Šodien Jēkabpilī AS Virši-A atklās pirmo CNG jeb saspiestās dabasgāzes uzpildes staciju Latvijā, tuvākajā laikā uzņēmums plāno šādu degvielu piedāvāt arī divās Rīgas stacijās.
To intervijā DB atklāj AS Virši-A izpilddirektors Jānis Vība. Viņš stāsta, ka šobrīd ar CNG darbināmu automašīnu skaits Latvijā ir niecīgs, taču paredzams, ka līdz ar infrastruktūras attīstību to skaits būtiski pieaugs. Jaunās degvielas uzpildes stacijas (DUS) Jēkabpilī būvniecībā uzņēmums ieguldījis vairāk nekā vienu miljonu eiro, stacijā būs iespējams iegādāties ne tikai saspiesto dabasgāzi, bet arī klasisko degvielu un citus Virši-A piedāvātos produktus.
Fragments no intervijas
Kāpēc pieņemts lēmums sākt attīstīt CNG tirdzniecību Latvijā?
Tam ir vairāki iemesli, viens no tiem –Eiropas Savienības (ES) klimata politikas uzstādītie mērķi. Mēs redzam, ka pēdējos gados ES mērķtiecīgi veicina alternatīvo degvielas veidu, tajā skaitā CNG, izmantošanu. Eiropa vēlas samazināt kaitīgo izmešu daudzumu, kā rezultātā saspiestās dabasgāzes tirgus piedzīvo būtisku attīstību. Igaunijā jau šobrīd publiski pieejamas 15 CNG stacijas, Lietuvā – piecas. Paredzams, ka tuvākajā laikā to skaits tikai pieaugs. Ņemot vērā citu valstu pieredzi, jāteic, ka klasiski videi draudzīgo CNG sākotnēji sāk izmantot pašvaldību autoparki, bet pēc tam arī uzņēmēji un privātpersonas. Domāju, ka arī Latvijas gadījumā tirgus attīstības modelis būs diezgan līdzīgs. Lai gan līdz šim mūsu valstī šajā segmentā nedarbojās neviens tirgotājs, mēs ticam šim produktam un vēlamies to virzīt tirgū. Tam, mūsuprāt, ir liela pievienotā vērtība klientam, jo tas ir ne tikai ekonomisks un ekoloģisks, bet arī drošs un kluss degvielas veids ar nozīmīgu attīstības potenciālu.
Kāpēc par pirmās stacijas atvēršanas vietu izvēlēta tieši Jēkabpils?
Jau pirms kāda laika nonācām pie secinājuma, ka vēlamies atvērt jaunu Virši-A DUS uz maģistrāles, kas savieno Jēkabpili ar Daugavpili. Vienlaikus publiskajā telpā parādījās informācija, ka Jēkabpils plāno būt pirmā pašvaldība Latvijā, kas ar ES fondu līdzekļu atbalstu plāno iegādāties pirmos CNG autobusus. Ņemot vērā šos faktus, izlēmām, ka tieši jaunā stacija Jēkabpilī būs pirmā, kas tiks papildināta arī ar CNG uzpildes funkcionalitāti.
Cik izmaksāja jaunās stacijas izveide?
Varu atklāt, ka jaunās stacijas kopējās izmaksas pārsniedza vienu miljonu eiro. Līdzekļi projekta finansēšanai primāri nāk no uzņēmuma iepriekšējo gadu laikā uzkrātās peļņas.
Vai varam gaidīt, ka tuvākajā laikā līdzīgas stacijas parādīsies arī citur Latvijā?
Jau tagad ir skaidrs, ka ar vienu staciju esam šī projekta sākotnējā posmā. Pašlaik esam projektēšanas darbu stadijā, lai, papildinot esošās stacijas, izveidotu vēl divas CNG uzpildes vietas Rīgā. Visticamāk, CNG rīdziniekiem šajās stacijās varētu būt pieejama jau šā gada rudenī. Skatoties uz 2020. gadu, pētīsim, kurās vietās Rīgā vai ārpus tās stratēģiski mēs varētu atvērt vēl kādu papildu staciju.
Cik auto, kas izmanto CNG, šobrīd ir Latvijā?
Jāatgādina, ka līdz šim CNG stacijas Latvijas tirgū nav bijušas publiski pieejamas, līdz ar to arī CNG automašīnu skaits ir minimāls. Es teiktu, ka tie ir daži simti auto. Ņemot vērā to, ka kopumā Latvijā ir aptuveni 800 tūkstoši automobiļu, šis skaitlis, protams, ir ļoti mazs, bet tas ir loģiski, skatoties no šī brīža tirgus specifikas. Ja runājam par auto, kas šo degvielu var izmantot, jāatzīmē, ka to var darīt tikai tās mašīnas, kas šim mērķim ir rūpnieciski ražotas. Tas nozīmē, ka pārveidot klasisku dīzeļauto par CNG auto īsti nav iespējams. Tajā pašā laikā mēs redzam, ka liela daļa Eiropas autoražotāju, tajā skaitā Scania, Audi, Volkswagen, Škoda, Opel un citi, arvien vairāk savā jauno modeļu klāstā iekļauj arī ar CNG darbināmas automašīnas. Mēs apzināmies, ka Latvijā šis tirgus ir jārada mums pašiem. Lai to darītu, esam gatavi arī investēt, saprotot, ka atdeve šim projektam būs redzama tikai ilgtermiņā, tāpēc mēs nesagaidām, ka atpelnīsim investīcijas tuvāko gadu laikā.
Visu rakstu lasiet 16. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!