Līdzīgi kā citās valstīs pasaulē, arī Latvijā šobrīd vērojama džina popularitāte; visaugošākais ir premium segments
Latvijā, līdzīgi kā pārējās Baltijas valstīs, Eiropā valdošās tendences dzērienu modē ienāk ar trīs līdz četru gadu nobīdi. «Varētu teikt, ka arī pie mums šobrīd ir iestājusies «džina renesanse» – atgriežas gan klasiskās džina kokteiļu receptes, gan parādās jauni kokteiļi, kas veicina dzēriena popularitāti un piedāvā jaunas garšas piedzīvojumus,» saka Dana Hasana, Amber Beverage Group komunikācijas vadītāja. Realizācijas dati liecinot, ka Latvijā augošs ir tieši premiālo džinu segments.
Arī dzērienu vairumtirgotāja TriBaltic.lv valdes loceklis Jānis Corndorfs norāda, ka Latvijā lielākais pieaugums ir tieši «premium» un «super premium» kategorijās, kas nozīmē, ka patērētājs izvēlas kvalitāti, nevis kvantitāti. Šī tendence ir vērojama ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē – Lielbritānija un ASV 2016. gadā esot bijis rekordliels pieaugums džina kategorijā. «Džina popularitāti sekmē strauji pieaugušais «craft» džinu ražotāju skaits, kas patērētājiem paver iespēju baudīt dažāda stila un izcelsmes džinus. Džina straujo izaugsmi sekmē arī strauji pieaugušais toniku un miksēto dzērienu piedāvājuma klāsts, kas ļauj patērētajām atklāt jaunas garšu pasaules,» viņš uzskata.
DB jau rakstīja, ka Igaunijā populārākie dzērieni šobrīd ir degvīns, rums un džins – rums strauji zaudē savas pozīcijas, bet džina patēriņš aug. Tas saistīts ar to, ka džins šobrīd pasaulē piedzīvo īpašu popularitāti. «Iepriekš tas bija rums, tagad – džins. Visur var redzēt dažāda veida džinu izvēli un arī Liviko attīsta savu džinu, kam ir veiksmīgi pārdošanas rezultāti gan Igaunijā, gan ārpus tās. Džins ir jauna tendence un cenšamies nokost savu kumosu no šīs aktualitātes – mums ir izstrādāts zīmols Crafter’s. Redzam tam lielu eksporta potenciālu. Arī līdz šim mums ir izdevies to veiksmīgi pārdot dažādās valstīs,» norādīja Janeks Kalvi (Janek Kalvi), Liviko AS valdes priekšsēdētājs. Viņš arī teic, ka mūsdienās daļa patērētāju vēlas zināt, no kuras valsts, reģiona, pilsētas un ražotāja konkrētais produkts ir nācis, kādas izejvielas izmantotas tā gatavošanā, kā notiek ražošana. «Cilvēki meklē kaut ko īpašu, unikālu. Kopēja tendence ir tāda, ka cilvēki kļūst prasīgāki un tas ietekmē tirgu,» spriež J. Kalvi.
«Kokteiļu kultūrai ir pieaugoša ietekme uz atsevišķu dzērienu kategoriju izaugsmi,» norāda bārmenis un Rīgas Melnā Balzama zīmola vēstnieks Justs Kisčenko. Latvijas Balzams arī ir izvēlējies šo ceļu, lai veicinātu, piemēram, Rīgas Melnā Balzama patēriņa kultūru gan Latvijā, gan eksporta tirgos. J. Kisčenko uzskata, ka kokteiļi ir lielisks veids, kas paver plašas iespējas atrast savu garšas kombināciju un atklāt labi zināmu dzērienu jaunā veidā. Pēdējo gadu laikā, pateicoties pieaugošai kokteiļu popularitātei, ir izdevies kāpināt pārdošanas apjomus tieši bāros.
J. Kisčenko uzskata, ka ir mainījies arī pieprasījums un cilvēki meklē jaunus, interesantus dzērienus, tā rodas bāru imidža kokteiļi. Klientu vairs nepārsteidz vienkārši kokteilis kā vairāku sastāvdaļu sajaukums, ir notikusi ļoti būtiska kokteiļu evolūcija, proti, talkā nāk interesanti trauki, glāzes, kārbas, nogrieztas pudeles, radoši noformējuma risinājumi. Vizuālajam izskatam ir arvien pieaugošāka loma. «Šo tendenci ļoti izteikti novērojām arī starptautiskajā Rīgas Melnā Balzama bārmeņu čempionātā Rīgā – žūrija uzteica tieši māksliniecisko kokteiļu noformējumu. Jo pirmām kārtām klients «pērk ar acīm» - ja viņš ir gatavs atstāt 10 līdz 12 eiro par kokteili, viņš sagaida baudījumu. Kokteilis noteikti nav dzēriens, lai apreibinātos – tas ir baudas un laba dzēriena apvienojums,» viņš uzskata. Arī J. Kalvi apliecina, ka pēdējā laikā attīstās kokteiļu kultūra. Viņš uzskata, ka tas iet rokrokā ar atbildīgu alkohola patēriņu.
D. Hasana stāsta, ka stabili augošu tendenci vairāku gadu garumā Latvijā uzrādot arī viskiju kategorija – šī gada četros mēnešos šī dzēriena pārdotie apjomi auguši par 15%, bet pērn gada griezumā par 11%, liecina VID dati. Pārdošanas apjomu līderi šajā dzērienu kategorijā ir burboni, līdzīgi kā pērn pasaulē. To lielā mērā varot skaidrot ar milzīgajiem apjomiem, kas dod iespēju ietekmēt cenu. Un šo ietekmi jūt arī Latvijā, kur patērētājs ir cenas jūtīgs. D. Hasana stāsta, ka stipro dzērienu kategorijas līderos Latvijā un pasaulē ir degvīns. To apstiprina arī augošie degvīna Moskovskaya apjomi, kuru Amber Beverage Group eksportē uz 40 pasaules valstīm un pērn pārdošanas kāpums pasaulē bija 9%, kas esot cienījams rezultāts, ņemot vērā to, ka degvīna kategorija jau vairāku gadu garumā uzrāda kritumu.
#4/6
Kokteilis Rico – viens no 2015. gada Rīgas Melnā Balzama starptautiskā bārmeņu konkursa laureātiem. Autors: bārmenis Juris Ķēniņš.