Autopārvadātājiem darba šobrīd netrūkst, taču samaksa aizvien ir neatbilstoša, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Tādu skaidrojumu šķietami pretrunīgajiem komersantu skaļajiem paziņojumiem par negatīvo ietekmi, ko uz autopārvadājumiem atstāj Eiropas Savienības (ES) un Krievijas savstarpējas sankcijas, no vienas puses un pozitīvo kravu komercpārvadājumu statistiku no otras puses min Latvijas Autopārvadātāju asociācijas prezidents Valdis Trēziņš. Šī gada deviņos mēnešos pārvadāts par 2,1% vairāk kravu nekā pērnā gada attiecīgajā laika periodā, kopumā veidojot 33,21 milj. t kravu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Kamēr iekšzemes pārvadājumos vērojams kritums par 0,5% jeb 131 tūkst. t, starpautiskajā satiksmē kopumā apkalpots par 11,2% jeb 814 tūkst. t kravu vairāk. Neliels kritums 1,5% jeb 44 tūkst. t apjomā gan vērojams eksporta pārvadājumos.
Nesēžam, rokas klēpī salikuši, bet strādājam dažādos virzienos – Eiropas, Skandināvijas, Baltijas valstu, Krievijas un Centrālāzijas tirgū, norāda lielākās Latvijas autopārvadājumu kompānijas SIA Kreiss pārstāvis Boriss Zaks, atbildot uz jautājumu, cik veiksmīgi izdevies pārorientēties, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju. Pēc viņa teiktā, darbu var atrast vienmēr, bet ne vienmēr peļņas apmērs ir apmierinošs. ES arvien pieaug konkurence ar Lietuvas un Polijas pārvadātājiem, un pēc Krievijas embargo pārvadājumu tirgū līdzsvars pagaidām neesot iestājies. Kaut gan tas neesot bijis viegli, SIA Kreiss ir izdevies atrast savu nišu. Vaicāts, vai kompānija izmantojusi kādu no valsts atbalsta veidiem no sankcijām cietušajiem uzņēmumiem, viņš atbild, ka uzņēmums saņēmis nodokļu brīvdienas. «Ceram uz labāko, gatavojamies sliktākajam,» par nākamo gadu starptautisko pārvadājumu tirgū saka B. Zaks. «Nolaist rokas un padoties negrasāmies,» norāda arī SIA N Logistiks pārstāvis Konstantīns Kikas, kaut izdzīvot esot grūti, jo zemo fraktu dēļ peļņa veidojot vien 1,5–2%. Apmēram 30% kompānijas pārvadājumu ir Kazahstānas virzienā, bet pēc neveiksmes Vācijā uzņēmums nemēģina ielauzties ES tirgū.
Lai nebūtu problēmu ar neprognozējamām pārbaudēm Krievijā, uzņēmums muitas ūnijas valstīs iebrauc caur Baltkrieviju, kur ierēdņi nav tik nekaunīgi, bet precīzi un pieklājīgi dara savu darbu. Neņemot vērā sarežģīto situāciju, N Logistics šobrīd negrasās prasīt nodokļu atlaides.
Visu rakstu Autopārvadātāji nenolaiž rokas lasiet ceturtdienas, 4. decembra, laikrakstā Dienas Bizness (7. lpp.)!