Patlaban degvielas tirgus Latvijā ir sasniedzis savu augstāko punktu, līdz ar to tas tuvākajos gados būtiski nemainīsies un kopējie apjomi ievērojami nepieaugs.
Nākotnes attīstības būtisks komponents būs aktīva cīņa par klientu, kas noteikti saasinās vispārējo konkurenci, uzskata SIA Neste Latvija valdes priekšsēdētājs Armands Beiziķis. Tikpat būtisks būs tas, ko nozares spēlētāji piedāvās kontekstā ar pasaules cīņu pret klimata pārmaiņām, alternatīvajiem enerģijas resursiem transporta nozarē.
Fragments no intervijas
Kādas tendences vērojamas degvielas tirgū šogad?
Latvijā degvielas tirgus izaugsme ir mērena - pieaugums vairs nav tik straujš kā iepriekš, un jūnijā, jūlijā degvielas patēriņš ir bijis mazāks nekā iepriekšējā gada attiecīgajos mēnešos. Tas nozīmē, ka vērojama sava veida ekonomikas atdzišana. Vairāk, īpaši komersanti, izvēlas uzpildīt transportlīdzekļus degvielas uzpildes stacijās, nevis veidot rezerves paši. Benzīna patēriņa apjomi sarūk jau kopš 2008.gada, un arī šis gads nav izņēmums, jo pieprasījuma apmēri samazinājušies par aptuveni 4% - apmēram šāds kritums vērojams ik gadu. To var redzēt arī, vērtējot statistiku, jo ik gadu par aptuveni 10 tūkstošiem samazinās to automašīnu skaits, kas darbojas ar benzīnu. Latvijā labprāt cilvēki pērk automašīnas ar dīzeļdzinējiem. Tāpat jāņem vērā, ka jaunās automašīnas patērē mazāk degvielas, kas arī ietekmē kopējos pieprasījuma apjomus. Šobrīd Latvijas automašīnu tirgū tikai aptuveni 20% ir benzīna automašīnas, un es prognozēju, ka tuvākajos gados šāds īpatsvars turpinās saglabāties.
Vai Neste izjūt pieprasījuma apjoma bremzēšanos? Kas paveikts šogad?
Mums šis gads norit veiksmīgi, esam atvēruši divas jaunas degvielas uzpildes stacijas - Rīgā, Dzelzavas ielā 60, kur veicām rekonstrukciju, un no jauna izveidojām DUS Līvānos - gan vietējiem iedzīvotājiem, gan garāmbraucējiem. Tāpat šobrīd notiek jaunas DUS būvniecība Siguldā, ko plānots pabeigt šā gada nogalē un kas būs jau 75. DUS mūsu tīklā Latvijā. Tajā stacijā būs iespējams iegādāties četrus degvielas veidus kā vieglajiem, tā arī smagajiem transportlīdzekļiem. Ir vēl vairāki projekti, ko gatavojamies realizēt, un paredzams, ka arī nākamgad būvēsim vēl divas trīs jaunas DUS. Turpinām meklēt vietas, kur vēl nepieciešamas DUS, ņemot vērā apkārtējo infrastruktūru un iedzīvotāju nepieciešamību. Tā kā tirgus ir piesātināts, būvniecība vairs nenotiek tik strauji. Visas stacijas strādā labi, un neviena nav tāda, kuru plānots slēgt. Arī nemitīgi notiek DUS atjaunošana - pērn visas stacijas aprīkojām ar jaunajiem maksājumu termināļiem, kas pieņem bezkontakta kartes, mainām sūkņus, kur tas nepieciešams, jo katram ir savs dzīves cikls un tie jāatjauno. Kopumā turpinām sekot digitālajām tendencēm, lai tiktu līdzi jaunākajām norisēm norēķinu veidos.
Kā jaunu spēlētāju ienākšana ir ietekmējusi degvielas tirgu?
Tirgus nestāv uz vietas, jauni konkurenti ienāk tirgū un rada jaunu piedāvājumu. Uzņēmēji, kuriem ir arī veikalu bizness, strauji attīstās, un notiek nepārtrauktas investīcijas un jaunu risinājumu meklējumi. Degvielas tirgū vienmēr ir bijusi asa konkurence un cīņa par klientu, un tā arī būs nākotnē. Tas, protams, ir labi, jo tādējādi klientiem tiek piedāvāts mūsdienīgs serviss un atbilstošas kvalitātes produkts. Negaidām jaunu tirgus spēlētāju ienākšanu, jo tirgus ir tik liels, cik tas ir, un esošajiem dalībniekiem jādomā, kā attīstīt esošo tīklu un piedāvāt jaunus pakalpojumus. Mūsu priekšrocība ir ne vien augstākās kvalitātes degviela no ražotāja, bet arīdzan automātiskās DUS, kas dod acīmredzamas priekšrocības - zemāku cenu, ātrāku un ērtāku pakalpojumu. Augot pieprasījumam, stacijās nereti veidojas rindas, tādēļ domājam, kā to risināt un saīsināt pakalpojuma saņemšanas laiku. Pēdējos gados aug pieprasījums pēc AdBlue, tāpēc arvien vairāk DUS šo produktu piedāvājam. Ādažos jau esam uzstādījuši uzpildes sūkni ar pistoli, kas ir mazāka un domāta vieglajām automašīnām. Šis ir virziens, kas nākotnē varētu būt aizvien aktīvāk apgūts - piedāvāt tā uzpildi vieglajām automašīnām, un, iespējams, nākotnē, blakus degvielas pistolēm būs arī AdBlue pistole.
Kādi ir uzņēmuma attīstības plāni tuvākajiem gadiem, ņemot vērā ilgtspējas prasības?
Ja agrāk Neste asociējās ar degvielas ražotāju, tad tagad tuvāko gadu laikā tas mainās, jo uzņēmuma pamatmērķis ir atstāt tīrāku planētu mūsu bērniem, un visu, ko varam, to pārstrādājam, ražojot no atkritumiem jaunas lietas. Attīstības process notiek nemitīgi. Tā, piemēram, ja agrāk Neste MY varēja ražot no 2-3 izejvielām, tad tagad atjaunojamo dīzeļdegvielu var ražot no vairāk nekā 10 izejvielām, kas ir izpētītas un pārbaudītas. Visaktuālākā ir plastmasas pudeļu pārstrāde tādā veidā, lai arī no tām varētu ražot degvielu. Izmantojot plastmasas atkritumus kā izejvielu, tiek veicināta materiālu efektīva izlietošana, mazināta atkarība no naftas, kā arī samazināts CO2 pēdas nospiedums. Neste ne tikai meklē veidus, kā izmantot plastmasas atkritumus kā izejvielu, bet arī palīdz plastmasas nozarei un dažādiem plastmasu patērējošiem uzņēmumiem mazināt atkarību no naftas un samazināt klimata pārmaiņas izraisošas emisijas, piedāvājot izturīgus un pārstrādājamus plastmasas produktus, kas iegūti no bioloģiskas izcelsmes izejvielām, tostarp taukus saturošiem atkritumiem un eļļas. Piemēram, 2018. gada rudenī Neste un IKEA komerciālos apmēros sāka ražot polipropilēna plastmasu no bioloģiskas izcelsmes izejvielām, kas nesatur fosilās vielas. Šī bija pirmā reize pasaulē, kad bioloģiskas izcelsmes polipropilēns tiek ražots komerciālos apmēros.
Visu rakstu lasiet 8. novembra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!