Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana benzīnam, dažādu pakalpojumu sadārdzināšanās, kā arī nodeva par valsts krīzes rezervju nodrošināšanu degvielas cenu salīdzinājumā ar pašreizējo palielinās par aptuveni pieciem santīmiem, aģentūrai BNS sacīja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne.
Viņš pastāstīja, ka pērn Latvijā benzīna patēriņš samazinājās par 12% un Finanšu ministrijas (FM) prognozes par patēriņa samazinājumu šogad par 0,5% ir pārāk rožainas. «Realizācijas apmēra samazinājums 0,5% apmērā ir stipri par maz. Samazinājums būs lielāks,» teica Sakne un piebilda, ka tādējādi FM iecerētie papildu ieņēmumi šā gada budžetā 8,7 miljonu latu apmērā no akcīzes nodokļa likmes palielināšanas benzīnam, visticamāk, netiks gūti.
Vienlaikus viņš paskaidroja, ka pagaidām nav pieejama oficiāla informācija par plānotās nodokļu likmes palielināšanu, nav arī skaidrs, vai plānotajos 8,7 miljonu latu ieņēmumos ir ieskaitīti arī papildus gūtie ienākumi no pievienotās vērtības nodokļa (PVN). Ja papildus gūtie ienākumu no PVN nav ierēķināti 8,7 miljonos latu, tad PVN sniegs vēl nedaudz vairāk kā vienu miljonu latu.
Sakne norādīja, ka akcīzes nodokļa likmes pieaugums benzīna cenu sadārdzinās par diviem santīmiem, PVN - par vēl gandrīz 0,5 santīmiem, savukārt obligāto valsts krīzes rezervju nodrošināšana degvielas cenu sadārdzinās vēl par aptuveni diviem santīmiem, kā arī savu ietekmi atstās elektroenerģijas un citu pakalpojumu cenu pieaugums un tādējādi pēc 1.jūlija degvielas cenas salīdzinājumā ar pašreiz esošajām pieaugs par aptuveni pieciem santīmiem, pārsniedzot 90 santīmu robežu.
«Pavasara atnākšana nebūs saulaina,» viņš atzina.
Sakne arī minēja, ka akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana benzīnam mudinās autobraucējus iegādāties automašīnas, kas darbojas ar dīzeļdegvielu, un tas vēl vairāk samazinās benzīna patēriņu.
Asociācijas pārstāvis pastāstīja, ka komercdarbība un ekonomiskā aktivitāte nav saistīta ar benzīna patēriņu, jo tautsaimniecības jomās tiek izmantota dīzeļdegviela, savukārt benzīnu patērē privātais sektors - autobraucēji. Viņš uzsvēra, ka tādējādi akcīzes nodokļa pieaugums benzīnam tiešā veidā ietekmēs iedzīvotājus. Sakne paskaidroja, ka arī gadījumā, ja palielinātu akcīzes nodokļa likmi dīzeļdegvielai, tas ietekmētu iedzīvotājus, bet netiešā veidā - caur preču un pakalpojumu cenu pieaugumu. «Iedzīvotāji varēs izvēlēties braukt un maksāt vai nebraukt un nemaksāt. No šāda viedokļa raugoties, tā [akcīzes nodokļa paaugstināšana tikai benzīnam] ir prātīga ideja. Sliktāk būtu, ka likme tiktu paaugstināta gan benzīnam, gan dīzeļdegvielai,» viņš klāstīja.
Sakne uzsvēra, ka degvielas cenas Latvijā paaugstinās arī valsts krīzes rezervju izveidošana. Ekonomikas ministrija (EM) pagaidām vēl nav izsludinājusi konkursu par krīzes rezervju nodrošināšanu, bet, pēc asociācijas aplēsēm, konkursa izsludināšana un rezultātu paziņošana varētu aizņemt aptuveni 72 dienas, un maijā vai jūnijā varētu būt zināms, par cik santīmiem pieaugs degvielas cenas tieši krīzes rezervju nodrošināšanas dēļ.
Viņš informēja, ka komersanti, kas Latvijā ieved degvielu, maksās nodevu par naftas produktu nodrošināšanu valsts rezervēm krīzes periodā un pašlaik nav zināms precīzs pieauguma apmērs, nav arī zināms, vai cena pieaugs tikai benzīnam vai tikai dīzeļdegvielai, bet vidējais cenu pieaugums sagaidāms divi santīmi par litru.
Sakne piebilda, ka degvielas cenas sadārdzinās arī elektroenerģijas tarifu kāpums, jo degvielas uzpildes stacijas patērē elektroenerģiju, un līdz ar elektrības tarifu kāpumu varētu pieaugt arī citu pakalpojumu cenas, tādējādi degviela varētu sadārdzināties vēl vairāk.
Viņš arī atzina, ka pašlaik nav nekāda pamata cerēt, ka naftas cenas pasaules tirgos samazināsies. Pēc Saknes teiktā, naftas cenas nesamazināsies, kamēr austrumu valstīs situācija nenorims.
Latvijā lielākā degvielas tirgotāja Latvija Statoil degvielas uzpildes stacijās trešdien 95.benzīns maksā 86,9 santīmus un dīzeļdegviela nopērkama par 88,4 santīmiem.
Aģentūra BNS jau vēstīja, ka valdība 22.februārī slēgtā sēdē vienojās par šā gada budžeta konsolidācijas pasākumiem 50 miljonu latu apmērā. Tostarp valdība atbalstīja lēmumu pārskatīt akcīzes nodokli tikai benzīnam, bet dīzeļdegvielai saglabāt esošajā apmērā, lai to izlīdzinātu Baltijas valstu līmenī no šā gada 1.jūlija.
Tādējādi plānots no 269 latiem līdz 289 latiem palielināt akcīzes nodokli par 1000 litru. Attiecīgi varētu plānot papildu ieņēmumus 8,7 miljonu latu apmērā ar nosacījumu, ka patēriņa samazinājums varētu būt līdz 0,5%. No šā gada 1.jūlija akcīzes nodoklis benzīnam par 1000 litru Lietuvā ir 308 lati, bet Igaunijā - 300 latu. Akcīzes nodokļa celšanai benzīnam šā gada atlikušajos sešos mēnešos fiskālā ietekme plānota 1,8 miljoni latu.