Kopš pandēmijas sākuma apmēram 15% no Latvijā pārdotajām lietotajām automašīnām ir iegādātas attālināti un starp Baltijas valstīm Latvijas iedzīvotāji bijuši visaktīvākie.
Tā liecina lietoto auto tirgus līdera “Longo Group” pārdošanas dati. Arī pārrobežu tirdzniecības ziņā Latvija ir līderos, jo mūsu iedzīvotāji aktīvāk par kaimiņiem pasūta auto no citām Baltijas valstīm.
“Augusts bija pirmais mēnesis pēdējā pusgada laikā - kopš martā Covid-19 dēļ sākās vispārējais ekonomiskais kritums, kad nozarē varēja vērot lielāku pircēju aktivitāti un pārdoto vienību skaita būtiskāku pieaugumu,” informē “Longo Group” valdes loceklis Edgars Cērps. “Mūsu tirdzniecības rādītāji atgriezās pirmskrīzes līmenī, ik dienu auto tirdzniecības vietu Rīgā apmeklē 15 līdz 20 klienti. Kopumā automašīnu cenas ir augušas ierobežotā piedāvājuma dēļ, un tirgū spēs veiksmīgi turpināt darboties tikai spēcīgākie spēlētāji – uzņēmumi ar stabilu piegādes tīklu un iepirkumu kanāliem, kā arī labiem sadarbības partneriem.”
Kā liecina “Longo Group” iedzīvotāju paradumu analīze, tiešsaistē pirktās automašīnas vienlīdz bieži iegādājas rīdzinieki un cilvēki reģionos.
Salīdzinot ar pandēmijas pirmskrīzes laiku, lietoto automašīnu pircēji daudz biežāk pieprasa attālinātos servisus, piemēram, pirms auto apskatīšanas klātienē atsūtīt video, piegādāt mašīnu pēc darījuma noslēgšanas uz jaunā īpašnieka dzīvesvietu utt.
Lai gan pandēmijas sākumā kopumā auto tirdzniecības apjomi Latvijā kritās par 80-90% , šobrīd nozare jau ir pielāgojusies izmaiņām pieprasījumā un spēj nodrošināt daudzveidīgāku transportlīdzekļu piedāvājumu. Lietotas automašīnas izkonkurē jaunās, jo tām ir plašāka cenu un aprīkojuma amplitūda.
Cilvēki arī daudz piesardzīgāk iegādājas dārgas preces ar ātri zūdošu tirgus cenu, piemēram, jaunās un luksus klases automašīnas.
“Longo Group” kopš darbības sākuma Latvijā ir apkalpojis 12 tūkstošus klientus un tikai šī gada pavasara mēnešos to skaits ir bijis zemāks kā ierasts, bet vasarā jau atgriezās pirmskrīzes līmenī.
“Longo Group” eksperti norāda, ka Baltijā arvien pieprasītākas kļūst lietotas automašīnas cenu kategorijā ap 9000 – 10 000 eiro, savukārt uzņēmums kopumā paplašina piedāvājumu kategorijā līdz 15 000 eiro. Par spīti pandēmijai lietoto auto tirgū pircējiem palielinās interese par spēkratiem tuvu 20 000 eiro vērtībai.
2020. gadā “Longo Group” lietoto auto pircēji visbiežāk meklē Volvo (23%), Volkswagen un Opel marku transportlīdzekļus un 87% no visiem šogad iegādātajiem ir ar dīzeļdzinējiem. Lietoto auto piedāvājumā Latvijā ir arī hibrīdauto, bet to pieprasījums pagaidām vēl ir neliels – pircēji gaida pirmo paaudžu jauno versiju nonākšanu otrreizējā tirgū.
Ierobežojumi un ekonomiskā situācija Latvijā un pasaulē ietekmē patērētāju uzvedību un pirktspēju – klienti rūpīgi izvērtē prioritātes, taču neskatoties uz to, tomēr vēlas saglabāt mobilitāti, kā arī drošas pārvietošanās iespējas, ko sniedz personīgais auto. “Longo Group” eksperti prognozē, ka potenciālā otrā Covid-19 viļņa iespaids uz kopējo auto tirgu nebūs tik liels kā šī gada pavasarī, jo tirgotāji ir vairāk gatavi sniegt pakalpojumus attālināti. Iespējams, jauno auto tirgus jutīs lielāku kritumu – rezerves daļu cenu kāpuma un pircēju maksātspējas mazināšanās dēļ.
Rietumeiropas auto tirgū novērojama tendence individuālajiem patērētājiem turpināt lietot savus īpašumā esošos auto un neiegādāties jaunus, savukārt uzņēmumiem pagarināt operatīvo auto līzinga termiņus, tāpēc kopējais pieejamo lietoto transportlīdzekļu piedāvājums šogad strauji samazinās. Savukārt nelieliem auto tirgotājiem Austrumeiropā tas ir risks palikt pelēkajā zonā, lai optimizētu izmaksas un nevajadzētu būtiski celt cenas, vai pirkt transportlīdzekļus ar nopietniem defektiem un milzīgiem nobraukumiem (spidometra rādītāji pirms ieceļošanas Latvijā nereti tiek manipulēti), kas paliek pāri pēc lielāku tirgus spēlētāju iegādēm. Samazinātā auto piedāvājuma dēļ pircējiem ir lielāks risks nespēt atrast savām vajadzībām un pirktspējai piemērotu auto, kas ierobežo viņu un ģimenes drošību vispasaules situācijas dēļ.