Katram ir iespēja atrast savu aicinājumu, sekot tam un dzīvot piepildītu dzīvi, taču ne visi ir tik drosmīgi, lai to izdarītu; īpaši grūti un svarīgi tas ir 40 gadu vecumā, jo tad cilvēks saprot – kad vēl, ja ne tagad?
Inga Ezera vairākus gadus dzīvo Londonā un ir starptautiskas apdrošināšanas kompānijas RSA personāla vadītāja ar atbildību par vairākām valstīm. Papildu tam viņa strādā kā individuāls koučs, personīgā zīmola veidošanas konsultante un šovasar izdeva savu grāmatu The Success Planner Book. Intervijā DB viņa stāsta par savu grāmatu, tendencēm personālvadībā un karjeras veidošanu ārzemēs.
Pavisam nesen prezentējāt savu grāmatu – panākumu plānotāju. Kas tas īsti ir?
Tā ir grāmata-plānotāja, kas palīdz attīstīt panākumu domāšanu un satur praktiskus rīkus, kā labāk saprast, kas ir cilvēka talanti, aicinājums un dzīves mērķis. Tas ir veiksmes plānotājs ar pievienoto vērtību. Manā koučinga pieredzē, palīdzot klientiem kļūt veiksmīgākiem un attīstot viņu personīgo zīmolu, sapratu, ka gan individuālā, gan grupas sesijā varu palīdzēt ierobežotam skaitam cilvēku. Klienti reizēm prasīja, vai ir kādi rīki, ko viņi var izmantot individuāli, un man radās ideja sarakstīt grāmatu, lai palīdzētu cilvēkiem saprast, kas ir viņa aicinājums, talanti, mērķi, dzīves vīzija un misija, un saplānot mērķus, balstoties uz viņu patieso būtību. Darbojoties saskaņā ar savu sirdi, šie mērķi piepildās teju vai automātiski vai vismaz daudz vieglāk, jo cilvēks ir harmonijā ar sevi. Tā mērķis ir vieglāk sasniedzams. Kopš es esmu izmantojusi grāmatā aprakstītās metodes, esmu sapratusi savus talantus un vērtības un dzīvoju un strādāju saskaņā ar tām. Varu fokusēties uz to, kas man pēc būtības ir svarīgs, sagādā gandarījumu, enerģiju un prieku. Līdz ar to varu sniegt vairāk enerģijas un iedrošinājumu cilvēkiem, kam tas ir nepieciešams, un saņemu iespējas to darīt. Piemēram, nesen biju komandējumā Barselonā un no viesnīcas uz lidostu devos kopā ar treneri, kurš mums vadīja apmācības. Viņš pajautāja, ar ko vēl nodarbojos, un es pastāstīju par savu grāmatu, ka esmu koučs, un viņš ieminējās, ka viņam ir zināms klients, kam manas personīgā zīmola veidošanas konsultācijas varētu noderēt. 20 minūtēs ieguvu darījumu – tas notiek tad, kad tev ir skaidrība par savu aicinājumu – tu dalies ar to enerģiski un no sirds un cilvēki vēlas saņemt tavu pievienoto vērtību. Ar grāmatas publicēšanu un prezentēšanu gribu aicināt vairāk cilvēku gūt enerģiju un drosmi ņemt dzīves stūri savās rokās. Gribu dalīties ar pieredzi – ja varu, tad var arī citi. Piemēram, kopš guvu skaidrību, ka personīgā zīmola veidošana ir mans aicinājums, braucot atvaļinājumā uz ASV, sarunāju, ka novadīšu personīgā zīmola veidošanas sesiju vienā uzņēmumā Ņujorkā. Kad ir skaidrība par savu aicinājumu un talantiem, cilvēks tos liek lietā, mērķējot augstāk.
Ir viegli darīt to, kas sagādā prieku, bet gan jau darbā ir arī pienākumi, kas nav tik tīkami, tāpat kā, piemēram, mājās ir jāmazgā trauki.
Runājot par trauku mazgāšanu, man labāk patīk mazgāt traukus un sakārtot virtuvi pēc gatavošanas, bet manam dzīvesdraugam ir talants un aizraušanās gatavot, taču nepatīk mazgāt traukus. Līdz ar to arī mājās liekam lietā savus talantus – viņš ar prieku un izcilību gatavo, bet es labprāt nomazgāju traukus. Arī uzņēmumā pēc iespējas jācenšas sadalīt darbus tā, lai tie būtu atbilstoši darbinieku talantiem un aicinājumam, vai pieņemt darbā amata prasībām atbilstošus cilvēkus, kam ir dabisks talants un aicinājums paveikt noteiktos darbus. Viņi tos izdarīs ar lielāku atdevi un izcilību un mazāku uzraudzību. Nesen biju uz doktora Džona Demartini, cilvēku vērtību pētnieka, prezentāciju, kur viņš stāstīja – ja darām darbu, kas ir saskaņā ar mūsu augstākajām vērtībām, jūtamies iedvesmoti doties uz darbu, bet, ja darbs nav saskaņā ar mūsu vērtībām un aicinājumu, mums nepieciešama motivācija. Protams, strādājot lielā uzņēmumā, ir pienākumi, kas atbildīga amata ietvaros ir jāveic, bet nav aicinājums. Esmu pārliecināta, ka lielākā vai mazākā mērā varam ietekmēt sava darba saturu. Tā kā skaidri zinu, kādi ir mani talanti un stiprās puses un kā ar to palīdzību labāk varu sniegt vērtību uzņēmumam, man ir arī enerģija un pārliecība, lai runātu ar vadītāju un vienotos par maniem mērķiem un darāmajiem darbiem un par to, kurus no tiem būtu nepieciešams deleģēt kādam citam. Lai gan uzņēmums patstāvīgi optimizē izmaksas, nodaļā pieņēmām darbinieku, kam ir talants un aicinājums paveikt tos darbus, kas nebija ne mana, ne mana vadītāja talantu un aicinājumu sarakstā.
Lūdzu, atzīstieties – kādas lietas jums nepatīk darīt?
Es esmu ideju ģeneratore un stratēģe. Man patīk strādāt ar personības attīstību, iedvesmot, palīdzēt uzņemties atbildību, iniciatīvu, veikt pārmaiņas, iesaistīt risinājumos, kļūt veiksmīgākiem un saskatīt, kā, veidojot savu zīmolu, cilvēki var pievienot vērtību uzņēmumam un klientiem, tādā veidā attīstot savu panākumu ceļu un uzņēmuma rezultātus. Taču, ja man, piemēram, vajag ieviest tādus procesus un sekot norādēm, kam neredzu jēgu un nesaprotu, kā tas dod vērtību biznesam, man ir ļoti jāmotivē sevi to darīt.
Cik ilgi tapa jūsu grāmata?
Šī grāmata tapa deviņus mēnešus. Protams, kopumā process no idejas rašanās līdz pirmajai publikācijai bija garāks. Esmu izvirzījusi mērķi arī nākamo grāmatu pabeigt deviņu mēnešu laikā.
Par ko tā būs?
Specifiskāk par personīgā zīmola veidošanu. Vadot personīgā zīmola veidošanas sesiju Rīgas Biznesa skolā pieredzējušiem un jauniem uzņēmējiem un studentiem, sapratu, ka tā ir aktuāla tēma un cilvēkiem būtu lietderīgi uzzināt kaut ko vairāk un iegūt informāciju, kā veidot savu personīgo zīmolu. Šobrīd daudzi jauc personīgā zīmola veidošanu ar mārketinga komunikāciju, fokusējoties tikai uz sociālajiem medijiem. Vienkāršiem vārdiem – tavs personīgais zīmols ir cilvēku priekšstats par to, kādu vērtību tu sniedz cilvēkiem, kas ir tavi talanti un kā tu veido attiecības un pildi solījumus, uzvedība – uz ko fokusējies, par ko runā, ko dari. Amazon dibinātājs Džefs Bezoss ir teicis – tavs personīgais zīmols ir tas, ko cilvēki par tevi saka, kad tevis nav klāt. Personīgā zīmola veidošana prasa saprast, kas esi, kas ir tavas stiprās puses, kuras no tām vēlies paspilgtināt, kas ir tavs aicinājums. Personīgais zīmols nav tikai «es, es, es esmu labākais!», tas ietver arī to, kā personas labās īpašības var palīdzēt citiem – kā vari pievienot vērtību citiem, kā «labākais es» palīdz citiem kļūt labākiem. Galvenais jautājums ir šāds – kāpēc esi šajā pasaulē ieradies un kā pievieno vērtību? Kad to saprot, arī citi to sajūt un notic. Nevar izveidot savu zīmolu no tā, kas neesi. Tas ir farss un nepatiesi.
Vai kautrīgiem cilvēkiem veidot savu zīmolu ir grūtāk?
Kad pielieto uzdevumus un tehnikas, kas aprakstītas panākumu plānotājā, kautrīgi cilvēki iegūst spēcīgāku pārliecību par sevi un zināšanas, kā veidot savu zīmolu. Pirms kāda laika strādāju apmācību kompānijā, un viens no mūsu labākajiem pārdevējiem bija intraverts un ļoti kautrīgs cilvēks. Tādi cilvēki ir labi pārdevēji, jo ieklausās klienta vajadzībās un labāk var pārliecināt mērķauditoriju. Par sevi ārkārtīgi pārliecinātie un ekstravertie varbūt reizēm neieklausās klienta vajadzībās. Pārdevējam jāklausās klientā, jāuzdod jautājumi un jāsaprot problēma, un tikai tad jāpiedāvā risinājums.
Visu interviju Atklājot savus talantus, vieglāk sasniegt mērķus lasiet 28. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.