OCTA polises cenas var svārstīties no padsmit līdz vairāk nekā tūkstoš eiro, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Pēdējā gada laikā OCTA polises cenas ir pieaugušas minimāli – vidēji par 5%, kas apdrošinātājiem sagādā pamatīgas galvassāpes, jo šajā segmentā jau gandrīz desmit gadus nākas strādāt ar mīnusiem. Patlaban apzinīgākie autovadītāji polisi uz gadu aizvien var iegādāties par aptuveni 20 eiro, savukārt tie, kuri regulāri iekļūst avārijās, par polisi maksā no vairākiem simtiem līdz pat tūkstotim eiro. Asās konkurences dēļ pagaidām nav paredzams, ka tuvākajā laikā cenas varētu būtiski palielināties.
Protams, par zemajām cenām var priecāties autovadītāji. Kā liecina laikraksta Dienas Bizness veiktā OCTA polišu cenu izpēte, izmaksas par šo apdrošināšanas pakalpojumu var ievērojami atšķirties ne tikai bonus-malus klašu vidū, bet arī dažādās apdrošināšanas kompānijās. Atrodoties augstākajā jeb 17. klasē, apdrošināšanas polises cena var būt vien pārdesmit eiro, un apdrošinātāju piedāvājums ir visai līdzīgs, taču citās klasēs starpība ir lielāka. Tā, piemēram, dažus gadus jaunai automašīnai, kurai piešķirta 11. klase, polises cenas var atšķirties pat divas reizes. Izpētot datus LTAB piedāvātajā kalkulatorā, kur apkopoti apdrošinātāju piedāvājumi, redzams: vienā kompānijā tā maksā 42,9 eiro, bet citā – vairāk nekā 80 eiro. Tirgū patlaban novērojams, ka daļa apdrošinātāju atmetuši stratēģiju, censties pievilināt pēc iespējas vairāk klientu ar lētākas polises palīdzību, un mēģina konkurēt ar pakalpojuma kvalitāti, piedāvājot dažādus papildu labumus, līdz ar to viņu piedāvātā cena ir augstāka, taču daļa kompāniju aizvien turpina zemo cenu stratēģiju, audzējot apjomus.
Tiesa gan, jo zemāka klase, jo dārgāka apdrošināšanas polise. Iesācējiem jeb tiem, kam piešķirta 6. bonus-malus klase (to piešķir tad, kad automobilis tikko iegādāts), polise maksā no 60 līdz 110 eiro. Savukārt sliktajiem autovadītājiem – tiem, kuri regulāri mēdz iekļūt ceļu satiksmes negadījumos – polise maksā vairākus simtus eiro. Vissliktākajai jeb 1. klasei apdrošināšanas polises cena var pārsniegt pat tūkstoti eiro. Tieši šo klašu automašīnu apdrošināšanas polisēm apdrošinātāji sola lielāko cenu kāpumu.
«No vienas puses, OCTA cenu kāpums ir neizbēgams un loģisks risinājums, jo nozare strādā ar ievērojamiem zaudējumiem, kas tiek segti no citu apdrošināšanas veidu ieņēmumiem, bet no otras puses – cenu kāpumu ierobežo asā konkurence,» saka Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics. Viņš atzīmē – to, ka cenas tiks paaugstinātas, publiski jau pauduši arī paši apdrošinātāji. Taču diez vai cenu kāpums būs tik straujš, lai segtu nozares zaudējumus, viņš piebilst. Arī ERGO risku parakstīšanas nodaļas vadītājs Ritvars Heniņš paredz, ka OCTA cenas turpinās augt, tāpēc gada griezumā tas varētu būt pat 15% robežās. Līdzīgās domās ir arī V. Dzene, kas uzskata, ka šajā tirgus segmentā cenu kāpums ir neizbēgams. Viņa paredz, ka šī gada laikā tas varētu sasniegt 10–15%.
Plašāk lasiet rakstā Automašīnu apdrošināt vēl lēti piektdienas, 19. jūnija, laikrakstā Dienas Bizness (4. lpp.)!