6, X5 un X3 modeļi, «strādā ar maksimālo jaudu» un nav nekādu pazīmju, ka tas varētu mainīties, raksta The Wall Street Journal. BMW esot jau saņēmusi X3 modeļu pasūtījumus trīs mēnešiem uz priekšu, bet pērn kompānijai izdevies pārdot 380 apvidus automašīnu, kas ir 29% pieaugums, salīdzinot ar gadu iepriekš.

Kopumā BMW, MINI un Rolls – Royce automašīnu tirdzniecības apjomi pēn auguši par 14,2%, sasniedzot 1,67 miljonus vienību. Rolls-Royce modeļu tirdzniecības apjomi pērn sasnieguši rekordaugstu līmeni - palielinoties par 31%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas autotirgus izaugsme ir pārspējusi visas rožainākās prognozes. Augustā tika reģistrētas 858 300 vieglās automašīnas, kas ir par 90 % vairāk nekā attiecīgā periodā pērn.

Tikpat strauja izaugsme ir vērojama arī komercauto segmentā. 2009. gada astoņos mēnešos tika reģistrēti 280 200 komercauto, kas ir par 60 % vairāk nekā attiecīgajā periodā pirms gada. Kopumā 2009. gada astoņos mēnešos tika reģistrēti par 29 % vairāk auto nekā 2008. gadā jeb 8.33 miljoni vienības. Analītiķi prognozē, ka jau 2009. gada beigās Ķīna būs pasaules lielākais autotirgus, šajā postenī apsteidzot ASV.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Business Data Worldwide (BDW) veiktā pētījuma, pieprasījums pēc jauniem auto pieaugšot sākot no 2011. gada.

BDW institūta pētnieki ir secinājuši, ka 2010. gads pieprasījuma ziņā būšot vēl sliktāks nekā 2009. gads. Pēc BDW aprēķiniem 2009. gadā pasaulē tikšot pārdotas aptuveni 50.04 milj. vieglās automašīnas, kas būs par 9.7 % mazāk nekā 2008. gadā. Turpertim 2010. gadā pasaulē tikšot pārdoti 49.82 miljoni jauno auto jeb par 0.4 % mazāk nekā 2009. gadā. Turpretim 2011. gadā varētu pasaulē pārdot jau 53.83 miljonus jaunus auto.

Lielākais izaugsmes potenciāls tiek prognozēts Krievijai. 2011. gadā šeit varētu pārdot 1.90 miljonus jaunus auto, kas būtu par 15 % vairāk nekā 2010. gadā. Otrs lielākais lēciens tiek prognozēts Rietumeiropai + 8.7 % (kopumā 12.90 milj. jauni auo), tālāk seko ASV ar 7.4 % (11.60 milj)pieaugumu. Ķīnas autotirgus varētu pieaugt par 6 % (7.5 milj.), savukārt Japānas autotirgus piedzīvošot 4.9 % izaugsmi (3.78 milj.).

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai var sakārtot savu saimniecību par svešu naudu?

SIA Citrus Solutions valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis,05.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ESKO. Gan jau lielākā daļa lasītāju kaut reizi ir dzirdējuši šo abreviatūru. Bet tiem, kuri nav, te skaidrojums. Tiešā atšifrējumā ESKO nozīmē energoservisa kompānija, taču plašākā skaidrojumā tas nozīmē, ka energopatērētājs energoefektivitātes uzlabošanai neizmanto savus finanšu līdzekļus un resursus, bet gan atļauj to darīt ESKO uzņēmumam, kas ar saviem resursiem veic visus nepieciešamos energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, bet energopatērētājs pēc pasākumu pabeigšanas turpmākos 2–10 gadus turpina maksāt par enerģiju tādā pašā apmērā ESKO uzņēmumam, kā to darījis līdz energoefektivitātes pasākumu veikšanai. Savukārt ESKO uzņēmums no ieekonomētās enerģijas izmaksas starpības atgūst investīcijas un savu nopelnīto 2–10 gadu laikā. Pēc šā perioda beigām visa ekonomija paliek energopatērētāja rīcībā. ESKO modeļa gadījumā atbildību par veiksmīgiem projekta rezultātiem uzņemas ESKO uzņēmums kopīgi ar energopatērētāja uzņēmumu.

Ja šī definīcija liekas par sarežģītu, tad te vienkāršots skaidrojums. Es maksāju par siltumenerģiju un elektrību savā objektā 10 000 EUR mēnesī, bet tad pie manis atnāk Jānis un saka: «Klau, izdarīsim tā, ka maksāsi tikai 3000 EUR mēnesī!» Es, protams, par šādu piedāvājumu esmu dikti priecīgs. Bet ir viens nosacījums – es turpināšu vēl kādu laiku maksāt šos 10 000 EUR Jānim par to, ka viņš manā objektā ieguldīs savu naudu un par to veiks energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus, un līdz ar to pēc dažiem gadiem es vairs ne Jānim, ne energopiegādātājiem nemaksāšu 10 000 EUR, bet gan tikai 3 000 EUR jau atkal tieši energopiegādātājam. Jānis būs atguvis investīcijas un arī mazliet nopelnījis, savukārt es iegūšu ekonomiju savā objektā ekspluatācijas laikā un paaugstināšu tā vērtību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ingus Niedra ir zemnieks no Blankenfeldes, kurš Lietuvas pierobežā savā senču zemē audzē kaņepes, vēsta reģionālais laikraksts Zemgales Ziņas.

«Esmu zemnieks jau astotajā paaudzē. Man ir tas gods apsaimniekot mūsu dzimtas zemi un turpināt savu senču iesākto jau vairāku gadsimtu garumā. Protams, ar nelieliem pārtraukumiem, tādiem kā Padomju Savienības laiks, kad lielākā daļa zemju un īpašumu tika atņemti un nacionalizēti,» stāsta kaņepju audzētājs.

Lauksaimnieks kaņepes saimniecībā Blankenfeldē audzē 22 hektāru platībā – daļa tiek izmantota šķiedras, bet daļa sēklu ieguvei, kas ir tādu vērtīgu produktu kā kaņepju eļļa, sviests (staks) un vēl citu avots. Ingus atzīst, ka platības būtu jāpalielina, bet atbilstoši tirgus pieprasījumam, jo kaņepes kā kultūraugs nav ne viegli audzējamas, ne apstrādājamas. Kaņepju audzēšana un raža ir cieši atkarīga no laikapstākļiem. «Izskatās, ka šogad nāksies norakstīt daļu no platībām aukstā maija un jūnija dēļ. Vēsais laiks kavēja kaņepju augšanu un veicināja nezāļu attīstību,» secina Ingus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bioloģiskā saimniecība Kaņepītes Kocēnu novadā kutina nervu galus lielajiem miltu ražotājiem

Lai gan Kaņepīšu saimnieki Guntars un Dita Antoniji, kuri nupat nosvinējuši kāzas, graudu pārstrādē izmanto vairāk nekā gadsimtu vecas iekārtas, tomēr salīdzinoši nelielās saimniecības rosība nozarē sacēlusi īstu miltu vētru.

Pirmkārt, kvalitātes dēļ. Pārtikas rūpniecībā kvalitātes jēdziens mūsdienās ir aplam novalkāts, pamatā ar to saprotot industrijas interesēs balstītus faktorus par produkcijas «tīrību» un rutīnā atstrādātu viendabīgumu. Kvalitātes jēdziens vairs neietver tādas industrijai netveramas lietas kā sevišķas garšas īpašības vai produktu enerģētika. Līdz ar to kvalitātes scepteris jēdziena plašākajā nozīmē, nevis tikai no uzraugošās ierēdniecības skatu punkta uz to raugoties, pašlaik ir labāko bioloģisko audzētāju un pārstrādātāju rokās. Tieši ar šo – par nozari atbildīgo dienestu ierēdņu dokumentos neaprakstīto – kvalitāti, kas dažkārt patiešām ir netverama un vienkārši jābauda ēdot, īpaša ir Kaņepīšu produkcija. No tīras zemes nākusi, bez pesticīdiem un mākslīgajiem mēslojumiem nobriedusi, gandrīz arhaiskā veidā sagatavota un bieži pa tiešo pircēju rokās nonākusi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Dienas Bizness viesojas 28,5 miljonus eiro vērtajā iepakojuma ražotnē

Egons Mudulis,11.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieguldot 28,5 miljonus eiro iepakojuma ražotnē, Polipaks palielinās ražošanas jaudu par 75%, turpinot ekspansiju Skandināvijas tirgū un cenšoties iekarot Lielbritāniju

Lai varētu iekarot citu Eiropas valstu elastīgā iepakojuma tirgu, garantējot atbilstību specifiskām sertifikācijas prasībām, SIA Polipaks decembrī plāno sākt pārvākšanos uz savu jauno ražošanas, loģistikas un administratīvo kompleksu Mārupē, sarunā ar Dienas Biznesu stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Andrejs Kologrejevs. Pēc viņa teiktā, 28,5 milj. eiro vērtajam projektam 18,5 milj. eiro finansējums ņemts Danske Bank, 4,27 milj. eiro ERAF līdzfinansējums iegūts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrēto aktivitāšu Augstas pievienotās vērtības investīcijas ietvaros, bet 5,5 milj. ir paša uzņēmuma līdzekļi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

FOTO: Rīgas pils Konventa un Horna bastionā atrastas vēsturiskas liecības

Žanete Hāka,08.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS «Valsts nekustamie īpašumi» īstenotā Rīgas pils Konventa pārbūves un restaurācijas projekta arheoloģiskās izpētes ietvaros atrastas nozīmīgas vēsturiskas liecības, informē VNĪ.

Pils projekta restaurācijas un rekonstrukcijas darbu mērķis ir atjaunot seno būvi nākamajām paaudzēm ar autentiskiem arhitektūras elementiem un vēsturisko konstrukciju apjomu, tādēļ atrastās vēstures liecības būs būtisks pienesums pils rekonstruējamai daļai.

Šobrīd Rīgas pils vecākajā daļā - Konventa un Horna bastionā - pirms rekonstrukcijas un restaurācijas būvniecības uzsākšanas pilnā sparā notiek arheoloģiskās un mākslinieciskās izpētes darbi. Izpētes darbi Horna bastionā tuvojas nobeigumam. Jau tagad ir skaidrs, ka atrastās vēstures liecības ir vērtīgas un atspoguļosies jaunajā pils projektā.

«Esam īpaši gandarīti par to, ka VNĪ lēmums nesasteigt būvniecību, bet ieklausīties arheologu un zinātnieku viedoklī par iespējamiem atklājumiem, ir izrādījies pareizs. Tik unikālu un Latvijai nozīmīgu mantojumu, kāda ir Rīgas pils, visticamāk nākamajām paaudzēm atjaunosim tikai vienreiz. Tas ir neaptverami bagāts vēstures mantojums, kas prasa sevišķi rūpīgu un uzmanīgu darbu, lai vēstures liecības pēc pils rekonstrukcijas tiktu saglabātas. Atklājumi, protams, ieviesīs korekcijas projekta virzībā, jo projektētājiem būs jāveic izmaiņas. Bet tas ir tā vērts, jo mēs strādājam ne tikai Latvijas simtgadei, bet arī tām paaudzēm, kas nāks nākamajos 100 vai 200 gados. Paldies vēsturniekiem un arheologiem par stingru nostāju, pacietību, zināšanām un neatlaidību», atzīst VNĪ valdes priekšsēdētājs Ronalds Neimanis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijā vismazākajai valstij Igaunijai ir vislielākie budžeta ieņēmumi, taču uzņēmumu ienākuma nodoklī ziemeļu kaimiņvalsts kopš gadsimtu mijas iekasē vismazāk

Tādu ainu rāda AS BDO Latvia pētījums par uzņēmuma ienākuma nodokļa apmēriem Baltijā un tā īpatsvaru valsts budžeta ieņēmumos.

«21. gadsimta pirmajos gados Igaunijai bija vismazākais valsts budžets, savukārt kopš 2013. gada – vislielākais Baltijā, kaut arī ne pēc iedzīvotāju skaita, ne arī teritorijas šī valsts nevar spēkoties ar tās dienvidu kaimiņvalstīm,» stāsta AS BDO Latvia partneris Jānis Zelmenis.

Sacīto viņš pamato ar to, ka 2000. gadā Igaunijas valsts makā bija tikai 1,64 miljardi eiro, savukārt Latvijai tur bija par vairāk nekā 200 milj. eiro vairāk – 1,85 milj. eiro, savukārt pērn ziemeļu kaimiņu valsts maks bija par miljardu lielāks nekā Latvijai. Zīmīgi, ka Lietuvas valsts maks kopš iestāšanās ES 2004. gadā ir bijis te lielāks, te atkal mazāks par Latvijas valsts maka apmēru. Lūzuma punkts ir 2008. gads, kad Latvijas un Lietuvas valsts kasē naudas apjoms ir līdzīgs – pārsniedz 6,6 miljardus eiro, savukārt Igaunijai tas ir 5,76 miljardi eiro. Krīzes rezultātā Lietuvas budžets zaudēja vairāk nekā 1,5 miljardus eiro, Latvijas budžets – 1,2 miljardus eiro, bet Igaunija – tikai 0,6 miljardus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Maskavas forštate – vai jaunais klusais centrs

Neils Balgalis, pilsētplānotājs, Grupa 93,15.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maskavas forštate vienmēr bijusi kā karsts kartupelis pilsētplānotāju, nekustamo īpašumu darboņu un pašvaldības rokās.

Neatrisinātais Rīgas tuvā centra jautājums. Vieta ar milzu attīstības potenciālu un tomēr pēdējo 30 gadu laikā faktiski bez jaunbūvēm. Pievilcīga, jo atrodas tuvu Rīgas centram, un labi nodrošināta ar sabiedrisko transportu, tomēr tik sarežģīta - vēsturisko notikumu aura, koka apbūves izaicinājumi un Maskačkas garša - iedzīvotāji, kas šajā teritorijā nodarbojas ar dažādiem rūpaliem. Tik krāsaina ir šī Rīgas daļa.

Pirmās ziņas par šo rajonu atrodamas ap 14. gadsimtu, kad to dēvēja par Lastādiju – apzīmējums, kas Hanzas Savienības pilsētās nozīmēja teritorijas saistību ar kuģiem un to kravām. Maskavas forštatē nav sastopamas koka ēkas, kas celtas agrāk par 19.gadsimtu, jo pēc Krievijas imperatora pavēles 1812. gada 24. jūlijā Daugavas labā krasta priekšpilsēta līdz ar citām Maskavas un Sanktpēterburgas piepilsētām tika nodedzināta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Notiekošais pasaules ekonomikā un finašu tirgos liek apsriest publiski lietas, par kurām agrāk runāja tikai pusbalsī, intervijā laikrakstam Telegraf atzīst SEB bankas galvenais ekonomists Andris Vilks.

Jaunās Eiropas Savienības dalībvalstis uzreiz pēc iestāšanās uzņēmās ieviest vienotu valūtu - eiro. Taču līdz tam valstij jāizpilda zināmi finanšu stabilitātes kritēriji. Tas šķiet saprotami, ja vien šie kritēriji nebūtu pretrunīgi. Tiek prasīts dalībvalstu privātpersonu ienākumus pakāpeniski pielīdzināt dalībvalstu privātpersonu ienākumiem. Citiem vārdiem sakot - tiek prasīta ekonomikas augšupeja, taču tajā pašā laikā tiek prasīta arī cenu stabilitāte ar zemu inflāciju. Praktiski viens otru šie kritēriji izslēdz, uzskata A. Vilks. Īpaši Latvijā, kur IKP ir uz pusi zemāks nekā vidēji ES, bet cenu un algu sabalansēšanas potenciāls - augsts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Skandi Motors pērn strādājis ar 337 tūkstošu eiro zaudējumiem

Žanete Hāka,11.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu «Mitsubishi», «Hyundai» un «Nissan» oficiālais pārstāvis Latvijā SIA «Skandi Motors» 2018. gadā palielinājis apgrozījumu par 2,3% salīdzinājumā ar 2017. gadu, taču atsevišķu negatīvu apstākļu dēļ strādājis ar zaudējumiem, ziņo «Lursoft» Klientu portfelis.

SIA «Skandi Motors» apgrozījums pērn sasniedza 40,539 miljonus eiro, bet uzņēmuma zaudējumi bija 337 tūkstoši eiro. «Negatīvais rezultāts nav uzskatāms par kādu būtisku tendenci uzņēmuma darbībā,» sacīts SIA «Skandi Motors» gada pārskatā.

Tajā atzīmēts, ka autotirgotājs 2018. gadā norakstījis būtiskus mārketinga izdevumus, lēnas aprites rezerves daļu krājumu, kā arī vairākas citas izdevumu pozīcijas. SIA «Skandi Motors» apgrozījums, lai arī pieaudzis, nav palielinājies tik strauji kā citus gadus, galvenokārt, dēļ izmaiņām pārstāvēto auto zīmolu modeļu gammā un arvien sīvākas konkurences gandrīz visos autotirgus segmentos.

SIA «Skandi Motors» apgrozījuma izmaiņas Infogram Uz 2019. gadu SIA «Skandi Motors» raugās pozitīvi. Autotirgotājs plāno nostiprināt esošās pozīcijas gan pārdošanas, gan pēcpārdošanas segmentā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Autotirgus Latvijā audzis par 115%

Elīna Pankovska,21.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Strauji audzis jaunu vieglo automašīnu tirgus Latvijā un situācija tanī izveidojusies daudz veiksmīgāka, nekā prognozējuši eksperti.

Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas dati liecina, ka šā gada pirmo divu mēnešu laikā autotirgus audzis par 115%, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, raksta Telegraf.

Divu mēnešu laikā reģistrēti 1,14 tūkst. vieglo automašīnu, kas ir par 613 vienībām vairāk nekā 2010.gada janvārī un februārī. Tik strauju kāpumu speciālisti skaidro ar to, ka pagājušā gada februārī pārdots vismazāk automašīnu visā krīzes periodā.

Visvairāk reģistrēti ir Renault markas automobiļi – 146, otrajā vietā ierindojas Toyota ar 139, bet trešajā – Volkswagen ar 131 reģistrētu automašīnu.Tālāk seko Opel (67), Škoda (62), Ford (60), BMW (54), Nissan (47), Mitsubishi (44) un TOP desmit noslēdz Hyundai (42).

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Audi tērēs 13 miljardus jaunu tehnoloģiju un ražotņu attīstībai

Jānis Rancāns,28.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autobūves kompānija Audi nākošajos četros gados tērēs 13 miljardus eiro jaunu tehnoloģiju, iekārtu un ražotņu izveidē un attīstībā. Investīcijas galvenokārt paredzētas veikt Vācijā, pavēstījusi kompānija.

Tāpat kompānija nākamgad ieplānojusi pieņemt darbā papildus 1,2 tūkstošus jaunu strādnieku. «Mēs vēlamies sasniegt stipru izaugsmi un labus starptautiskās tirdzniecības rādītājus,» sacīja Audi pārstāvji.

Minētajā laika posmā kompānija Audi katru gadu paredzējusi tērēt vairāk nekā divus miljardus eiro jaunu tehnoloģiju izstrādei. Kopumā šim mērķim tiks veltīti aptuveni 10 miljardi eiro.

Ievērojami līdzekļi tiks atvēlēti kompānijas ražotņu modernizācijai Vācijā, kā arī citās pasaules valstīs. Kompānija arī pavēstīja, ka 2012. gadā tirdzniecībā parādīsies A8 hibrīdversija, R8 – R8 elektroauto versija un citi modeļi. Apjomīgajām investīcijām jānodrošina, ka Audi ieņems pirmo vietu luksusa klases automobiļu ražotāju vidū, norāda kompānija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Kaut kad tirgus nāks vaļā, un tad tie, kas būs par lētu naudu uzbūvējuši, startēs no labākām pozīcijām," komentējot iespējamo Nissan autosalona būvniecību Rīgā, laikrakstam Diena sacījis SEB bankas galvenais ekonomists Andris Vilks.

Kārļa Ulmaņa gatvē 71 pie Mežotnes un Upesgrīvas ielas krustojuma iecerēts būvēt jaunu Nissan autosalonu. Projektēšana, visticamāk, ilgs vismaz divus gadus, kuru laikā varētu atkopties auto bizness, cer projekta attīstītāji. Savukārt ekonomisti norāda - tā kā banku kreditēšanas apjomi ir samazinājušies, uzņēmējiem jātiek galā pašu spēkiem. Taču zemo izmaksu dēļ šis ir izdevīgs laiks būvniecībai, šodien, 25.aprīlī, vēsta laikraksts Diena.

Autosalona projektu pēc SIA Motorcentrs pasūtījuma izstrādājis igauņu arhitektu birojs Salto sadarbībā ar pašmāju arhitektu Egilu Raņķi. Motorcentra izpilddirektors Igors Melderis atzinis, ka lēmums par jauna salona būvniecību pieņemts laikā, kad autotirgus bija labā stāvoklī, taču tagad "laikam nebūs ekonomiski pareizi celt autosalonu".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopbraukšanas platforma - Igaunijā dibinātais uzņēmums Taxify - noslēdzis investīciju raundu 175 miljonu ASV dolāru apmērā. Piesaistītās investīcijas uzņēmums ieguldīs savu tehnoloģiju attīstībā un turpinās strādāt pie risinājumiem kā pārvietoties pilsētās, galvenokārt Eiropas un Āfrikas tirgos, liecina medijiem sniegtā informācija.

Investīciju raundu vadīja starptautiskais autotirgus līderis «Daimler», kura portfelī jau ir vairāki Eiropas mobilitātes un tehnoloģiju uzņēmumi. «Daimler » pārstāvji pievienosies arī «Taxify» valdei.

Investoru vidū ir Eiropas riska kapitāla fonds «Korelya Capital» un «TransferWise» līdzdibinātājs Taavets Hinrikus, kuri pievienojas vairākiem jau esošajiem investoriem, tostarp «Didi Chuxing». Investīciju raundā «Taxify» uzņēmums novērtēts 1 miljarda ASV dolāru apmērā.

«Taxify» ir viena no straujāk augošajām braucienu izsaukšanas platformām pasaulē, to izmantojuši vairāk kā 10 miljoni pasažieru un 500 000 vadītāju vairāk nekā 25 valstīs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kamēr vairums uzņēmēju vēl nezina, kādas izmaiņas viņus sagaida pēc Krievijas, Baltkrievijas un Kazahstānas muitas savienības izveides, Latvijas cūku eksportētājiem jāgatavojas muitas tarifu pieaugumam no 5 % uz 40 %.

No 1. janvāra stāsies spēkā jauni muitas tarifi eksportam uz Krieviju, Baltkrieviju un Kazahstānu. Tas var apstādināt labi sākto darbu ar Krieviju, uzskata Latvijas Cūku audzētāju asociācijas (LCAA) direktors Varis Sīmanis, gaidāmo tarifu celšanu salīdzinot ar sava veida protekcionismu.

Neesi abonents? Piesakies uz 2 nedēļu testa abonementu šeit!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kārtējo antirekordu ir piedzīvojis Latvijas autotirgus, proti, pēc Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas datiem (LPAA) novembrī tika realizētas tikai 149 jaunas automašīnas, kas šogad ir sliktākais mēnesis.

Kopumā šā gada pirmajos vienpadsmit mēnešos Latvijā reģistrētas 3546 jaunas automašīnas, kas ir par 80.5% mazāk nekā pērn šajā laika periodā, kad tika realizēti 18 229 jauni auto. Vairums autotirgotāju atzīst, ka realitātē reģistrēto auto, kuri paliek Latvijā esot vēl mazāk nekā uzrāda statistikas dati. Autotirgotāji lēš, ka samazinājums pret 2008. gadu varētu būt pat vairāk nekā 100%.

Atgādināsim, ka jauno auto reģistrācijas oficiālais antirekords iepriekš tika reģistrēts šā gada oktobrī, proti, 218 jauni auto. Jauno auto tirdzniecība ir nožēlojama, kuru var salīdzināt ar 1998. vai pat 1997. gadu. Piemēram, tirgus līderis Toyota oktobrī var lepoties tikai ar 41 reģistrētiem auto, turpretim pārējiem, piereģistrēto jauno auto skaits pat nepārsniedz 10 vienības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Volkswagen ķīniešiem ražos zemo cenu automašīnas

Jānis Rancāns,15.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas autobūves kompānija Volkswagen Ķīnā plāno izveidot mazbudžeta automašīnu tirgu, kā arī nākamo piecu gadu laikā uzcelt septiņas jaunas ražotnes un palielināt ražošanu Ķīnā par vairāk nekā 70%, lai tādējādi samazinātu eirozonas krīzes ietekmi uz savām finansēm.

Autobūvētājs par saviem plāniem paziņoja brīdinot, ka pamatražošanas ieņēmumi šā gada pirmajā ceturksnī samazināsies, bet gada griezumā, salīdzinājumā ar pagājušo gadu, paliks nemainīgi, vēsta Wall Street Journal. Volkswagen to skaidro ar sliktajiem ekonomiskajiem apstākļiem Eiropā. Kompānija norāda, ka Volkswagen automašīnu pārdošanas apjomi šā gada pirmajos divos mēnešos, salīdzinājumā ar attiecīgu periodu pirms gada, samazinājušies par 8%.

«Aizvien vairāk un vairāk Volkswagen darbības tiks pievērsts Ķīnai, Krievijai, Indijai, Amerikai un Dienvidaustrumāzijai. Aizvien vairāk šajās vietās tiks izlemta Volkswagen nākotne,» sacījis kompānijas izpilddirektors Martins Vinterkorns (Martin Winterkorn).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc salīdzinoši veiksmīgā aprīļa maijā interese par jauno auto iegādi atkal ir noplakusi.

Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas(LPAA) prezidents Andris Kulbergs ar atzina, ka aprīlī, kurā bija novērojama pircēju atmošanās no dziļā ziemas miega visticamāk izrādījusies maldīga: «Aprīļa rezultātus ietekmēja atsevišķi lieli pasūtījumi, piemēram, Lattelecom autoparka atjaunošanas iepirkums. Aprīlī autosalonos bija novērojama pircēju rosība, taču maijā šī rosība ir mazinājusies.»

Iespējams, ka šāds viļņveidīgs attīstības scenārijs Latvijā būs vērojams arī nākamajos mēnešos, jo indikatori neliecina par to, ka Latvijas autotirgus šogad varētu attīstīties ar augšupejošu līkni.

Komentāri

Pievienot komentāru