Sociālajam biznesam jāspēj ne vien risināt sociāli nozīmīgus jautājumus sabiedrībā, bet ilgtspējīgi strādāt pašu spēkiem
Tā uzsver Daniels Freidlins (Daniel Freidlin), starptautiska biznesa akseleratora Presentense viceprezidents. Rīgā Presentense ir starptautiskā sociālās uzņēmējdarbības akseleratora New Door Riga galvenais sadarbības partneris. Šogad New Door Riga sāka savu otro apmācību gadu, un tajā pieteicās aptuveni simts dalībnieki, no kuriem uzņēma 23 projektus. Ņemot vērā, ka akselerators domāts tikai sociālā biznesa pārstāvjiem, viņš uzskata, ka tas ir ļoti labs rezultāts. «Pirmajā reizē pieteicās 60, tagad – gandrīz divas reizes vairāk. Tas ir apbrīnojami daudz,» saka D. Freidlins. Lielākā daļa – 12 dalībnieki – ir no Latvijas, bet ir arī no Lietuvas, Krievijas un Ukrainas.
Presentense darbojas 17 valstīs. «Mums ir 17 akseleratori visā pasaulē – ASV, Eiropā, Baltijā, Izraēlā. Padarām uzņēmējdarbību pieejamu visiem, jo ticam, ka uzņēmējdarbība ir atslēga, lai risinātu sabiedrības problēmas, uzlabotu kopienas dzīvi – tāpat kā izglītība. Lielākā daļa biznesu nebūs veiksmīgi, tomēr akselerators padara izdošanos reālāku,» uzskata D. Freidlins. Presentense vada dažādus biznesa akseleratorus, piemēram, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, īpaši reliģiozām sievietēm un daudzus citus. Akseleratori darbojas deviņus gadus, no tiem četrus – arī ārpus Izraēlas.
Atbalsta grupa
«Akseleratorā mācām uzņēmējiem būt neatkarīgiem, orientēties uz ilgtspējību. Mācām domāt par biznesu. Lielākā daļa cilvēku nāk ar lieliskām idejām, bet baidās no naudas – ak, kā es to nopelnīšu, ko man ar to darīt. Vārds «budžets» viņiem ir svešvārds. Tāpēc mēs viņus izglītojam, sniedzam atbalstu. Mēs dodam laiku, nevis naudu, mācām praktiskas lietas, nevis teoriju, un dodam cilvēcīgumu,» saka D. Freidlins. Akseleratorā liels uzsvars tiek likts uz to, lai mācītu jaunos uzņēmējus prezentēt savu ideju, pastāstīt par to. Ir dažādas darbnīcas, lekcijas, semināri par uzņēmējdarbību un inovācijām.
«Akselerators ir atbalsta grupa, instruments un vieta, kur būt un augt. Es pats esmu radījis sociālo biznesu Izraēlā – sociālo kafejnīcu, kur pārdod tikai tuvējās apkārtnes studentu, mākslinieku un amatnieku darbus. Šo projektu realizēju viens pats, pieļāvu daudz kļūdu un man nebija atbalsta, nebija neviena, ar ko dalīties savās domās, biju viens pret visu pasauli. Ja es būtu bijis akseleratorā, tas būtu bijis mazāk sāpīgi un vienkāršāk,» viņš uzskata. Akseleratoru viņš salīdzina ar īsu, praktisku MBA kursu.
Visu rakstu Atbalsta grupa sociālā biznesa entuziastiem lasiet 3. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.